2024-11-22 Reacties op het webinar LR Cloud vs LR Classic

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.
Plaats reactie
Martin
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

2024-11-22 Reacties op het webinar LR Cloud vs LR Classic

Bericht door Martin » vr nov 22 2024 10:08 pm

Het was een informatief en voor wie echt meedeed intensief webinar.
Leuk resultaat: in de poll aan het eind gaf 52% aan LR Cloud te gaan gebruiken, terwijl dit in de poll aan het begin 0% was!
Graag hier jullie reacties.
Geef daarbij s.v.p. ook aan of een eventueel vervolg met meer hands-on diepgang op belangstelling zou kunnen rekenen.
Martin

johanvrede
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: 2024-11-22 Reacties op het webinar LR Cloud vs LR Classic

Bericht door johanvrede » vr nov 22 2024 11:02 pm

Nogmaals bedankt Martin en Jan was een zeer leerzame avond graag een vervolg!!!

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » vr nov 22 2024 11:09 pm

Allereerst Hartelijk dank voor de Webinar.

Al tijdens het webinar een synchronisatie aangemaakt tussen lokaal en cloud. Dat maakt het gemakkelijker om heen en weer te schakelen. Het webinar gaf voldoende informatie om het in ieder geval te proberen. Maar het vergt een paar stapjes en het vergt wat geduld.

Af en toe zal ik de cloud versie beperkt gebruiken, maar de cloud versie werkt toch veel minder prettig dan de locale versie. Een deel is gewenning, maar een groot deel is ook de mogelijkheden. Om die reden zal ik ook voor mij de cloud versie tot de 20 Gb beperkt blijven en de locale versie als werkpaard gebruikt blijven worden.

Belangrijke redenen om niet over te gaan:
  • Je kunt of niet alles bij elkaar houden of het wordt te kostbaar. (Te veel materiaal, je abo wordt kostbaar).
  • Geen controle meer over de opslag, alles wat met LR Classic gesynchroniseerd wordt staat op meerdere plaatsen:
    Tijdens het reizen b.v. nog op je SD of andere kaart.
    In de Lightroom Cloud.
    Op de locale opslag in de lokale synchronisatie folder. **)
    In je normale Lightroom folder nadat je de foto daar hebt geimporteerd. (Wellicht met een 'betere' naam).
  • Adobe heeft al regelmatig foto's van gebruikers gebruikt om AI te trainen. Een aantal professionele fotografen was hier bijzonder "Not Amused" over, vooral omdat ze wilden dat hun clienten niet door die trainingen worden gebruikt.
  • We komen nog meer in de greep van Adobe, als zeer veel mensen zijn overgestapt, zullen ze zoals al gezegd werd de locale versie stoppen.
  • Zodra je met het Abo stop en je niet meer (opnieuw) het abo aangaat kun je niet meer bij de cloud foto's.
  • Nu kun je zoeken op Tekst, Attributen en Metadata, belangrijk om bepaalde foto's terug te kunnen vinden.
  • Andere missende functionaliteiten.
Natuurlijk zijn er ook voordelen, deze zijn tijdens de webinar al benoemd.
Als je veel mobiel wilt werken zonder je werkstation mee te willen nemen, heeft de mobiele versie flink wat voordelen.
De andere extra functies die er zijn, zijn ook op andere manieren te organiseren, soms lastiger, maar soms ook meer afgestemd op wat je wilt.

Nogmaals heel hartelijk dank voor het gegeven inzicht.
En in ieder geval nu de link gelegt met een "collectie" Lightroom cloud op de locale machine voor automatische synchronisatie. Dat maakt het af en toe gebruiken wat gemakkelijker.

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Bij het opgeven van de synchronisatie geef je een folder op die gebruikt wordt voor de synchronisatie met Lightroom. (Edit/preferences/Lightroom Sync "Specify locatio for Lightroom's Synced images) Excuse my English.
Een heel mooie faciliteit. Als je 20 Gb hebt ook niet echt een probleem. Maar als je alles voor een duur abo ook in de cloud zet heb je dus op de locale pc zowel de synchronisatie folder als de locale versie in je normale catalogus.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » za nov 23 2024 4:44 pm

Dank voor het zeer interessante webinar. Ik had de cloud-versie altijd links laten liggen. Zonder dit webinar had ik niet geweten van de interessante features die hier intussen zijn ingevoerd en missen in de Lightroom Classic versie.
Op zich ben ik niet zo'n fan van hybride werken (om redenen die Ben hierboven al aangeeft), toch vind ik de features wel dusdanig interessant dat ik het ga proberen. Ik sta dan ook zeker open voor een verdiepingswebinar.

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door josti » za nov 23 2024 10:57 pm

Allereerst dank voor de organisatie en het geven van de webinar. Ik sluit mij aan bij Ben en Karen. Ook ik gebruik LR nog niet maar ga zeker kijken naar de genoemde mogelijkheden. Vooral gebruik als portfolio en website vind ik interessant. Vooralsnog blijf ik zeker de classic versie gebruiken voor bewerken archiveren en zoekfuncties. De bewerkingsmogelijkheden in de cloudversie lijken wel wat op die van mijn mobile telefoon. In een verdieping ben ik zeker geïnteresseerd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » zo nov 24 2024 12:52 pm

Voor de tweede keer in 14 dagen (hij was ook bij de fotoclub hier) Jan Haitsma over Lightroom gehoord. Een duidelijke en informatieve workshop. Bedankt Jan en Martin. Ik ga sowieso over, want ik wil graag Negative Lab Pro gebruiken. Dat kan niet met mijn LR5. Een abbo heb ik zo lang mogelijk buiten de deur gehouden, maar bv de mogelijkheden in de community spreken me erg aan. Waarom moeilijk doen als het zo ook kan?! En dus ben ik ook zeker geïnteresseerd in een verdiepingsworkshop. Ik overwoog toch al een LR-cursus bij Digidiaal te gaan volgen.
Groet Bert

Plaats reactie

Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”