Koeien, deel 2

Plaats reactie
annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Koeien, deel 2

Bericht door annoh » di nov 19 2024 1:20 pm

Inmiddels heb ik de tweede shoot gedaan.
Het vee is op 18 november naar binnen gegaan. Dat is 10 dagen later dan vorig jaar. Het moment heeft te maken o.a. met de beschikbare hoeveelheid gras. Wanneer de bodemtemperatuur hoog is blijft het gras groeien. Wanneer het heel nat wordt wordt er echter teveel gras vertrapt. Nadat het vee binnen is, op de grup, worden de staarten vastgemaakt en wordt het vee geschoren. Het vee kan dus een half jaar niet vrij bewegen. De boerin, 78 jaar oud, wordt door diverse mensen geholpen. Er is in de stal niet veel licht, ik ben tot 12.800 ISO gegaan.
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Koeien, deel 2

Bericht door Willem Focus » di nov 19 2024 9:45 pm

Hoi.

Het valt me om div redenen op dat er nog niet op deze serie gereageerd is.
1. Ik had zelf al een reactie klaar die ik bij nader inzien toch maar niet geplaatst heb.
2. De eerste serie van koeien kreeg zoveel reacties dat ik dacht……eerst maar eens afwachten wat de rest te melden heeft.

Dus……..

Groet…….Willem. 😉
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 20 2024 9:53 am

Het laatste beeld vind ik veruit het interessantste. Daar vertel je echt een verhaal. De andere zijn meer registraties van wat je zag.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » wo nov 20 2024 10:30 am

Vraag waarom alle, opnamen zo donker, vooral in de schaduwen die dicht lopen. Ik neem aan dat je in RAW schiet en dat er meer in zit, zonder de sfeer te veranderen. Ik weet niet of je dit wil afdrukken of een boek maken, maar dan wordt het over het algemeen nog donkerder door de beperkte contrast omvang van de afdruk op papier.
Als je een boek wilt samenstellen dan is er zeker iets moois van te maken

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » wo nov 20 2024 10:32 am

Ik vind ook de 4e foto het meest aansprekend. Het donkere zal je bewust voor gekozen hebben, maar ook bij mij roept het het gevoel op dat er meer uit te halen is. Bij foto 1 vallen de koeien voor mij een beetje weg tegen de horizon. Een bewuste keuze?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » do nov 21 2024 11:00 am

Anno,

Ook ik vind de 4e foto het beste verhaal vertellen. En dat laat eigenlijk ook zien dat een dergelijk bedrijf eigenlijk zou moeten ophouden te bestaan. De eigenaresse kan zelf niets meer en de beesten staan in een stal die niet van deze tijd is, en vanaf ik meen 2027 verboden is. Maanden lang de koeien vast zetten kan niet vind ik. ( en ik ben niet van de partij voor de dieren :lol: )

Bij de eerste foto zou ik de koeien graag wat groter in beeld zien.
Overigens vertelt de serie samen echt wel een verhaal, en is niet alleen een registratie van wat je zag.

Als jouw fotowerk van deze boerderij straks een boek gaat worden als afscheid van het bedrijf, zeg ik TOP !

Groet......Willem :wink:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

annoh
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door annoh » do nov 21 2024 11:35 am

Dank voor de reacties!

Laat ik beginnen met de eerste foto. Als ideaalbeeld had ik een mooi rijtje koeien in mijn hoofd. Helaas, groot gat tussen de eerste 2 en de rest. Ik heb wel een foto waar er maar 2 koeien op staan. Die 2 zijn dan groter maar dan zie je niet dat het een koppel is. Ga ik over nadenken. En misschien de koeien wat oplichten.

Volgens de statistieken zijn er in NL nog ongeveer 500 grupstallen. In 2022 waren het er 100 meer. Kenmerk is dat de koeien weinig bewegingsruimte hebben. Ook de ventilatie is verre van ideaal.

In deze stal is het gewoon heel donker, zeker als je dat vergelijkt met een moderne stal. Daar is veel licht en lucht. Er is inmiddels een museum die aangegeven heeft hier een tentoonstelling aan te gaan weiden en ik nu al een paar boeken verkocht terwijl ik nog moet beginnen. Ik ben me er van bewust dat bij print donkere partijen snel dicht kunnen lopen. De print bestanden zijn anders bewerkt..

De eerste 3 foto's zijn meer een registratie en laten zien hoe e.e.a. in zijn werk gaat wanneer vee naar binnen gaat. De laatste foto is meer een verhaal.

Zondag a.s. staat de volgende shoot op de planning, namelijk het melken. Wellicht de week erna het 'klauwbekappen'.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » zo nov 24 2024 8:40 pm

Prachtige serie waardoor ik in gedachten terug ga naar de logeerpartijen bij mijn opa en oma vroeger. Me toen nooit bewust geweest van de omstandigheden van de koeien. Veel meer geïnteresseerd in het melken en niet door de hoorns geraakt te worden. Foto 4 vind ook ik het beste het verhaal van deze familieboerderij vertellen, alhoewel foto 2 dat ook goed doet.
Groet Bert

Plaats reactie

Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”