reparateur Nikon lenzen in Duitsland

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
WillyEef
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

reparateur Nikon lenzen in Duitsland

Bericht door WillyEef » do dec 05 2024 7:47 pm

Beste NCN collega's,

Is er een NCN lid die toevallig een adres/adressen heeft van Nikon reparateurs in Duitsland? Ben inmiddels aan mijn vierde
Nikon AF-S/AF-P 70-300 mm lens toe en ook deze laatste begint zijn ""bekende rammelende"" VR kuren te krijgen. Heb al twee van deze lenzen ter reparatie aangeboden aan Nikon in Beverwijk, maar na ruim een jaar (natuurlijk na afloop van de garantie-periode) treedt weer hetzelfde probleem op.
Met Nikon valt niet te praten. Zij geven toe dat dit type lens regelmatig ter reparatie aangeboden wordt, maar dat is ook alles. Het enige waar Nikon je mee kan helpen (?) is de lens naar Beverwijk te brengen c.q. sturen en dan zullen zij kijken wat er aan de hand is. Wel meteen een voorschot betalen om te inventariseren wat er met de lens is. En dat is iedere keer hetzelfde lens-probleem. De VR van dit type lens begint te rammelen en daardoor is snelle focussing niet meer mogelijk is. Zeker niet bij het vliegtuig-fotograferen waarbij de lens meteen scherp moet stellen, anders is het vliegtuig voorbij. En elke reparatie kost een paar honderd Euro.

Vandaar mijn vraag of iemand een adres/naam heeft van een Duitse reparateur van Nikon lenzen om daar mijn ""geluk"" te beproeven.

Alvast bedankt

Eef

P.S,

Voor mijn hobby is de 70-300 mm lens precies goed. De Nikon 80-400mm en de 200-500mm lens voldoen voor mijn hobby niet. Een alternatief is er niet bij Nikon (F-fitting).

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: reparateur Nikon lenzen in Duitsland

Bericht door henkk » do dec 05 2024 8:49 pm

Jammer deze ervaringen. Misschien moet je naar een 70 of 80 -200 /2.8 af-s overstappen. Al dan niet VR. Mijn 80-200 af-s f/2.8 is een paar jaar geleden gerenoveerd door 'Beverwijk' . en is prima en snel (ca 25 jr. oud of nog wel meer; o wonder ze hadden nog een nieuwe af-motor) of een 300/4 AF-S.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

WillyEef
Clublid
Clublid

Bericht door WillyEef » vr dec 06 2024 12:50 pm

Beste Henkk,

Dank je voor je reactie. Als vliegtuigspotter kun je weinig met een vaste 300 mm prime lens. En een 70/80-200mm heeft te weinig bereik om (langsvliegende) vliegtuigen te fotograferen. Daarom is een lens met het bereik van 70 tot 300 mm dan ook precies goed voor mijn hobby. Jammer alleen dat er (veel te) regelmatig problemen zijn met de VR, waardoor de lens niet snel scherp stelt en dat reparatie elke keer weer handenvol geld kost, zonder dat er garantie is dat de VR na verloop van tijd niet weer ""kuren gaat vertonen"" .

Heb nog wel een vraag aan jou? Heb jij of weet jij iemand die ook regelmatig VR-problemen heeft met dit type (AF-S/AF-P 70-300mm) lenzen?

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr dec 06 2024 2:57 pm

Hallo WillyEef, helaas kan ik je niet helpen aan ervaring met de 70-300's maar er zijn vast anderen op het forum die dergelijke lenzen hebben.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

MartiNikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door MartiNikon » za dec 07 2024 11:37 am

henkk schreef:Hallo WillyEef, helaas kan ik je niet helpen aan ervaring met de 70-300's maar er zijn vast anderen op het forum die dergelijke lenzen hebben.
Hi WillyEef,
ik heb jaren gefotografeerd met een Nikkor 70-300 AF-p 4.5/5.6 (FX) op een D7200 crop camera. Voornamelijk gebruikt voor (langzaam) vliegende vogels, waarbij de VR op standje 2 (sport) stond.
Dit gaf nooit problemen en een voor mij zeer rustig zoekerbeeld. Na switchen naar een Z62 met FTZ2 werd de AF minder, maar de VR deed nog steeds haar werk.
De lens staat nu stof te vangen, dus mocht je interesse hebben...
Grt.
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, Sigma 105/2.8 Macro F-mount, Nikkor Z 24-200 F4-6.3 en Nikkor Z 180-600 5.6-6.3.

WillyEef
Clublid
Clublid

Bericht door WillyEef » zo dec 08 2024 3:23 pm

Hi Martin,

Dank je wel voor je reactie. Heb o.a. ook een D7200 en zal daar de VR eens op sport zetten. Heb hele gesprekken gehad met Nikon Nederland en Nikon Beverwijk, hoe om te gaan met de VR . Eerst VR aanzetten en dan de camera aan, eerst uitzetten en dan de camera uit, etc. etc. etc. Daarbij is het fotograferen van snel voorbijgaande onderwerpen (vliegtuigen) ter sprake gekomen. Volgens Nikon moet de VR van deze lens alleen op sport gezet worden als je zelf op een bewegend voorwerp/auto zit en dan bewegende voorwerpen wilt fotograferen. Mijn probleem, met deze verder goede lens, is deze: na de garantieperiode begint de VR te rammelen en stelt deze zich niet snel meer scherp. En dat bij al mijn 70-300mm lenzen. Ken al een Nikon gebruiker die aan zijn vijfde AF-S/AF-P 70-300mm lens toe is. Heb inmiddels al een aantal lenzen ter reparatie aangeboden en na 1,5-2 jaar trad hetzelfde probleem weer op. Reparatie (à € 250-300,-) heeft dus niets uitgehaald. Voor mijn hobby werkt de 80-400mm en de 200-500 mm lens niet. Er is voor de spiegelreflex camera dus geen alternatief voor de AF-S/AF-P 70-300mm lens.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”