Ik ben zomaar wat aan het dromen over een Z8 met een Z150-600
Of deze droom ooit uit gaat komen weet ik nog niet, maar ik heb wat vragen omtrent deze combi in vergelijk met mijn D850 met Afs300F2.8
Ik kijk al langere tijd vele filmpjes op YouTube, maar de meeste filmpjes worden gesponsord, wat mijn vertrouwen hierin niet bevorderd

Ik zie erg veel en erg mooie objectieven met een grootste diafragma van F6.3
Is dit minder bepalend vanwege de grotere "mount" (Z is schijnbaar 8mm groter dan de F) waardoor er meer licht op de sensor komt, wat mogelijk een kleiner diafragma van F6.3 rechtvaardigt?
Ook lees ik nergens iets over lenscalibratie.
Is dit niet nodig bij een systeemcamera?
De Z8 heeft blijkbaar een vibratiereductie van 5.5 stops. Leuk.... Maar wat brengt me dat bij het fotograferen van Bevers in de vroege ochtend, of late avond??
Ik probeer met mijn huidige combi te fotograferen vanaf 1/800 sec. Kan ik met de Z8 uit de hand veel langere sluitertijden gebruiken dankzij de 5.5 stops om zodoende lager in mijn ISO te blijven?
En over ISO/Ruis gesproken, zit er verschil in de ruis in een foto, genomen door de Z8 of door de D850 bij een gelijke ISO waarde?
En welke camera geeft dan de minste ruis?
Als ik film met mijn huidige combi, dan krijg ik een erg vervelend geluid van de autofocus.
Heb ik dat met de Z8 / Z180-600 nog steeds, of is de scherpstelling tijdens filmen geheel stil?
Ik heb een filmpje bijgevoegd met wat ik bedoel. (ik kan uiteraard autofocus uitzetten, maar daar gaat mijn vraag niet over

youtu.be/7NnGP4ZEFaI
Als ik de Z8 met een Z180-600 bekijk komt die op een gewicht van 2.865Kg
Als ik de D850 met de Afs300F2.8 en een TC2.0EIII (om ook op 600mm te komen) zit ik op 4.245Kg
Dat is een erg groot verschil, waardoor ik toch wel een stuk lekkerder droom

Jos