EL15 accu's.
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
EL15 accu's.
Bij aankoop van tweedehands toestellen (D7200) heb ik ook een aantal EL15 batterijen meegekregen.
De accu's zijn allen nog op te laden, natuurlijk op het batterij scherm gekeken wat de conditie van de accu's is. Van de meeste accu's wordt 0 voor jaren aangegeven, maar vaak zijn ze (direct na opladen) niet voor 100 procent geladen. En ik heb de indruk dat enkele zonder gebruik 'snel' leeglopen.
De volgende vakantie wil ik 2 of 3 van de beste accu's meenemen en niet alle accu's meenemen.
Hebben jullie een methode om de conditie van een accu te bepalen? **)
Ben
**)
Batterijscherm al gebruikt, maar mijn indruk is dat dit niet echt betrouwbaar is.
Enkele batterijen lijken snel leeg te lopen (in de camera ?).
Wel heb ik een lader waarbij er aangegeven wordt hoeveel mA er de batterij is ingegegaan, maar daarvoor moet de accu leeg zijn om een redelijke indruk te krijgen.
De accu's zijn allen nog op te laden, natuurlijk op het batterij scherm gekeken wat de conditie van de accu's is. Van de meeste accu's wordt 0 voor jaren aangegeven, maar vaak zijn ze (direct na opladen) niet voor 100 procent geladen. En ik heb de indruk dat enkele zonder gebruik 'snel' leeglopen.
De volgende vakantie wil ik 2 of 3 van de beste accu's meenemen en niet alle accu's meenemen.
Hebben jullie een methode om de conditie van een accu te bepalen? **)
Ben
**)
Batterijscherm al gebruikt, maar mijn indruk is dat dit niet echt betrouwbaar is.
Enkele batterijen lijken snel leeg te lopen (in de camera ?).
Wel heb ik een lader waarbij er aangegeven wordt hoeveel mA er de batterij is ingegegaan, maar daarvoor moet de accu leeg zijn om een redelijke indruk te krijgen.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- henkk
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: EL15 accu's.
Is je lader wel geschikt (niet origineel?) want ik heb nog nooit gezien dat een opgeladen accu niet met 100 % begint (direct na lading).
De indicatie van de camera heb ik nooit anders dan 'nieuw' zien aangeven.
Je zou kunnen proberen hoeveel %% een batterij zakt in bijv 10 minuten live view.
De indicatie van de camera heb ik nooit anders dan 'nieuw' zien aangeven.
Je zou kunnen proberen hoeveel %% een batterij zakt in bijv 10 minuten live view.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Maar als die accu’s snel leeglopen, kan je ze toch meten?ben42 schreef: Wel heb ik een lader waarbij er aangegeven wordt hoeveel mA er de batterij is ingegegaan, maar daarvoor moet de accu leeg zijn om een redelijke indruk te krijgen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- ben42
- Moderator
Dank je Henk,
Eerst eens laden met de niet orginele lader om te kijken hoeveel stroom erin gaat.
Daarna bekijken in de Camera en het percentage noteren.
Naladen met een orginele lader van Nikon. (Met de lader aan een stroom/watt meter gekoppeld).
Kijken in de Camera en het percentage noteren.
Paar dagen wachten en nogmaals kijken in de Camera en het percentage noteren.
Waarbij ik me wel realiseer dat de Camera slechts een indicatie geeft en geen echte meting verricht.
Ook de live view gebruiken wat de afname is in b.v. 10 minuten.
Tussen kerst en nieuw hier maar eens aan gaan werken.
Dank je Marco,
Heb je een suggestie om de accu's te meten?
Omdat leegmaken niet lukt, heb ik geen idee hoe ze te meten.
Ben
Voor USB apparaten heb ik behoorlijke nauwkeurige metertjes die zowel spanning, stroom, tijd en wh meten.
Voor 220 heb ik een stroom en wh meter die behoorlijk nauwkeurig is, maar daar zit dan altijd de lader met verlies (warmte) tussen.
Eerst eens laden met de niet orginele lader om te kijken hoeveel stroom erin gaat.
Daarna bekijken in de Camera en het percentage noteren.
Naladen met een orginele lader van Nikon. (Met de lader aan een stroom/watt meter gekoppeld).
Kijken in de Camera en het percentage noteren.
Paar dagen wachten en nogmaals kijken in de Camera en het percentage noteren.
Waarbij ik me wel realiseer dat de Camera slechts een indicatie geeft en geen echte meting verricht.
Ook de live view gebruiken wat de afname is in b.v. 10 minuten.
Tussen kerst en nieuw hier maar eens aan gaan werken.
Dank je Marco,
Heb je een suggestie om de accu's te meten?
Ben
Voor USB apparaten heb ik behoorlijke nauwkeurige metertjes die zowel spanning, stroom, tijd en wh meten.
Voor 220 heb ik een stroom en wh meter die behoorlijk nauwkeurig is, maar daar zit dan altijd de lader met verlies (warmte) tussen.
- MarcoEos70D
- Clublid
Nee, ik dacht heel simpel. Je schrijft dat de accu's snel leeglopen. Dan kan het toch nooit moeilijk zijn om de accu leeg te krijgen (zodat je ze daarna kunt meten)? Desnoods ff flink filmen en dan zijn ze zo leeg, toch?ben42 schreef: Heb je een suggestie om de accu's te meten?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
-
- Redactie NCN Magazine
- Contacteer:
Misschien zinvolle extra info: wanneer ik mijn originele Nikon accu vd Nikon Zf volledig oplaad en dan in camera doe, geeft de indicator in liveview alle streepjes vol aan, wat de indruk wekt dat die voor 100% is opgeladen.
Wanneer ik echter in het menu bij batterij-info kijk, staat bij capaciteit 85%. Accu zit dan net in de camera en camera is alleen aangezet, nog niet mee gefotografeerd.
Ik heb ooit gelezen dat het voordelig is voor de levensduur van de accu van je mobiele telefoon, om die tot max 85% op te laden.
Misschien dat daar met de camera-accu ook rekening mee gehouden is? Camera en bijbehorende accu zijn van begin dit jaar en is nog niet heel veel mee gefotografeerd. Van een "worn-out" accu kan dan ook zeker geen sprake zijn.
Als je gaat meten, lijkt me dat wel een punt van aandacht.
Wanneer ik echter in het menu bij batterij-info kijk, staat bij capaciteit 85%. Accu zit dan net in de camera en camera is alleen aangezet, nog niet mee gefotografeerd.
Ik heb ooit gelezen dat het voordelig is voor de levensduur van de accu van je mobiele telefoon, om die tot max 85% op te laden.
Misschien dat daar met de camera-accu ook rekening mee gehouden is? Camera en bijbehorende accu zijn van begin dit jaar en is nog niet heel veel mee gefotografeerd. Van een "worn-out" accu kan dan ook zeker geen sprake zijn.
Als je gaat meten, lijkt me dat wel een punt van aandacht.
-
- Forumlid
Op de accu staat ook een fabricagedatum. Het kan dat een pas gekochte accu al een jaar oud is.
- ben42
- Moderator
Allemaal bedank voor jullie aanvullingen.
Marco,
Karina,
Dank je wel het ligt dus niet aan mij dat de accu's geen 100 procent aangeven direct na het laden, zal nog wel nog een keer naladen met een Nikon lader kijken wat dat op levert. Het is inderdaad waar dat het laatste stukje opladen met meer warmte en trager gepaard gaat. Het is inderdaad zo dat dit niet goed voor de accu is. Ondertussen zijn er ook vele berichten dat het effect daarvan niet zo heel erg groot is. (Maar bewijs daarvan beide kanten op ontbreekt voorzover ik het kan vinden).
Freddy,
De meeste accu's zijn al flink oud, denk mijn eigen over de 12 a 13 jaar en de recentste al weer enige jaren. Misschien dat de niet Nikon accu's later zijn bijgekocht. Mijn ervaring met vreemd merk accu's is dat de levensduur hiervan veel minder is dan van orginele accu's.
Alle dank,
Ben
Marco,
Sleutelwoorden waren indruk en 'snel' (tussen aanhalingstekens). Normaal lopen de accu's over langere tijd nauwelijks leeg. Het totaal leeglopen duurt dan volgens mij jaren. De indruk was (niet zeker) dat het nu sneller ging, maar niet snel genoeg om er op te kunnen wachten. Maar ik zal wat nauwkeurigere notities maken.MarcoEos70D schreef:Nee, ik dacht heel simpel. Je schrijft dat de accu's snel leeglopen. Dan kan het toch nooit moeilijk zijn om de accu leeg te krijgen (zodat je ze daarna kunt meten)? Desnoods ff flink filmen en dan zijn ze zo leeg, toch?
Karina,
Dank je wel het ligt dus niet aan mij dat de accu's geen 100 procent aangeven direct na het laden, zal nog wel nog een keer naladen met een Nikon lader kijken wat dat op levert. Het is inderdaad waar dat het laatste stukje opladen met meer warmte en trager gepaard gaat. Het is inderdaad zo dat dit niet goed voor de accu is. Ondertussen zijn er ook vele berichten dat het effect daarvan niet zo heel erg groot is. (Maar bewijs daarvan beide kanten op ontbreekt voorzover ik het kan vinden).
Freddy,
De meeste accu's zijn al flink oud, denk mijn eigen over de 12 a 13 jaar en de recentste al weer enige jaren. Misschien dat de niet Nikon accu's later zijn bijgekocht. Mijn ervaring met vreemd merk accu's is dat de levensduur hiervan veel minder is dan van orginele accu's.
Alle dank,
Ben
- MarcoEos70D
- Clublid
Daarom gaf ik je er een manier bij om ze sneller leeg te maken. Maar doe ermee wat je goed dunkt.ben42 schreef:Marco,Sleutelwoorden waren indruk en 'snel' (tussen aanhalingstekens). Normaal lopen de accu's over langere tijd nauwelijks leeg. Het totaal leeglopen duurt dan volgens mij jaren. De indruk was (niet zeker) dat het nu sneller ging, maar niet snel genoeg om er op te kunnen wachten. Maar ik zal wat nauwkeurigere notities maken.MarcoEos70D schreef:Nee, ik dacht heel simpel. Je schrijft dat de accu's snel leeglopen. Dan kan het toch nooit moeilijk zijn om de accu leeg te krijgen (zodat je ze daarna kunt meten)? Desnoods ff flink filmen en dan zijn ze zo leeg, toch?
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- ben42
- Moderator
Dank je, wel gelezen, maar omdat Henk een vergelijkbaar antwoord gaf daarna er overheen gelezen,MarcoEos70D schreef:Daarom gaf ik je er een manier bij om ze sneller leeg te maken. Maar doe ermee wat je goed dunkt.
sorry in mijn antwoorden was ik dat even kwijt. Dank je voor de suggestie.
- MarcoEos70D
- Clublid
Geen probleem hoor 

Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie