Vergelijkbare sterkte studio flitser als de sb-600?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Adesign
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Vergelijkbare sterkte studio flitser als de sb-600?

Bericht door Adesign » wo jan 08 2025 3:54 pm

Ik heb nu een nikon d5200 met een sb-600 speedlight flitser voor mijn photobooth. Omdat ik nu iedere keer batterijen moet opladen/vervangen, zoek ik nu een lowbudget studio flitser met dezelfde sterkte. Hoeveel watt of watt per seconde bevelen jullie aan? Er staan 2 tot 5 personen voor de photobooth met een afstand van 1 tot 3m.

Ronald53
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Vergelijkbare sterkte studio flitser als de sb-600?

Bericht door Ronald53 » wo jan 08 2025 10:50 pm

Beste Adesign,
Het blijkt dat je het beste bediend wordt op je vragen als aan twee voorwaarden is voldaan:
- Je stelt je even voor als je nieuw bent op het forum;
- Je bent duidelijk in de vraagstelling.
Om met het laatste te beginnen: Je schrijft dat er 2 tot 5 personen voor de photobooth staan, op een afstand van 1 tot 3m. Als je op basis van die informatie een advies wilt hebben, zou je ook informatie moeten geven over de ISO waarde waarbij je wilt werken, en het gewenste diafragma. Immers, het richtgetal van een flitser geeft aan wat de relatie is tussen diafragma en afstand, en wordt meestal gegeven voor ISO 100. En dan is er nog iets dat meespeelt: Met welk objectief fotografeer je? Want de SB-600 past de bundel aan, afhankelijk van of je met een groothoek of een (licht) teleobjectief fotografeert. Volgens Ken Rockwell zou het richtgetal 98 zijn bij gebruik van een 35mm objectief (let op, hij rekent met feet, niet met meters). Werk je met 50mm, dan is het richtgetal iets hoger.
Als je een flitser wilt hebben van gelijke sterkte als de SB-600, dan koop je er dus een met richtgetal 30, dat is het richtgetal van de SB-600 wanneer je in meters rekent. Helaas is dat bij studioflitsers vaak moeilijk te achterhalen, die wordt vaak niet of niet duidelijk vermeld. En, misschien wel belangrijker, een studioflitser wordt vrijwel altijd met een softbox of andere lichtvormer gebruikt. Die heeft ook een (grote) invloed.
Nou is het niet helemaal hopeloos, want bijvoorbeeld hier wordt opgegeven: "F-Stop (1m, ISO 100, reflector 48°): 32,4". Deze flitser zou dus bij gebruik van een 48° reflector ongeveer hetzelfde effect moeten hebben als een SB-600 (onder voorbehoud van de afwijking die ontstaat doordat de SB-600 al dan niet de bundel breder of smaller maakt vanwege het brandpunt de door jou gebruikte lens).
Maar ik zou je aanraden om je met je vraag tot een goede zaak te richten. Geef dan wel alle relevante informatie op, hierboven lees je wat ik bedoel. En let op, het klopt niet altijd, wat je op sites van winkels leest. Zoals hier, daar staat bijvoorbeeld "Houd er rekening mee dat het vermogen van een flitser op ISO 100 gemeten is. Wanneer jij je camera op ISO 200 zet, verdubbel je het licht dat binnenkomt in de camera." Dat klopt natuurlijk niet, jouw camera is geen lichtverdubbelaar.
Met vriendelijke groet,
Ronald
Ik fotografeer, dus ik ben.

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten
Ervaringsniveau: ***

Bericht door josti » do jan 09 2025 4:23 pm

@Adesign: Je hebt een pb.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

Adesign
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adesign » vr jan 10 2025 8:36 am

Ronald53 schreef:Beste Adesign,
Het blijkt dat je het beste bediend wordt op je vragen als aan twee voorwaarden is voldaan:
- Je stelt je even voor als je nieuw bent op het forum;
- Je bent duidelijk in de vraagstelling.
Om met het laatste te beginnen: Je schrijft dat er 2 tot 5 personen voor de photobooth staan, op een afstand van 1 tot 3m. Als je op basis van die informatie een advies wilt hebben, zou je ook informatie moeten geven over de ISO waarde waarbij je wilt werken, en het gewenste diafragma. Immers, het richtgetal van een flitser geeft aan wat de relatie is tussen diafragma en afstand, en wordt meestal gegeven voor ISO 100. En dan is er nog iets dat meespeelt: Met welk objectief fotografeer je? Want de SB-600 past de bundel aan, afhankelijk van of je met een groothoek of een (licht) teleobjectief fotografeert. Volgens Ken Rockwell zou het richtgetal 98 zijn bij gebruik van een 35mm objectief (let op, hij rekent met feet, niet met meters). Werk je met 50mm, dan is het richtgetal iets hoger.
Als je een flitser wilt hebben van gelijke sterkte als de SB-600, dan koop je er dus een met richtgetal 30, dat is het richtgetal van de SB-600 wanneer je in meters rekent. Helaas is dat bij studioflitsers vaak moeilijk te achterhalen, die wordt vaak niet of niet duidelijk vermeld. En, misschien wel belangrijker, een studioflitser wordt vrijwel altijd met een softbox of andere lichtvormer gebruikt. Die heeft ook een (grote) invloed.
Nou is het niet helemaal hopeloos, want bijvoorbeeld hier wordt opgegeven: "F-Stop (1m, ISO 100, reflector 48°): 32,4". Deze flitser zou dus bij gebruik van een 48° reflector ongeveer hetzelfde effect moeten hebben als een SB-600 (onder voorbehoud van de afwijking die ontstaat doordat de SB-600 al dan niet de bundel breder of smaller maakt vanwege het brandpunt de door jou gebruikte lens).
Maar ik zou je aanraden om je met je vraag tot een goede zaak te richten. Geef dan wel alle relevante informatie op, hierboven lees je wat ik bedoel. En let op, het klopt niet altijd, wat je op sites van winkels leest. Zoals hier, daar staat bijvoorbeeld "Houd er rekening mee dat het vermogen van een flitser op ISO 100 gemeten is. Wanneer jij je camera op ISO 200 zet, verdubbel je het licht dat binnenkomt in de camera." Dat klopt natuurlijk niet, jouw camera is geen lichtverdubbelaar.
Met vriendelijke groet,
Ronald
Bedankt voor je reactie. Klopt het dat jij in jouw voorbeeld het richtgetal 33 van de SB-600 in de buurt komt van f-stop 32,4 van de studio flitser?

Ik dacht dat als je een studio flitser zou hebben in een bepaalde wattage range en die verstelbaar is in sterkte dat je daarmee zelf de flexibiliteit hebt om de juiste tools (paraplu, softbox, etc) en camera instellingen (sluiterstijd, iso, diafragma) te gebruiken.

Maar even wat concrete gebruikte low budget studio flitsers die ik heb gevonden.

Falcon Eyes
ss150d
ss200d
ss110f
ss150f

In hoeverre zitten hier wat studio flitsers tussen waarmee ik prima kan overstappen van de SB-600 naar een studio flitser?

Odin
Clublid
Clublid

Bericht door Odin » vr jan 10 2025 10:17 am

Kijk naar Godox flitsers. Wil ik alleen maar meegeven.

Adesign
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adesign » vr jan 10 2025 10:27 am

Odin schreef:Kijk naar Godox flitsers. Wil ik alleen maar meegeven.
Het is maar voor een zelf hobby photobooth. Vandaar de lowbudget Falcon Eyes flitsers die ik heb vermeld. Ik wil alleen maar weten hoeveel wattage flitser ik het beste kan kopen.

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » vr jan 10 2025 5:53 pm

Adesign schreef:Bedankt voor je reactie. Klopt het dat jij in jouw voorbeeld het richtgetal 33 van de SB-600 in de buurt komt van f-stop 32,4 van de studio flitser?

Ik dacht dat als je een studio flitser zou hebben in een bepaalde wattage range en die verstelbaar is in sterkte dat je daarmee zelf de flexibiliteit hebt om de juiste tools (paraplu, softbox, etc) en camera instellingen (sluiterstijd, iso, diafragma) te gebruiken.

Maar even wat concrete gebruikte low budget studio flitsers die ik heb gevonden.

Falcon Eyes
ss150d
ss200d
ss110f
ss150f

In hoeverre zitten hier wat studio flitsers tussen waarmee ik prima kan overstappen van de SB-600 naar een studio flitser?
Afgaande op hetgeen ik aan informatie op internet vond, gaf ik i.d.d. een voorbeeld waarbij het richtgetal ongeveer gelijk is aan dat van de SB-600. Maar je moet daarbij niet zomaar de andere opmerkingen die ik maakte buiten beschouwing laten. Ik doel dan op hetgeen ik schreef over de bundel van de SB-600 die kan afwijken van hetgeen de fabrikant hanteert, vanwege de brandpuntsafstand van je lens. Een bredere of smallere bundel betekent ook een ander richtgetal. En ik doel ook op de andere factoren die een rol spelen, zoals het al dan niet gebruiken van een diffusiekapje op je SB-600 en de eigenschappen van de lichtvormer op je studioflitser. Daarom vind je eigenlijk nergens op internet een omrekeningstabelletje waarmee je een richtgetal kunt vertalen naar Ws.
En ja, de output van een studioflitser kan worden aangepast (d.w.z. worden verlaagd), maar dat kan ook met de SB-600.
Welke van de genoemde flitsers het meest geschikt is voor jou? Daarover schreef ik al: Vraag het de verkoper.
En verder: Eigenlijk mag je niet van wattage spreken bij studioflitsers. Het gaat niet om vermogen, maar om energie. En gebruik je de eenheid J (Joule), niet W (Watt). Waarom de fabrikanten Ws gebruiken, is mij een raadsel. Omdat 1 W gelijk is aan 1 J/s, is 1 Ws weliswaar hetzelfde als 1 J, maar waarom dan Ws gebruiken?

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » vr jan 10 2025 5:57 pm

Adesign schreef:Het is maar voor een zelf hobby photobooth. Vandaar de lowbudget Falcon Eyes flitsers die ik heb vermeld. Ik wil alleen maar weten hoeveel wattage flitser ik het beste kan kopen.
Dat iets een hobby is, is voor velen hier geen reden om voor een low budget oplossing te gaan. :wink: Als je low budget wilt gaan, waarom dan niet een paar extra setjes oplaadbare batterijen gekocht?

Adesign
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adesign » vr jan 10 2025 9:32 pm

Ronald53 schreef:
Adesign schreef:Het is maar voor een zelf hobby photobooth. Vandaar de lowbudget Falcon Eyes flitsers die ik heb vermeld. Ik wil alleen maar weten hoeveel wattage flitser ik het beste kan kopen.
Dat iets een hobby is, is voor velen hier geen reden om voor een low budget oplossing te gaan. :wink: Als je low budget wilt gaan, waarom dan niet een paar extra setjes oplaadbare batterijen gekocht?
Het is een photobooth. Ik wil geen omkijken hebben naar batterijen. Het moet gewoon hufter proof zijn. Aansluiten en gaan met die banaan.

Odin
Clublid
Clublid

Bericht door Odin » za jan 11 2025 3:41 pm

Bouwlamp. €10,00 bij de lidl. Heb je continu licht. Schakelaar doet het uit zetten..
Zit maar te denken. Lowbudget.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”