Z6iii - Ontevreden over scherpte

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
IrisPGF
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Z6iii - Ontevreden over scherpte

Bericht door IrisPGF » do jan 16 2025 3:17 pm

Hallo,

Mijn eerste post op het forum hier. Ik heb al veel gelezen: er is een hoop kennis in huis, zo te zien.

In november-24 kocht ik 2 Nikon Z6iii body's. Mijn D780 ruilde ik in. Ik gebruik de Z6iii icm een FTZii adapter, omdat ik gebruikmaak van een Sigma Art 85mm 1.4 en een Sigma art 35mm 1.4

Vanaf het moment dat ik de camera aan heb gezet, zit de scherpte ernaast. Als ik inzoom in LR, heb ik snel korrelig beeld (al op 75% bijv). De focus lijkt ook gewoon steeds niet helemaal lekker te liggen. Ik stel de camera volledig handmatig in (fotografeer in RAW), werk op de ene body met back button focus en bij de andere niet (ben nog ah testen wat ik handiger vind). De wijze van focussen maakt trouwens geen verschil in scherpte.

Op de Z6iii body heb ik meer mogelijkheden voor scherpstelling dan op de D780. Ik denk (hoop) dat ik daar gewoon een fout maak. Ik ben inmiddels de verschillende scherpstelgebieden allemaal afgelopen (wide S, wide L, W-C1, 3D etc), maar het probleem blijft. Ik heb tevens de eye tracking aangezet én ook weer uitgezet: ook dan blijft het probleem bestaan. De scherpstelstand staat op AF-C, toonstand SDR, flikkerreductie ON, lichtmeting SPOT.
Bij mijn D780 had ik de ervaring dat er af en toe een beeld uit focus tussen zat. Mijn ervaring bij de Z6iii is dat 60% van de gemaakte beelden uit focus is. Ik schiet dit jaar ook 6 bruiloften en heb niet het gevoel dat ik op dit moment op de camera kan vertrouwen met de instellingen die ik gebruik. Natuurlijk kom ik er wel uit icm Topaz en andere tools, maar een foto die in de basis al net uit focus is, krijg ik natuurlijk nooit meer 100% wél in focus.

Wie o wie helpt mij op weg, of is de enige optie Z-lenzen kopen?

Alvast bedankt!

Thymen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Re: Z6iii - Ontevreden over scherpte

Bericht door Thymen » do jan 16 2025 4:04 pm

Dag Iris;

Ten eerste, welkom op het forum!

Ten tweede: er zullen vast wel mensen met een Z6III en Sigma lenzen reageren die het beter weten, maar het lijkt me erg stug dat je geen scherpe fotos kunt maken met deze combinaties. De Nikon menus zijn niet de meest eenvoudige, er zal vast wel iets diep in de krochten daarvan verborgen zijn wat niet helemaal goed is ingesteld. Wanhoop maar niet, het zal vast wel goed komen!!!

PS: spotmeting is een instelling voor specifieke omstandigheden, als je bijvoorbeeld bewust voor een deel van het beeld een bepaalde grijswaarde wilt, of bij werken met het zone-systeem. Voor meer algemene onderwerpen geeft de matrix meting imo betere, meer gewogen resultaten.
Laatst gewijzigd door Thymen op do jan 16 2025 4:11 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Willem Focus
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Willem Focus » do jan 16 2025 4:06 pm

Hoi Iris

Het lijkt me dat scherpte en een korrelig beeld 2 verschillende problemen zijn. Ik kom zelf ook van een D780 af, maar heb de overstap naar een Z8 gemaakt. Dat korrelige beeld herken ik wel. Heb daar ook contact over gezocht met Nikon, en die bevestigde dat de D780 idd beter presteert dan de Z8 op dat gebied. Maar met beeldvullend fotograferen is het prima te behappen. Echter qua scherpte heb ik niets te klagen, niet met het Z 24-70 F2.8 objectief als met de AF S 105 F 2.8 + adapter en al zeker niet met de Z 70-200 F2.8. Messcherp die laatste.
Heb je fijnafstemming van de lens al geprobeerd. Een vriend van me haalde daar goede resultaten mee met zijn nwe 180-600mm

Groet…….Willem.
Laatst gewijzigd door Willem Focus op do jan 16 2025 4:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

SandorGora
Clublid
Clublid

Bericht door SandorGora » do jan 16 2025 4:07 pm

Even terug naar de fotozaak? Ben benieuwd wat die erover zeggen. En daar kunt u ook een andere lens proberen.
Vriendelijke groet,
Sándor Góra

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » do jan 16 2025 4:15 pm

IrisPGF schreef: do jan 16 2025 3:17 pmIn november-24 kocht ik 2 Nikon Z6iii body's
Twee (sic) bodies die eenzelfde productie-euvel hebben lijkt me niet aannemelijk.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » do jan 16 2025 4:22 pm

Heb je Sigma's met de bijbehorende dock misschien anders ingesteld voor front of back focus op de D780?
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 16 2025 4:25 pm

Welkom. Als ik de verhalen op het internet mag geloven zouden de Sigma's met FTZ adapter goed moeten (kunnen) functioneren op een Z6 III. En hoewel ik hem zelf niet in bezit heb, heb ik er wel al twee keer mee gewerkt en probleemloos ragscherpe foto's gemaakt. Aan het model camera zou het niet moeten liggen, al zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat je een 'maandagochtend' model heb, maar dat beide camera's exact hetzelfde mankement hebben lijkt me sterk. De kans is dus inderdaad aanwezig dat het aan de instellingen ligt. Dat kan ook wel, want de AF van de Z series gedraagt zich op een aantal punten echt wel anders dan die van een DSLR. Een workshop van Emile de Jong over de Z serie kan ik wat dat betreft aanraden, die kan dat haarfijn uitleggen. :clap:

Wat kan helpen is dat je een paar foto's plaatst met EXIF informatie, daar kunnen we wellicht iets uit aflezen. Wat verder rest is troubleshooting, dus ik begin maar even met wat vragen en ik begin bij de basis.

NB: Ik neem voor het gemak even aan dat de sluitertijden snel genoeg zijn en dat deze niet de oorzaak zijn van het probleem.

1. Je hebt het over een 'korrelig' beeld vanaf 75%. Ik associeer korrelig niet direct met onscherpte, maar met bijv. ruis of gebruik van filters.
2. Heb je filters op je lenzen zitten? Zo ja, wat voor filters zijn dat? Probeer het eens zonder filters?
3. Heb je focus peaking wel eens gebruikt om te kijken waar de focus ligt op het moment dat je de foto maakt? (a12 in het menu)
4. Je werkt in AF-C (Wat op zich geen probleem hoeft te zijn, dat doe ik ook). Hoe staat je Focus tracking lock-on snelheid ingesteld? (a3 in het menu). Als die te langzaam staat kan het zijn dat de camera in AF-C even kort stopt met focussen en dan weer opnieuw oppikt bij bewegende onderwerpen, bijvoorbeeld een persoon die rondloopt. Tegelijkertijd kan een te snelle setting AF lockon setting de AF weer erg zenuwachtig worden, waardoor de camera te snel herfocust op iets anders (zeker als je hem de vrije hand geeft in de keuze van scherpstelpunten).
5. Maak foto's van een onderwerp vanaf statief met een enkel scherpstelpunt van een statisch object, bijv. een boek, op AF-S. Stelt de camera dan wel correct scherp?
6. Zijn de lenzen, camera's of adapter ooit gevallen? Is er wellicht iets ontzet geraakt?
7. Probeer eens wat lenzen van anderen te lenen (bijv. een Z lens of een Nikon F lens op je FTZ) en kijk of deze hetzelfde probleem vertonen. Als dat niet het geval is moeten we het in de lens zoeken, of wellicht in de adapter.

Dit zijn gewoon wat open vragen om wat zaken uit te sluiten. Al zou in AF-C de focus-tracking met lock-on best wel eens een oorzaak kunnen zijn.
Spul waarmee je foto's maakt...

Odin
Clublid
Clublid

Bericht door Odin » do jan 16 2025 4:28 pm

Uit ervaring zit de Sigma objectieven er iets naast, betreft het scherpstelpunt.
Dit heb ik opgelost met Focal software om de correctie te bepalen en deze in te voeren bij AF fine tune instelling op de camera. Dit was zowel met de 85 en de 35mm Art.
Maar bij teveel afwijking zou ik terug gaan naar de winkel.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » do jan 16 2025 5:24 pm

Het is al aangehaald je zou eens naar de fijnafstelling kunnen kijken.
Geen idee waar je woont maar je kunt voor calibratie ook een afspraak maken bij Chipclean in Heumen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » do jan 16 2025 11:01 pm

Focuscalibratie zou bij z body's nmm normaliter niet moeten hoeven. Ook niet met een sigma met adapter (tenzij er echt gerommeld is met die lens).
Check de focus als volgt:
- stel scherp met de (bbf) af
- check met de 100% inzoom stand van zoeker of scherm of dat correct is (of je niet handmatig moet bijstellen).
Liefst op statief met een vast onderwerp.
Zo zou je al doende ook een correctie kunnen bepalen maar nogmaals, dat zou niet moeten hoeven.

Mijn ervaring is dat het wel wennen is op een z vanaf d. Ik heb 100% inzoom onder een functieknop zitten.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Odin
Clublid
Clublid

Bericht door Odin » vr jan 17 2025 9:08 am

Focuscalibratie zou bij z body's nmm normaliter niet moeten hoeven. Ook niet met een sigma met adapter (tenzij er echt gerommeld is met die lens).
Pardon….?
De Sigma objectieven deden het bij mij op de D800 perfect. Niet aan “gerommeld “!
Toen ik met de Z6 begon en later met de Z7II moest ik Focal aan het werk zetten.
(Dit werkt beter dan rijden naar Chipclean..met alle respect).
Later op de Z9 was het zelfde geval. Tunen was weer nodig.
Dus ben ik het totaal niet met de opmerking eens….!!

En heb ook daarna besloten om alle F vatting objectieven van de hand te doen.
En alleen Z objectieven te gebruiken.

IrisPGF
Forumlid
Forumlid

Bericht door IrisPGF » vr jan 17 2025 10:16 am

Thymen schreef: do jan 16 2025 4:04 pm Dag Iris;

Ten eerste, welkom op het forum!

Ten tweede: er zullen vast wel mensen met een Z6III en Sigma lenzen reageren die het beter weten, maar het lijkt me erg stug dat je geen scherpe fotos kunt maken met deze combinaties. De Nikon menus zijn niet de meest eenvoudige, er zal vast wel iets diep in de krochten daarvan verborgen zijn wat niet helemaal goed is ingesteld. Wanhoop maar niet, het zal vast wel goed komen!!!

PS: spotmeting is een instelling voor specifieke omstandigheden, als je bijvoorbeeld bewust voor een deel van het beeld een bepaalde grijswaarde wilt, of bij werken met het zone-systeem. Voor meer algemene onderwerpen geeft de matrix meting imo betere, meer gewogen resultaten.
Hi Thymen,

Dankjewel voor je reactie!
Ik vind het ook vreemd dat het me niet lukt om scherpe foto's te maken. Het lijkt beeldvullend wel scherp, maar zodra ik inzoom, valt het gewoon echt tegen. Wat betreft de spot-meting: ik werk idd met het zone-systeem! Dus vandaar dat ie daarop staat.

Vind het gewoon jammer, want de combi D780 + de Sigma's, was altijd een gouden combinatie. Dat ie het dan nu niet doet, vind ik teleurstellend.

IrisPGF
Forumlid
Forumlid

Bericht door IrisPGF » vr jan 17 2025 10:18 am

Willem Focus schreef: do jan 16 2025 4:06 pm Hoi Iris

Het lijkt me dat scherpte en een korrelig beeld 2 verschillende problemen zijn. Ik kom zelf ook van een D780 af, maar heb de overstap naar een Z8 gemaakt. Dat korrelige beeld herken ik wel. Heb daar ook contact over gezocht met Nikon, en die bevestigde dat de D780 idd beter presteert dan de Z8 op dat gebied. Maar met beeldvullend fotograferen is het prima te behappen. Echter qua scherpte heb ik niets te klagen, niet met het Z 24-70 F2.8 objectief als met de AF S 105 F 2.8 + adapter en al zeker niet met de Z 70-200 F2.8. Messcherp die laatste.
Heb je fijnafstemming van de lens al geprobeerd. Een vriend van me haalde daar goede resultaten mee met zijn nwe 180-600mm

Groet…….Willem.
Hallo Willem,

Dank voor je reactie!
Fijnafstelling heb ik niks aan gedaan, omdat ik mij heb laten vertellen dat kalibratie niet nodig is met de Z-modellen. Gelukkig kán het wel.
Wat zou jij dan aanraden: ritje naar Chipclean, of zelf doen icm statief + kalibratiekaart?

IrisPGF
Forumlid
Forumlid

Bericht door IrisPGF » vr jan 17 2025 10:18 am

SandorGora schreef: do jan 16 2025 4:07 pm Even terug naar de fotozaak? Ben benieuwd wat die erover zeggen. En daar kunt u ook een andere lens proberen.
Hi Sandor,

Terug naar de fotozaak is inderdaad ook nog een optie. En wat dichterbij dan Chipclean ;)

IrisPGF
Forumlid
Forumlid

Bericht door IrisPGF » vr jan 17 2025 10:22 am

Nikkormaat schreef: do jan 16 2025 4:22 pm Heb je Sigma's met de bijbehorende dock misschien anders ingesteld voor front of back focus op de D780?
Hoi!

Dit heb ik niet gedaan. Tevens niet in bezit van zo'n Dock.
Had ik dit moeten doen?

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”