Z6iii - Ontevreden over scherpte

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
IrisPGF
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Z6iii - Ontevreden over scherpte

Bericht door IrisPGF » vr jan 17 2025 10:31 am

ReneG schreef: do jan 16 2025 4:25 pm Welkom. Als ik de verhalen op het internet mag geloven zouden de Sigma's met FTZ adapter goed moeten (kunnen) functioneren op een Z6 III. En hoewel ik hem zelf niet in bezit heb, heb ik er wel al twee keer mee gewerkt en probleemloos ragscherpe foto's gemaakt. Aan het model camera zou het niet moeten liggen, al zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat je een 'maandagochtend' model heb, maar dat beide camera's exact hetzelfde mankement hebben lijkt me sterk. De kans is dus inderdaad aanwezig dat het aan de instellingen ligt. Dat kan ook wel, want de AF van de Z series gedraagt zich op een aantal punten echt wel anders dan die van een DSLR. Een workshop van Emile de Jong over de Z serie kan ik wat dat betreft aanraden, die kan dat haarfijn uitleggen. :clap:

Wat kan helpen is dat je een paar foto's plaatst met EXIF informatie, daar kunnen we wellicht iets uit aflezen. Wat verder rest is troubleshooting, dus ik begin maar even met wat vragen en ik begin bij de basis.

NB: Ik neem voor het gemak even aan dat de sluitertijden snel genoeg zijn en dat deze niet de oorzaak zijn van het probleem.

1. Je hebt het over een 'korrelig' beeld vanaf 75%. Ik associeer korrelig niet direct met onscherpte, maar met bijv. ruis of gebruik van filters.
2. Heb je filters op je lenzen zitten? Zo ja, wat voor filters zijn dat? Probeer het eens zonder filters?
Ik gebruik geen filters :)
3. Heb je focus peaking wel eens gebruikt om te kijken waar de focus ligt op het moment dat je de foto maakt? (a12 in het menu)
Nog nooit gebruikt. Het staat nu in beide bodies als volgt:
Weergave: OFF (zal 'm ff op ON zetten)
Gevoeligheid: Peak2
Markeringskleur: R

4. Je werkt in AF-C (Wat op zich geen probleem hoeft te zijn, dat doe ik ook). Hoe staat je Focus tracking lock-on snelheid ingesteld? (a3 in het menu). Als die te langzaam staat kan het zijn dat de camera in AF-C even kort stopt met focussen en dan weer opnieuw oppikt bij bewegende onderwerpen, bijvoorbeeld een persoon die rondloopt. Tegelijkertijd kan een te snelle setting AF lockon setting de AF weer erg zenuwachtig worden, waardoor de camera te snel herfocust op iets anders (zeker als je hem de vrije hand geeft in de keuze van scherpstelpunten).
Dit staat op 3.
5. Maak foto's van een onderwerp vanaf statief met een enkel scherpstelpunt van een statisch object, bijv. een boek, op AF-S. Stelt de camera dan wel correct scherp?
Ja, al vind ik het beeld gewoon niet direct rag-scherp. Ik maak de foto's op het moment wel binnen (SS1/320, F1.8, ISO 3200)
6. Zijn de lenzen, camera's of adapter ooit gevallen? Is er wellicht iets ontzet geraakt?
Nope!
7. Probeer eens wat lenzen van anderen te lenen (bijv. een Z lens of een Nikon F lens op je FTZ) en kijk of deze hetzelfde probleem vertonen. Als dat niet het geval is moeten we het in de lens zoeken, of wellicht in de adapter.
Ik heb 27-02 een shoot staan, waarbij ik een Z 35mm ga huren. Dan kan ik dezelfde foto maken met de Sigma en de Z. Wellicht geeft dat wat meer duidelijkheid.

Dit zijn gewoon wat open vragen om wat zaken uit te sluiten. Al zou in AF-C de focus-tracking met lock-on best wel eens een oorzaak kunnen zijn.

IrisPGF
Forumlid
Forumlid

Bericht door IrisPGF » vr jan 17 2025 10:32 am

Odin schreef: do jan 16 2025 4:28 pm Uit ervaring zit de Sigma objectieven er iets naast, betreft het scherpstelpunt.
Dit heb ik opgelost met Focal software om de correctie te bepalen en deze in te voeren bij AF fine tune instelling op de camera. Dit was zowel met de 85 en de 35mm Art.
Maar bij teveel afwijking zou ik terug gaan naar de winkel.
Wat is dit precies voor software? Is dit een eenmalige download? Zo ja: waar vandaan? Wellicht het proberen waard.
Is dit dan hetzelfde als een Dock, zie reactie hierboven ergens.

Thanks alvast!

IrisPGF
Forumlid
Forumlid

Bericht door IrisPGF » vr jan 17 2025 10:38 am

Nog even toevoegend: Ik vind de Z6iii ook echt ontzettend tegenvallen binnen. Ik was helemaal enthousiast over het feit dat ie "veel beter" zou zijn dan de D780. Maar ja, dat is dus niet zo. Baal gewoon dat ik een mega investering doe en dat ik dan vervolgens niet tevreden ben.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jan 17 2025 10:44 am

Focal software is bedoeld om zelf te fine-tunen. Komt erop neer dat je een QR code afdrukt, en met je camera tethered een calibratie uitvoert.

Dat gezegd hebbende, ik zou eerst eens naar de instellingen kijken voor je dat met een Z gaat doen. Het zou in principe echt niet nodig moeten zijn, en als je het verkeert uitvoert kun je de situatie verergeren.
Spul waarmee je foto's maakt...

IrisPGF
Forumlid
Forumlid

Bericht door IrisPGF » vr jan 17 2025 10:52 am

ReneG schreef: vr jan 17 2025 10:44 am Focal software is bedoeld om zelf te fine-tunen. Komt erop neer dat je een QR code afdrukt, en met je camera tethered een calibratie uitvoert.

Dat gezegd hebbende, ik zou eerst eens naar de instellingen kijken voor je dat met een Z gaat doen. Het zou in principe echt niet nodig moeten zijn, en als je het verkeert uitvoert kun je de situatie verergeren.
Helder. In principe zou ik dit ook kunnen laten doen bij Chipclean, toch?

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jan 17 2025 11:13 am

IrisPGF schreef: vr jan 17 2025 10:52 am
ReneG schreef: vr jan 17 2025 10:44 am Focal software is bedoeld om zelf te fine-tunen. Komt erop neer dat je een QR code afdrukt, en met je camera tethered een calibratie uitvoert.

Ja, maar voor je er geld in gaat steken (zowel Focal als chipclean kosten geld) zou ik eerst even wat andere zaken uitzoeken. Er zijn nog zoveel andere zaken die dit probleem kunnen veroorzaken, van camera-instellingen tot import voor nabewerking etc. Nogmaals, wellicht kun je wat voorbeeldfoto's plaatsen met EXIF?
Spul waarmee je foto's maakt...

IrisPGF
Forumlid
Forumlid

Bericht door IrisPGF » vr jan 17 2025 11:43 am

ReneG schreef: vr jan 17 2025 11:13 am

Ja, maar voor je er geld in gaat steken (zowel Focal als chipclean kosten geld) zou ik eerst even wat andere zaken uitzoeken. Er zijn nog zoveel andere zaken die dit probleem kunnen veroorzaken, van camera-instellingen tot import voor nabewerking etc. Nogmaals, wellicht kun je wat voorbeeldfoto's plaatsen met EXIF?
Hoe kan ik dit het beste doen?

annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door annoh » vr jan 17 2025 12:02 pm

Wil je een oordeel vellen over een camera dan zal je e.e.a. zeer systematisch moeten aanpakken. In dit geval hoeft het niet een camera probleem te zijn maar een communicatie probleem tussen camera en objectief.
Mijn advies is het volgende:
Zet camera op statief. Camera voorzien van een Nikkor Z objectief. Fotografeer bij veel licht een neem een onderwerp/voorwerp dat plan parallel staat aan de sensor. Dat kan zijn een gebouw of een krant geplakt aan de muur. Diafragma f/8.0. Correct belichten, zie histogram. AF punt selecteren in het centrum. Kies laag ISO, 400 of daar onder.

Indien de aldus genomen opname scherp is dan weet je dat je camera goed is/goed kan communiceren met Nikkor Z objectief. Het bestand zal ook (nagenoeg) ruis vrij moeten zijn.

Vervolgens doe je het zelfde met andere objectieven i.c.m. adapter.

Laat je de uitkomsten weten?
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

IrisPGF
Forumlid
Forumlid

Bericht door IrisPGF » vr jan 17 2025 1:33 pm

annoh schreef: vr jan 17 2025 12:02 pm Wil je een oordeel vellen over een camera dan zal je e.e.a. zeer systematisch moeten aanpakken. In dit geval hoeft het niet een camera probleem te zijn maar een communicatie probleem tussen camera en objectief.
Mijn advies is het volgende:
Zet camera op statief. Camera voorzien van een Nikkor Z objectief. Fotografeer bij veel licht een neem een onderwerp/voorwerp dat plan parallel staat aan de sensor. Dat kan zijn een gebouw of een krant geplakt aan de muur. Diafragma f/8.0. Correct belichten, zie histogram. AF punt selecteren in het centrum. Kies laag ISO, 400 of daar onder.

Indien de aldus genomen opname scherp is dan weet je dat je camera goed is/goed kan communiceren met Nikkor Z objectief. Het bestand zal ook (nagenoeg) ruis vrij moeten zijn.

Vervolgens doe je het zelfde met andere objectieven i.c.m. adapter.

Laat je de uitkomsten weten?
Kan ik dit dan ook met die Sigma objectieven doen, of moet ik echt een Z-objectief gaan huren? In dat laatste geval, gaat het probleem natuurlijk niet opgelost worden met het Sigma-objectief, lijkt mij.
Excuus als ik ernaast zit!

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jan 17 2025 1:36 pm

IrisPGF schreef: vr jan 17 2025 11:43 am
ReneG schreef: vr jan 17 2025 11:13 am

Hoe kan ik dit het beste doen?
Wordt hier beschreven, onder Onderwerpen viewforum.php?f=82

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jan 17 2025 1:42 pm

Odin schreef: vr jan 17 2025 9:08 am
Focuscalibratie zou bij z body's nmm normaliter niet moeten hoeven. Ook niet met een sigma met adapter (tenzij er echt gerommeld is met die lens).
Pardon….?
De Sigma objectieven deden het bij mij op de D800 perfect. Niet aan “gerommeld “!
Toen ik met de Z6 begon en later met de Z7II moest ik Focal aan het werk zetten.
(Dit werkt beter dan rijden naar Chipclean..met alle respect).
Later op de Z9 was het zelfde geval. Tunen was weer nodig.
Dus ben ik het totaal niet met de opmerking eens….!!

En heb ook daarna besloten om alle F vatting objectieven van de hand te doen.
En alleen Z objectieven te gebruiken.
Het AF systeem van de Z's is wezenlijk anders dan van F's: direct op de sensor in plaats van via een halfdoorlatende spiegel en nog een spiegeltje daaronder naar een aparte AF-sensor. AF-tuning bij Z's zit erop voor het geval je wil corrigeren voor een lens met 'snor'-vertekening of anderszins sterke beeldveldwelving. Niet omdat er - zoals bij F-body's - ergens een onnauwkeurigheid kan zitten in de afstelling en samenwerking van de verschillende componenten van het AF-systeem. Zelfs als de lens niet goed 'luistert' naar de body zal het AF systeem constateren dat het beeld niet scherp is en verder ingrijpen.

Maar daarom ook mijn suggestie het door AF scherpgestelde beeld op 100% te beoordelen qua scherpte. En daaraan toevoegd de tip opnames te controleren op de computer door weergave van het scherpstelpunt bijv. met Nikon Studio.

En ten slotte: ik zou de lenzen en de AF testen bij grote lensopeningen; bij f/8 zoals hierboven gesuggereerd is de scherptediepte veel te groot om iets te kunnen zeggen over of de AF zijn werk goed gedaan heeft.

Ik heb met een Sigma ART 20/1.4 gewerkt met een FTZii op de Zf en meestal ging dat goed; wel eens wat missers (meer dan met de Nikon Z 14-40) (de Sigma is helaas defect geconstateerd, wat van invloed kan zijn geweest op de missers).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jan 17 2025 2:11 pm

IrisPGF schreef: vr jan 17 2025 10:38 am Nog even toevoegend: Ik vind de Z6iii ook echt ontzettend tegenvallen binnen. Ik was helemaal enthousiast over het feit dat ie "veel beter" zou zijn dan de D780.
Ik zou niet weten waarom 'veel beter', hooguit veel betere stabilisatie waardoor je met wat langere sluitertijden zou kunnen werken in sommige omstandigheden. Maar veel slechter zou hij ook niet mogen zijn: ruisprestaties zijn vanaf ISO 800 vrijwel identiek, daaronder scoort de D780 iets beter maar niet zo dat ik verwacht dat dat te zien moet zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Odin
Clublid
Clublid

Bericht door Odin » vr jan 17 2025 2:16 pm

henkk schreef: vr jan 17 2025 1:42 pm
Odin schreef: vr jan 17 2025 9:08 am
Focuscalibratie zou bij z body's nmm normaliter niet moeten hoeven. Ook niet met een sigma met adapter (tenzij er echt gerommeld is met die lens).
Pardon….?
De Sigma objectieven deden het bij mij op de D800 perfect. Niet aan “gerommeld “!
Toen ik met de Z6 begon en later met de Z7II moest ik Focal aan het werk zetten.
(Dit werkt beter dan rijden naar Chipclean..met alle respect).
Later op de Z9 was het zelfde geval. Tunen was weer nodig.
Dus ben ik het totaal niet met de opmerking eens….!!

En heb ook daarna besloten om alle F vatting objectieven van de hand te doen.
En alleen Z objectieven te gebruiken.
Het AF systeem van de Z's is wezenlijk anders dan van F's: direct op de sensor in plaats van via een halfdoorlatende spiegel en nog een spiegeltje daaronder naar een aparte AF-sensor. AF-tuning bij Z's zit erop voor het geval je wil corrigeren voor een lens met 'snor'-vertekening of anderszins sterke beeldveldwelving. Niet omdat er - zoals bij F-body's - ergens een onnauwkeurigheid kan zitten in de afstelling en samenwerking van de verschillende componenten van het AF-systeem. Zelfs als de lens niet goed 'luistert' naar de body zal het AF systeem constateren dat het beeld niet scherp is en verder ingrijpen.

Maar daarom ook mijn suggestie het door AF scherpgestelde beeld op 100% te beoordelen qua scherpte. En daaraan toevoegd de tip opnames te controleren op de computer door weergave van het scherpstelpunt bijv. met Nikon Studio.

En ten slotte: ik zou de lenzen en de AF testen bij grote lensopeningen; bij f/8 zoals hierboven gesuggereerd is de scherptediepte veel te groot om iets te kunnen zeggen over of de AF zijn werk goed gedaan heeft.

Ik heb met een Sigma ART 20/1.4 gewerkt met een FTZii op de Zf en meestal ging dat goed; wel eens wat missers (meer dan met de Nikon Z 14-40) (de Sigma is helaas defect geconstateerd, wat van invloed kan zijn geweest op de missers).
Beste Henk..
Je hoeft mij niks te vertellen hoe het werkt en hoe het moet ...Met alle respect.
Rommelen doen ze maar elders

Gr Odin

annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door annoh » vr jan 17 2025 3:42 pm

Kan ik dit dan ook met die Sigma objectieven doen, of moet ik echt een Z-objectief gaan huren? In dat laatste geval, gaat het probleem natuurlijk niet opgelost worden met het Sigma-objectief, lijkt mij.
Excuus als ik ernaast zit!
De kans dat er een communicatie probleem is tussen Nikon Z body en Nikkor Z objectief is relatief klein. Daar zal je dus mee moeten beginnen. Zie mijn uitleg daarover. Is volgens mij niet zo heel moeilijk.

Je moet eerst het probleem helder krijgen. De oplossing komt daarna wel. Die fases moet je niet door elkaar halen. Probeer systematisch te werken! En misschien zijn er hier leden in het bezit van een Z objectief die je ter wille willen zijn. Of ga naar de winkel waar je je Z body gekocht hebt. Daar kan je zo een objectief lenen. Statief en laptopje mee. Binnen een paar minuten heb je schat aan info. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » vr jan 17 2025 6:26 pm

Iris, het is al door anderen voorgesteld, maar heb je je camera met objectief op statief buiten bij gewoon daglicht al opgesteld en dan ipv van C(ontinue)- AF op S(ingle)-AF gezet en focussen op een stilstaand onderwerp, met F8 en 2 seconden vertraging (sluiter) en matrix-meting en een ISO ergens tussen de 100-400?
Zo ja, wat is dan het resultaat? Nog steeds niet scherp?

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”