Lightroom.

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Lightroom.

Bericht door ben42 » do mei 30 2024 6:56 pm

Afbeelding

Indrukwekkend wat de AI van Lightroom kan.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

aw123456
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Lightroom.

Bericht door aw123456 » do mei 30 2024 7:03 pm

zo, ik vind het nu wel een beetje te erg worden.
Als duidelijk is dat je je doel niet bereikt,
verander dan niet je doel maar je aanpak.
Fotograferen kan je leren, dus waarom zou je het niet proberen?
https://www.flickr.com/photos/199991201@N06/

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » do mei 30 2024 7:19 pm

Wat vind je te erg geworden?

aw123456
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door aw123456 » do mei 30 2024 7:21 pm

Dat je dingen nu ook al van de foto weg kan halen, of erbij zetten.

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » vr mei 31 2024 8:56 am

Ben, ik zou meteen die mensen rechts weggehaald hebben.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr mei 31 2024 9:35 am

Ik vind het ge-wel-dig, gewoon extra gereedschap; net als dat camera's ook steeds meer kunnen.
Top-ontwikkeling.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » vr mei 31 2024 10:46 am

aw123456 schreef:Dat je dingen nu ook al van de foto weg kan halen, of erbij zetten.
Dat is op zichzelf toch niets nieuws? Dat gebeurde in de doka ook al. Het wordt alleen steeds makkelijker.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

aw123456
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door aw123456 » vr mei 31 2024 10:48 am

MarcoEos70D schreef:
aw123456 schreef:Dat je dingen nu ook al van de foto weg kan halen, of erbij zetten.
Dat is op zichzelf toch niets nieuws? Dat gebeurde in de doka ook al. Het wordt alleen steeds makkelijker.
Ja, maar ik vind gewoon dat je de foto gemaakt hebt zoals je hem hebt gemaakt, en dan niet allemaal dingen weghalen, bewerken mag wel maar ik vind dit wel wat te ver gaan.

HenkvanZuylen
Forumlid
Forumlid

Bericht door HenkvanZuylen » vr mei 31 2024 11:14 am

aw123456 schreef:
MarcoEos70D schreef:
Ja, maar ik vind gewoon dat je de foto gemaakt hebt zoals je hem hebt gemaakt, en dan niet allemaal dingen weghalen, bewerken mag wel maar ik vind dit wel wat te ver gaan.
Helemaal mee eens
Het is maar hobby, relax!

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » za jun 01 2024 12:34 am

Allereerst hartelijk dank voor het delen van jullie meningen, dit wordt zeer gewaardeerd. Waarom het bericht van mij in de eerste plaatst? Dit was omdat Lightroom direct na mijn vakantie nieuwe functionaliteit had en ik bij deze functionaliteit een foto van de vakantie heb gezocht met het idee: "Wat zou ik in werkelijkheid liever niet op de foto zien?" Het kunstwerk op zich was leuk, maar voor de kathedraal had ik deze liever niet in beeld. Tussen het kunstwerk en de kathedraal gaan staan was wel een optie, maar dan stond ik wel heel dicht op de kathedraal, vond ik niet zo'n goed idee.
De twee foto's naast elkaar waren slechts uitsnedes om de techniek te laten zien. Waarbij ik opzettelijk niet vermeld had wat voor en na bewerking was. De titel was niet voor niets Ligthroom (in "Computer hardware en software").
(De Ai remove uit Lightroom is nieuw.)

Mensen die vinden dat je een foto zoveel mogelijk moet maken zoals deze in de camera is ontstaan kan ik heel erg waarderen. Vincent die nog geen prullebak uit zijn foto's wenst te verwijderen, dat vind ik bijzonder mooi.

Daarentegen heb ik een paar weken geleden voor een moeder haar twee foto's (met 2 x haar drie kinderen), zo samengevoegd dat ze alledrie op 'dezelfde' foto er leuk op stonden. En daarbij heb ik een heel klein beetje "uncrop" gebruikt om geen afgezaagde knieen te krijgen. Met de oorspronkelijke foto's ernaast was voor iedereen duidelijk; welk gezicht uit welke foto kwam, maar niemand heeft gezien dat er een extra stukje bank en een klein stukje extra been bij gegenereerd was.
Tony D schreef:Ben, ik zou meteen die mensen rechts weggehaald hebben. Ton
Was niet het doel van het bericht met de vergelijking, maar zie onder (Ai remove op meerdere plekken toegepast):Afbeelding

AW123456 en HenkvanZuylen, ik snap jullie helemaal, is dit nog fotografie? Of is die een andere vorm van kunst.
Overigens journalistiek, ook sportjournalistiek, daar hoort beeldmanipulatie niet thuis (is mijn mening). Een bal inshoppen of verplaatsen hoort niet in een nieuwsbericht.

MarcoEos70D, niets nieuws. (?) Zelf vind ik dat AI op zeer veel gebieden iets geheel nieuws is. De capaciteit van er dingen bij verzinnen of dit nu tekst, beeld, video of audio is, die ongekend is. En zoals DannySan al aangeeft geweldig, maar flink wat aspecten eraan vind ik ook bijzonder eng.

Zelf geloof ik dat dit soort nieuwe functies zijn plaats heeft, maar snap ook heel goed dat een niet gemanipuleerde foto voor veel mensen de voorkeur heeft.
De foto in Binnen in de Kathedraal, heb ik b.v. ter plekke onderbelicht om de hoge lichten te bewaren en in Lightroom wat belichting betreft flink aangepast, maar met de spiegeling was zoals deze ter plaatse was. En daar ben ik best trots op. (Uit de mobiel kwam deze foto overigens ook verbazingwekkend goed te voorschijn. Daar zit ook nogal wat software achter.)

Nogmaals dank voor jullie bijdragen,
Ben

RGS
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RGS » za jun 01 2024 4:44 am

Ik gebruik de Generatieve AI van Photoshop al enkele maanden voor kleine correcties in plaats van poetsen en klonen. Deze nieuwe mogelijkheden kan ik wel waarderen omdat de resultaten over het algemeen behoorlijk goed zijn.
Fujifilm GFX100FR, Ricoh GR3, Nikon Z9, Z6_III en alleen Z lenzen. Mijn foto’s vind je op Flickr.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » za jun 01 2024 10:38 am

ben42 schreef:MarcoEos70D, niets nieuws. (?) Zelf vind ik dat AI op zeer veel gebieden iets geheel nieuws is.
Zeker, de techniek die nu beschikbaar is is absoluut nieuw(er). Maar wat ik schreef, was dat dingen erbij zetten of weg halen al in de doka gebeurde en dus absoluut niet nieuw is.

Ik begrijp je overigens helemaal. De foto zoals je die in je laatste post laat zien is simpelweg heel mooi. De storende factoren zouden dat beeld verpesten. Voor mij stoort het in een dergelijk geval helemaal niet dat je de digitale truckendoos hebt open getrokken. In tegendeel, ik kan daarvan genieten. Doe je hetzelfde in een reportage, dan vind ik het juist weer een doodzonde.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » za feb 08 2025 3:30 pm

MarcoEos70D schreef: za jun 01 2024 10:38 am
ben42 schreef:MarcoEos70D, niets nieuws. (?) Zelf vind ik dat AI op zeer veel gebieden iets geheel nieuws is.
Zeker, de techniek die nu beschikbaar is is absoluut nieuw(er). Maar wat ik schreef, was dat dingen erbij zetten of weg halen al in de doka gebeurde en dus absoluut niet nieuw is.

Ik begrijp je overigens helemaal. De foto zoals je die in je laatste post laat zien is simpelweg heel mooi. De storende factoren zouden dat beeld verpesten. Voor mij stoort het in een dergelijk geval helemaal niet dat je de digitale truckendoos hebt open getrokken. In tegendeel, ik kan daarvan genieten. Doe je hetzelfde in een reportage, dan vind ik het juist weer een doodzonde.
Meen je dat Marco, iets erbij zetten of weghalen in de donkere kamer, zeker zoiets complex als de gotische ramen in de kerk in het voorbeeld van ben42? Dat lijkt me vrijwel onmogelijk. Wat ik weet van het werken in de doka is wat er in dit filmpje wordt getoond.

youtu.be/r_xjQVFi_t0
Ik fotografeer, dus ik ben.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » za feb 08 2025 5:03 pm

Zeker meen ik wat ik schreef. Moest overigens eerst even teruglezen hoor, was dik een half jaar geleden ;-)

De reactie waarop ik reageerde was van iemand die schreef dat hij het "te erg vond dat je nu ook al dingen kan toevoegen en weghalen in een foto". Daarom gaf ik aan dat dat op zichzelf niets nieuws is, omdat dat vroeger ook al gebeurde. Er werd in de doka's ook al heel wat afgeretoucheerd (Hitler was er al een kei in om foto's te laten bewerken), en laat staan wat er sinds de opkomst van digitale fotografie en beeldbewerking allemaal al kon.

Moraal van het verhaal: het toevoegen of weghalen van onderdelen in een foto heeft op zichzelf niets met AI te maken en is verre van nieuw. Het wordt alleen steeds makkelijker en de mogelijkheden worden groter.

Marco Weening Fotografie

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”