Geimporteerde foto's onvindbaar

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Geimporteerde foto's onvindbaar

Bericht door Nikkormaat » ma feb 10 2025 5:26 pm

Ik wilde foto's van mij SD-kaart kopiëren naar een al bestaande directory. Stom genoeg had ik verzuimd om de directory in het rechter zijpaneel te selecteren en zag rechts onder geen opgelichte tekst Importeren, maar slechts opgelicht Gereed en Annuleren. Ik heb op gereed geklikt. Daarna kon ik mijn foto's ook in Verkenner nergens vinden. Vermoedelijk, omdat ze niet geïmporteerd waren.
In een poging om de foto's opnieuw te importeren kan ik de foto's en de gewenste directory selecteren, maar worden de foto's vervolgens niet in die geselecteerde directory getoond.
Kan iemand mij uitleggen of LrC de foto's uit mijn 1e poging standaard naar een bepaalde directory verplaatst?
Kan iemand mij uitleggen hoe ik een 2e import succesvol kan uitvoeren?
Alvast reuze bedankt voor het meedenken.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Geimporteerde foto's onvindbaar

Bericht door josti » ma feb 10 2025 9:44 pm

Misschien helpt dit; linksboven in LR staat een 'snelkoppeling' naar vorige import. Wellicht kan je het vanuit daar vinden..
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 10 2025 10:27 pm

Het klopt dat hij soms 'verspringt' naar een andere directory zonder duidelijke aanleiding. Dan staat het vaak een niveau hoger of samen met andere foto's in de map.

Wat je eens kunt doen is een import te doen van de hele directory waar al je foto's staan, en dan 'only new' kiezen. Niet daadwerkelijk importeren natuurlijk, maar dan laat hij eventuele foto's zien en zie je of ze op een andere plek terecht gekomen zijn. Tweede optie is om heel je drive te doorzoeken naar één van de bestandsnamen op je SD kaartje.
Spul waarmee je foto's maakt...

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » ma feb 10 2025 11:42 pm

@ Josti Dank voor jouw suggestie.
De foto's worden in Vorige Import getoond. Als ik op een foto klik en kies voor de optie Tonen in Verkenner, wordt verwezen naar de SD-kaart waar de foto vandaan kwam. Helaas geen directory op de schijf.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 10 2025 11:54 pm

Dan heb je de lokatie van de SD kaart 'in place' geimporteerd. Waarschijnlijk gebeurt dit een volgende keer ook als je de instellingen niet verandert.

Oplossing is:
1. De foto's uit de catalogus verwijderen ZONDER ze van de schijf (of in dit geval SD kaart) te verwijderen (dus Remove, maar geen Delete)
2. De foto's opnieuw van de kaart importeren (dan herkent hij ze weer omdat ze niet meer in de catalogus staan), maar voor je op import drukt even opnieuw de doel-lokatie kiezen.

En als je twijfelt of je het goed doet, zet dan het schuifje van het SD kaartje even op 'read-only' voor de zekerheid, of maak eerst een reservekopie maken van de foto's via verkenner. Dan kun je ze niet per ongeluk weggooien.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 11 2025 12:11 am

Lijkt erop dat je geïmporteerd hebt zonder de foto's te kopiëren. Dan kan je ze inderdaad verwijderen en opnieuw importeren, deze keer met kopiëren naar je schijf.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » di feb 11 2025 12:18 am

@ Rene. dank voor jouw suggesties.
Ik was vergeten een directory aan te geven. De hoogste zou dan lijkt mij mijn D-schijf zijn.
Tijdens een zoekopdracht in verkenner op die D-schijf wordt een foto met dezelfde bestandsnaam getoond die lang geleden genomen is met mijn D750 afkomstig is. De foto van mijn Z 6 III met dezelfde bestandsnaam wordt niet getoond.
Met de zoekopdracht Alleen Nieuw zie ik alle foto's tot vorige week en niet die van vandaag. Bij een nieuwe importpoging vanaf de SD-kaart zijn alle foto's grijs. Als ik daarna op een foto klik verschijnt de tekst "Deze foto is al geïmporteerd".
Ook na een poging een 2e kopie te plaatsen wordt er geen foto ik de gewenste directory getoond.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » di feb 11 2025 12:31 am

@ Rene
Wat bedoeld je met In Place? Ik gebruik de Nederlandstalig versie. Bedoel je met Catalogus is iets anders dan de Bibliotheek? Met de LrData in Adobe LIGHTROOM foto CATALOGUS weet ik geen raad.
@ Patrick
Hoe en waar kan ik foto's verwijderen als ik ze niet te zien krijg?

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » di feb 11 2025 8:51 am

De foto's zijn grijs omdat je ze al een keer geïmporteerd hebt. Dus die moet je eerst uit je catalogus gooien zonder de bestanden ook daadwerkelijk te verwijderen. Ik zou voor de zekerheid even de SD kaart uit de lezer halen zodat je zeker weet dat je de bestanden nog hebt. Je kunt 'Vorrige Import' gebruiken en dan de foto's verwijderen.

Als je gaat importeren even controleren of boven in de optie 'Kopiëren' is geselecteerd. Ik vermoed dat daar nu de optie 'Toevegen' actief is en dat dus de bestanden die je importeert niet naar de computer worden gekopieerd.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » di feb 11 2025 10:39 am

@ Rene, Patrick en Mqaa
Ik had niet verwacht grijze en in zekere zin niet aanwezig foto's te kunnen verwijderen. Nadat ik de grijze foto's via 'Vorige Import' had geselecteerd bleek dat zoals jullie aangaven toch te kunnen.
Daarna verliep de import zoals ik gewend ben.
Nog een vraag om het proces beter te begrijpen. Om die foto's uit de catalogus te verwijder was het dus niet nodig om iets met de LrCat te doen.
Allen hartelijk dank voor de geboden hulp. Ik heb er weer van geleerd. :thumbup:

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo feb 12 2025 12:19 am

Nikkormaat schreef: di feb 11 2025 10:39 am Nog een vraag om het proces beter te begrijpen. Om die foto's uit de catalogus te verwijder was het dus niet nodig om iets met de LrCat te doen.
Allen hartelijk dank voor de geboden hulp. Ik heb er weer van geleerd. :thumbup:
Ik weet niet precies wat je met 'de LrCat' bedoeld? Wellicht om verwarring te voorkomen, catalogus = bibliotheek. Foto's die je uit de bibliotheek/catalogus verwijderd hoeven niet noodzakelijk van de schijf verwijderd te worden (Lightroom geeft je ook die keuze als je foto's verwijderd).

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » wo feb 12 2025 10:42 am

Verwarrend dat de termen catalogus en bibliotheek in Lightroom door elkaar gebruikt worden en toch hetzelfde betekenen
Ik las dat lrcat een bestand is waarin Lightroom bijhoudt waar alle foto's staan en gegevens over exif en bewerkingen opslaat. Vandaar mijn vraag hierover.
Bedankt voor de verduidelijking.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo feb 12 2025 3:42 pm

Nikkormaat schreef: wo feb 12 2025 10:42 am Verwarrend dat de termen catalogus en bibliotheek in Lightroom door elkaar gebruikt worden en toch hetzelfde betekenen
Ik las dat lrcat een bestand is waarin Lightroom bijhoudt waar alle foto's staan en gegevens over exif en bewerkingen opslaat. Vandaar mijn vraag hierover.
Bedankt voor de verduidelijking.
Om het simpel te houden, het is iets meer dan dat. Lrcat bevat veel informatie (bewerkingen, sleutelwoorden etc.). Daarnaast en in subfolders staat ook nog informatie, zoals thumbnails, cache etc. Maar van die bestanden blijf je (inhoudelijk) af, beheer ervan doe je via Lightroom.

Wil je uitleg hoe het allemaal in elkaar steekt, dan adviseer ik je dit een keer te lezen, daar wordt het redelijk kort en duidelijk uitgelegd:
https://helpx.adobe.com/nl/lightroom-cl ... catalogus.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » wo feb 12 2025 3:57 pm

Dank je deze handleiding en volledige vraagbaak.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”