Presets woodland

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Brutus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Presets woodland

Bericht door Brutus » do feb 13 2025 12:30 pm

De afgelopen tijd is fotograferen in het bos een paar keer ter sprake geweest, ook wel woodland photography genoemd. Daarom voor de liefhebbers: Nigel Danson geeft deze maand korting bij bestelling van de (Lightroom-) presets die hij voor dat doel heeft gemaakt.
Hier wil ik niet linken, geïnteresseerden kunnen even op zijn website kijken.
Groet,
Bert

Thymen
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Presets woodland

Bericht door Thymen » do feb 13 2025 8:25 pm

Ik wilde al eerder een keer een stukje hierover schrijven, maar nu wel opportuun denk ik...
Neem eventueel het onderstaande voor kennisgeving aan. En er is nog heel wat aan toe te voegen, maar niet mijn bedoeling een hele discussie te starten!!
-----

Weet niet of het Presets danwel Profiles zijn wat Nigel Danson aanbied. Ik heb een keer zogenaamde ProSets van een bekende Australische vogelfotograaf gekocht, dat bleken Profiles te zijn voor zowel in Lightroom en in Photoshop. Je dient er in dat geval wel rekening mee te houden dat profiles wat eigenschappen hebben die eisen stellen aan de omgang er mee. Het heeft me wat hoofdbrekens gekost voordat ik een en ander door had.

In het kort: presets gebruik je in Lightroom, en die passen sommige van je instellingen in de menus dan aan. Dat zie je dan één op één terug in die instellingen. Presets in Lightroom werken op Raw, maar ook alle andere typen bestanden, zoals JPG etc.

Profiles dien je te onderscheiden in Camera Profiles en Custom profiles.

Camera Raw Profiles vertalen het kleurenpalet in de Camera Raw bestanden naar een ander kleurenpalet, waarbij gebruik wordt gemaakt van LookUp Tables, oftewel LUTs. Die tabellen zijn ofwel Adobe Raw Profiles (Adobe Color, Adobe Monochrome etc), danwel camera specifieke profielen (Camera Matching Profiles Profiles zoals (Nikon) Camera Flat, Camera Landscape etc.). De Camera Matching Profile LUTS die Adobe bij Lightroom en Photoshop installleert zijn een spin-off van de LUTS die Nikon installeert bij Nikon NX Studio.

Custom profiles kunnen (maar hoeven niet) gebaseerd te zijn op een Camera Raw Profile, maar kunnen daarnaast ook instellingen zoals helderheid, contrast, kleurtemperatuur, toon en tooncurves, kleurenmixer etc bevatten. Die kun je zelf ook aanmaken en als profile opslaan om daarna te hergebruiken.

Adobe Raw, Camera Matching Profiles en "Custom Profiles mét Camera Raw/Matching Profile als basis" werken enkel op RAW bestanden (NEF, DNG), en niet op bestanden zoals JPG etc. Lightroom heeft direct toegang tot de RAW bestanden, net als Adobe Camera Raw, maar Photoshop gewoonlijk niet. De laatste werkt op gerenderde grafische data, tenzij je de RAW data bij het openen insluit in de Photoshop bestanden als een zogenaamd "Smart Object".

In Photoshop heb je welliswaar een Camera Raw Filter, maar dat is niet hetzelfde als Camera Raw/Matching/[Custom met Raw/MatchingProfile basis]. Het filter baseert zich op de gerenderde data. In geval niet een Camera Raw Profile als basis is opgenomen in een Custom Profile, dan werkt dat profile ook op gerenderde data.

Een profile dat werkt op RAW bestanden (NEF) maakt elke keer als je een ander profile kiest aanpassingen met het RAW bestand als basis. Doe dat in 10 stappen met verschillende profiles, als je dan de eerste wederom kiest krijg je hetzelfde resultaat als in stap één.

Een Custom Profile zónder basis profile stapelt bij herhaaldelijk toepassen (in Camera Raw Filter in Photoshop) alle aanpassingen op elkaar. Dus in stap 1 iets meer rood, in stap 2 nog meer rood, in stap drie nog meer etc. totdat alles knalrood is...

Wil je herhaalbare resultaten, dan zul je met het bovenstaande rekening moeten houden....

NB: voor Windows-
NB: Camera Matching Profiles vind je in C:\Program Files\Adobe\Adobe Lightroom Classic\Resources\CameraProfiles\Camera
NB: profiles van derden vind je meestal in %AppData%\Adobe\CameraRaw\ImportedSettings
NB: eigen-gemaakte profiles vind je in %AppData%\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles
of in %AppData%\Adobe\CameraRaw\Settings

Niet zomaar in deze folders rommelen, je kunt een en ander verknoeien....
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Thymen
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Thymen » do feb 13 2025 9:06 pm

Ik heb Nigel gevraagd of het Presets of Profiles waren, hopelijk krijg ik antwoord...

Hoe kwam ik hier op? Zoals ik al zei heb ik een keer ProSets van een Australische vogelfotograaf gekocht, en het bleek dat de resultaten verschilden tussen Lightroom en Photoshop. In Lightroom opende ik de bestanden in Photoshop via [Edit in Photoshop], en dan bypass je de Camera Raw plugin en zit in in Photosop met de gerenderde data.

Voor vogelfotografie gebruikte ik in mijn Nikon Z8 als Picture Control de Camera Vivid instelling voor RAW bestanden. En later bleek dus dat in Lightroom bij het kiezen van één van die gekochte profiles Camera Vivid werd vervangen door dat profile, terwijl in Photoshop de profile-instellingen werden opgeteld bij Camera Vivid. En dus waren de resultaten in Photoshop extra 'briljant' ten opzichte van die in Lightroom. De maker van de ProSets was waarschijnlijk uitgegaan van een ander Picture Control/merk camera oid.

We gingen dus niet uit van dezelfde basis, en dat maakte het verschil. Ik heb me het schompes gezocht, totdat opeens het kwartje viel....
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Brutus
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brutus » do feb 13 2025 9:09 pm

Dat is nuttige info, Thymen.
Volgens mij zijn het presets, in ieder geval worden ze zo beschreven.
Benieuwd of je antwoord krijgt; zo ja, hoop ik dat je dat hier deelt!
Dank daarvoor!
Groet,
Bert

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”