Gevraagd: statief voor landschapsfotografie

Marktplaats en ruilbeurs. Alleen clubleden kunnen berichten plaatsen.
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Gevraagd: statief voor landschapsfotografie

Bericht door DannySan » zo mar 02 2025 1:02 pm

Hoi allemaal, bedankt allemaal voor al jullie reacties!
Ik heb altijd keuzestress over 'wat moet ik nou kopen' dus ik ben veel aan het bekijken en uitzoeken geweest; jullie tips hebben meegeholpen om mijn uiteindelijke keuze te kunnen maken.

Dit topic kan dicht, want ik heb mijn statief dus gevonden :thumbup:
gijs sandberg schreef: Beste Danny,
Ik begrijp jouw vraag, er is te veel keuze...
Bedankt Gijs voor jouw punten, die hebben me zeker geholpen. Een statief zónder middenkolom was automatisch al duurder (ook tweedehands). Marktplaats en andere zaken eerst gezocht, maar de lokale fotowinkel was ook voor mij aan het kijken en kreeg een mooi tweedehands setje binnen en die heb ik gekozen (Manfrotto Carbon 055XPRO4 en de Benro GX35 als balhoofd). Een licht, stevig statief met prima hoogte; optie voor de middenkolom om er uit te gaan en te kantelen voor extreem laag standpunt en een goed sterk balhoofd voor mijn Nikon Z5 + 16-35 f/4.

Karina2 schreef: Ik sluit me aan bij Gijs, heb al jaren veel plezier van mijn Manfrotto 055
Hai Karina, bedankt voor je tip; het is dus (niet exact zo bedoeld) toch ook een Manfrotto 055 geworden.
Ook aan deze zit een haakje, en ik heb een deurstopper met gewicht die aan het statief zou kunnen hangen.

ReneG schreef: Ik heb ook een Manfrotto 055, werkt perfect. Voorkeur voor carbon, maar die zijn duur.
Bedankt Rene, ik kreeg al veel meer de tip voor deze statieflijn; ik heb nu de 055 in carbon maar tweedehands; was een mooie combideal. Dit statief is echt rocksolid stevig.

Brutus schreef: Carbon is fantastisch!
...totdat je op IJsland een foto wilt maken,
Hey Brutus, voor mij de eerste carbon statief, dit grote statief is inderdaad lichter dan mijn oude "25,95 special" statiefje :wtf:
En op IJsland zul je mij denk ik nooit gaan vinden (lijkt mij wel mooi, maar dat gaat mijn vrouw én portmo niet leuk vinden).

MarcoEos70D schreef: Hier nog een blije 055-gebruiker ;-) Stevig, makkelijk bedienbaar, hoog genoeg, betaalbaar. En met een 486rc2 ball head voor mij ideaal.
Hey Marco, ik nu ook, met de GX-35 heb ik rúim voldoende stevigheid voor mijn camera + lensopties (35 kilo max gewicht).

Odin schreef: Het nadeel van Manfrotta (zover als ik weet) dat ze hun eigen klem systeem hebben.
Dit vergeleken met de Arca-swiss systemen, die veel meer gebruikt worden.
Er staan ook zat Benro statieven te koop.
Hai Odin, ik heb nu op de Benro kop ook het Arca-swiss systeem; en had op mijn camera al een L-bracket dus dat is perfecte sterke combinatie.

Bedankt ook RGS, pimmetje en dubbelyoubee voor jullie tips; ik kreeg deze combo aangeboden voor 249 euro en dat was nog zónder de korting over mijn gehele aanschaf (met een lens en filterset) dus ik heb volgens mij mooi gemazzeld.
Het is een licht, maar erg degelijk en stevig statief met een zeer mooie kop.

Echt bedankt voor julle tips en inbreng!
Nu nog wat meer verdieping in landschap en alles wat daarbij komt kijken :)

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » zo mar 02 2025 2:35 pm

Mooi dat het topic je geholpen heeft en prima keuze! Veel plezier ermee.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo mar 02 2025 3:13 pm

Onderwerp gesloten op verzoek van de topic starter.

Gesloten

Terug naar “Gevraagd en aangeboden”