Hulp/Advies gevraagd

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
MartiNikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Hulp/Advies gevraagd

Bericht door MartiNikon » vr mar 21 2025 9:54 am

Goede morgen,

sinds een aantal weken fotografeer ik met een Z6ii i.c.m. een Nikkor Z 180-600mm. Ik vind dit een hele fijne combinatie.
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat als ik vogels in het gras schiet, het gras er zo raar uitziet, bijvoorbeeld bij deze foto:

https://www.flickr.com/photos/193201136 ... ateposted/.

De getoonde foto is een jpg (Flickr vereiste), de betreffende NEF heb ik ingelezen in NX Studio en, zonder enige bewerking,
ge-exporteerd naar JPG. Ik vind persoonlijk dat het gras in de achtergrond er vreemd uitziet, net alsof elk sprietje er "dubbel"
op staat (ik weet ook niet hoe ik het anders moet verwoorden).
De foto is gemaakt op 1/1600 (i.v.m. het stil kunnen houden van deze lens), ISO 900, F8, AF-c, AF-veld dynamisch (1 puntje met 8 daar omheen),
600 mm, VR-on.
Dat dit de NEF betreft vind ik minder erg, want die moet toch nog bewerkt worden, maar ik krijg het niet voor elkaar om de achtergrond
zodanig te bewerken, dat het een "mooie" wazige achtergrond wordt. Ik heb deze vraag ook neergelegd op Nikon Z-shooters NL op FB,
en kreeg daar opmerkingen over de hoek waaronder je fotografeert en een eventuele bokeh. Ook zou het contrast van invloed kunnen zijn, maar
ik zie niet in dat hier, in raw, in camera, iets mee gedaan wordt.Mijn vraag is eigenlijk:
ligt het aan mij (kan natuurlijk) of aan de instellingen en als het aan de instellingen ligt, wat moet ik doen om hier vanaf te komen?
Eventuele tips over nabewerking zijn ook welkom, al moet ik er bij zeggen dat ik niet beschik over LR/PS, maar over PSE2018 en NX-studio.

In ieder geval bedankt alvast voor het meedenken.

Groetjes,
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, Sigma 105/2.8 Macro F-mount, Nikkor Z 24-200 F4-6.3 en Nikkor Z 180-600 5.6-6.3.

Thymen
Clublid
Clublid

Re: Hulp/Advies gevraagd

Bericht door Thymen » vr mar 21 2025 11:25 am

Eerst dit: gebruikbeter géén Dynamic-area AF (S/M/L), deze zijn overblijfselen van de spiegelreflex voorgangers. Beter is Wide-Area AF, waarbij je kunt kiezen tussen C1 en C2. Ikzelf heb de kadertjes daarvan klein (C1) en groter (C2) gemaakt. En natuurlijk zet je Subject Tracking aan (Z6II heeft geen Bird Detection geloof ik). Bij deze AF-modes gebeurt de scherpstelling veel sneller en beter, zeker bij continue AF.

Daarnaast: wat is de witbalans instelling? En de Picture Control? Maakt ook wat uit, hoewel dit bij nabewerking gecorrigeerd kan worden.

Tenslotte: Gras in de volle zon is vaak wat uitgebleekt, denk dat het komt omdat veel grassprietjes zodanig zijn geörienteerd dat het zonlicht vol naar de camera wordt weerkaatst. Sensor heeft dan te weinig dynamisch bereik om het volle contrast te overbruggen. Weet niet hoe laat je de foto hebt bemaakt, maar in het algemeen krijg je meer verzadigde kleuren beetje ná zonsopgang en vóór zonsondergang ('gouden uurtje'). Nadeel van de 180-600 is dat in dat gouden uurtje er vaak voor deze lens wat te weinig licht is, waardoor je hogere ISO waarden nodig hebt. En dit gaat helaas weer ten koste van het dynamisch bereik.

[/edit] vogels in de volle zon komen qua kleur en detail ook niet goed tot hun recht, ook hier is het gouden uurtje beter [/edit]

Niet gemakkelijk om de juiste balans te vinden. Aan je spulletjes ligt het niet, die zijn fantastisch. Gewoon veel doen, leer je vanzelf de 'sweet spot' vinden.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

MartiNikon
Forumlid
Forumlid

Re: Hulp/Advies gevraagd

Bericht door MartiNikon » vr mar 21 2025 12:02 pm

Thymen schreef: vr mar 21 2025 11:25 am Eerst dit: gebruikbeter géén Dynamic-area AF (S/M/L), deze zijn overblijfselen van de spiegelreflex voorgangers. Beter is Wide-Area AF, waarbij je kunt kiezen tussen C1 en C2. Ikzelf heb de kadertjes daarvan klein (C1) en groter (C2) gemaakt. En natuurlijk zet je Subject Tracking aan (Z6II heeft geen Bird Detection geloof ik). Bij deze AF-modes gebeurt de scherpstelling veel sneller en beter, zeker bij continue AF.
...
Niet gemakkelijk om de juiste balans te vinden. Aan je spulletjes ligt het niet, die zijn fantastisch. Gewoon veel doen, leer je vanzelf de 'sweet spot' vinden.
De Z6ii heeft alleen Wide-Area AF small en large, welke niet aanpasbaar zijn, maar ik zal het nogmaals proberen met Wide-Area AF (s). De Z6ii heeft geen bird-detection en ik heb weinig of geen ervaring met subject-tracking. Heb van diverse fora begrepen dat dat ook niet het sterkste punt van de Z6ii is, maar ook dat zal ik gaan proberen. De witbalans stond op automatisch met daglicht (geloof dat dat A1 heet, in ieder geval een A met een zonnetje).

Heb wel gemerkt dat de Z180-600 op mijn Z6ii het beste performed bij F8, maar nu ik erover nadenk kan dat mogelijk ook aan Dynamic AF liggen. Ik zie soms foto's op F6.3 (maximale opening)
langskomen waar ik alleen maar van kan dromen. Er valt voor mij nog een hoop te leren.
In ieder geval bedankt voor je reactie.
Nikon Z6ii, FTZ II, Sigma 105/2.8 Macro F-mount, Nikkor Z 24-200 F4-6.3 en Nikkor Z 180-600 5.6-6.3.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”