Bericht
door Thymen » ma mar 24 2025 9:44 pm
Karina, voor mij was het simpel. Collega forumlid wist van de heidekikkertjes, was er daarvoor al even geweest, namelijk de Engbertsdijkvenen bij Geesteren/Vriezenveen. Schijnt een bekende plek voor deze kikkertjes te zijn die veel bekijks trekt. Toen wij er waren was het net de warmste dag van Maart (tot nu toe dan), en er waren al een stuk of tien andere fotografen. Er zal vast wel één of andere Facebook groep zijn of zoiets van mensen die elkaar op de hoogte houden wanneer de kikkers in het blauwe paarkleed zijn (mannetjes dan). Dat zie je op de eerste drie fotos. Ik zal collega clublid wel even vragen hoe jij aan de informatie kwam, en anders meldt hij zich zelf hier wel.
In de Engbertsdijkvenen zitten naar verluid ook adders. Ikzelf was afgelopen Zaterdag in het Haaksbergerveen, daar is een pad waar je op zonnige dagen goede kans hebt om adders te zien. 's morgens als de zon aan kracht begint te winnen liggen ze dan op een polletje aan de kant van het pad op te warmen. Zodra ze warm genoeg zijn gaan ze op jacht, dan zie je ze meestal niet meer.
In het Haaksbergerveen ook diverse plaatsen met kikkers, daar heb ik die laatste drie fotos gemaakt. De kikkerheren daar hadden hun mooie blauwe kostuum al verruilt voor de dagelijkse bruine plunje.
Zodra deze soort kikkers gepaard hebben trekken ze het water uit en leven verder op het land, heb ik begrepen. En de paartijd duurt inderdaad maar een paar dagen, dus de kans dat je op die twee genoemde plaatsen nog wat bruidsjolijt aantreft is niet groot denk ik. Maar volgend jaar zullen ze er wel weer zijn, zaak om die facebook-groepen of zo in de gaten te houden dan (ikzelf doe niet aan Facebook).
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk