Zf firmware 2.0

Discussies over Zf camera
Plaats reactie
Thymen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Zf firmware 2.0

Bericht door Thymen » di apr 08 2025 9:35 am

Nikon heeft een nieuwe firmware uitgebracht voor de Zf. Diverse leuke uitbreidingen!

https://downloadcenter.nikonimglib.com/ ... w/552.html
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Tony D
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Zf firmware 2.0

Bericht door Tony D » di apr 08 2025 9:42 am

Dit zegt Nikon er zelf over:
  • Met nieuwe functionaliteiten die zijn overgenomen van de topklasse Nikon Z9-camera en de full-frame systeemcamera Z6III, biedt firmwareversie 2.00 ondersteuning voor Nikon Imaging Cloud om de automatische overdracht van beelden naar cloudopslagdiensten van derden, automatische firmware-updates en toegang tot een breed scala aan creatieve beeldverwerkingsrecepten mogelijk te maken.

Zf-gebruikers kunnen nu profiteren van verschillende nieuwe functies, waaronder een speciale optie voor de detectie van vogels, die krachtigere prestaties biedt voor een betere ondersteuning van vogelfotografie. Daarnaast is de Hi-Res Zoom-functie geïntroduceerd en zijn de functies verder uitgebreid voor meer gebruiksgemak bij het maken van opnamen met handmatige scherpstelling.

Opnamen maken met objectieven met handmatige scherpstelling, inclusief vintage objectieven, is nu intuïtiever dan ooit. Je kunt de vergrote weergave eenvoudig verlaten door de ontspanknop half in te drukken. Bovendien kunnen gebruikers met een nieuwe functie de gebruikte diafragmawaarden tijdens het fotograferen vastzetten voor betere controle en referentie.
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di apr 08 2025 10:46 am

Dat klinkt geweldig! Zoals automatisch terug naar volledig beeld vanuit 100% bij half indrukken sluiterknop spaart weer een handeling. Ook benieuwd naar de Hi-Res zoomfunctie.
Gauw downloaden en installeren!

En zo te zien is ook een wens die enkelen hier hebben ingediend, gehonoreerd om een ontspanvertraging te kunnen inzetten (in d5).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » di apr 08 2025 11:32 am

Ik heb er even mee zitten spelen, en één van de nieuwe opties is om het scherpstel-kadertje iets dikker te maken. Net als bij de Z8. Aangezien ik de Zf voornamelijk gebruik met Voigtländer lenzen (handmatige scherpstelling) is dat dikkere kadertje een voordeel vooral bij buiten-fotografie.

Ook bij scherpstellen inzoomen tot 400% is een pré. Delay-mode is ook welkom, hoewel ik de camera meestal niet op statief gebruik. Al die nieuwe Cloud-opties moet ik ook maar eens op mijn gemak uitproberen....

Leuk dat Nikon ook bij cameras die je al een tijdje in je bezit hebt je het gevoel van een 'nieuwe' camera geeft....

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 08 2025 12:11 pm

Met name de dikkere lijntjes om de AF box (!!) en Auto ISO aanpassing met de C positie op de dial zijn fijn! Ik ga de vogeltjes herkenning ook wel een keer proberen, al is dat niet iets wat ik regelmatig doe. Het geeft in ieder geval aan dat de intelligentie van de AF nog iets is waar verbeteringen in zijn te maken/verwachten. Mooi!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » di apr 08 2025 3:31 pm

Even met dat Nikon Image Cloud gebeuren zitten te spelen. Duurde even voordat ik door had hoe een en ander in elkaar stak.

Nikon moet op het gebied van gebruikersvriendelijkheid nog wel wat leren. Het zijn nogal wat hoepels waar je doorheen moet springen, en zo soepel als een halve eeuw geleden ben ik niet meer... :oops:

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di apr 08 2025 4:01 pm

De optie "separate auto ISO sensitivity control settings when the ISO sensitivity dial is set to C" vind ik een vondst. Ik moest het een paar keer lezen en pas toen ik het probeerde, viel het kwartje: hiermee kan ik op 'C' de ISO op 800 zetten en toch auto ISO blijven gebruiken. Zo kan ik met 1 klik overschakelen naar de ISO's met de minste ruis (standaard staat mijn ISO dial op 100 (en auto ISO) maar het stuk tussen 200 en 800 wil ik vermijden wegens minder gunstige ruisprestaties).
Ik kan hiermee dus een ondergrens aan de auto ISO opleggen en dat had ik nog niet op een andere manier ontdekt (maar dat kan aan mij liggen).

En ook Hi Res zoom is mooi alhoewel ik weinig video maak. Je kunt zo zoomen met een vast brandpunt lens. Gaat helaas niet samen met elektronische beeldstabilisatie en alleen in 1920 resolutie.

Verder een heleboel opties die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken maar dat is niet veranderd.

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » di apr 08 2025 7:34 pm

henkk schreef: di apr 08 2025 4:01 pmDe optie "separate auto ISO sensitivity control settings when the ISO sensitivity dial is set to C" vind ik een vondst. Ik moest het een paar keer lezen en pas toen ik het probeerde, viel het kwartje: hiermee kan ik op 'C' de ISO op 800 zetten en toch auto ISO blijven gebruiken. Zo kan ik met 1 klik overschakelen naar de ISO's met de minste ruis (standaard staat mijn ISO dial op 100 (en auto ISO) maar het stuk tussen 200 en 800 wil ik vermijden wegens minder gunstige ruisprestaties).
Ik kan hiermee dus een ondergrens aan de auto ISO opleggen en dat had ik nog niet op een andere manier ontdekt (maar dat kan aan mij liggen).
Ik gebruikte al het aanpassen van de Auto ISO ondergrens via de knop. Ik had Auto ISO aanstaan, waarde op 100 en de knop op "C". Dreigde de ISO waarde tussen 400 en 800 te vallen dan paste ik de ondergrens aan met de ISO knop, naar 800 in dit geval. Maar de AUTO ISO stand bleef aan.

Nu met de nieuwe firmware kun je de Auto ISO AAN laten in de "C" stand, maar kan deze expliciet UIT worden geschakeld als je knop van stand "C" af zet.

Misschien lees ik wat jij schrijft verkeerd, maar het lijkt er op dat wat jij beoogd altijd al kon....

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di apr 08 2025 7:47 pm

Ik deed dat ook ongeveer zo (aanv.: mijn eerdere tekst over geen ondergrens kunnen leggen klopt dus niet helemaal; maar het kon vzv ik mij kan herinneren niet in het menu). Maar het kostte meer moeite en ik wil auto-iso juist aan laten ook als ik de iso instel met de draaiknop. Ik kan nu met 1 klik van auto-iso vanaf 100 naar (C=) auto-iso vanaf 800 schakelen (omdat ik in het menu een ondergrens van 800 heb gezet die alleen in stand C werkt). Dat vind ik toch gemakkelijker dan de draaiknop verder draaien.

Aanv.: op basis van de grafiek in photonstophotos vermijd ik het hele gebied voorbij 200 tot aan 800. De ruis is dan meer dan bij 800.

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » wo apr 09 2025 9:00 am

henkk schreef: di apr 08 2025 7:47 pmik wil auto-iso juist aan laten ook als ik de iso instel met de draaiknop.
Dat was dus al het geval. In de nieuwe firmware is er de instelling toegevoegd waarmee je dat juist UIT kunt zetten. Duurde even voordat ik door had dat je twéé keer het menu in moest duiken: een keer met knop op stand "C" én een keer met knop op een ISO waarde.
  1. zet de knop op stand 'C', in menu "Camera / ISO Sensitivity settings" pas je de settings aan (AUTO ISO aan/uit etc) INCLUSIEF de ISO ondergrens
  2. zet de knop op een bepaalde ISO waarde, in menu "Camera / ISO Sensitivity settings" pas je de settings aan (AUTO ISO aan/uit etc) EXCLUSIEF de ISO ondergrens; die laatste wordt nu door de knop geregeld.
Door de knop op "C" of een ISO waarde te zetten tijdens het fotograferen schakel je dan tussen deze twee onafhankelijke instellingen.
henkk schreef: di apr 08 2025 7:47 pmAanv.: op basis van de grafiek in photonstophotos vermijd ik het hele gebied voorbij 200 tot aan 800. De ruis is dan meer dan bij 800.
Dat is dus ook precies de reden waarom een en ander zo te doen. De Zf heeft een 'dual gain' sensor, vanaf 800 ISO wordt een ander algorithme gebruikt dan daaronder. Bij de Z8/Z9 ligt dat kantelpunt bij ISO 500.

Al met al duurt het nogal een tijdje voordat je alles wat deze moderne cameras kunnen onder de knie hebt. Ik heb de Zf aangeschaft vanwege de nostalgische 'look and feel', gebruik voornamelijk lenzen met handmatige scherpstelling en diafragma en in het veld schakel ik tussen kleur en zwart-wit via het schakelaartje. De keren dat ik ten velde me het schompes heb gezocht in het menu naar die ene insteling om iets simpels te veranderen zijn niet gering in aantal. Zal de leeftijd wel zijn.... :huh: Enfin, heb nu mijn Sweet Spot wel gevonden, geen reden meer om telkens diep in de menus te duiken.

Waar ik een beetje op hoopte is dat bij deze nieuwe firmware de Zf zou worden voorzien van meerdere 'banks' voor instellingen, net zoals bijvoorbeeld de Z8. Daar is het gemakkelijk om te wisselen van bijvoorbeeld vogel-fotografie naar portret etc. Maar helaas, dat zal wel te ingrijpend zijn geweest...

Plaats reactie

Terug naar “Zf”