Ik heb een vraag over lenzen.
Wij gaan naar Zuid Afrika op vakantie en gaan daar uiteraard ook safari’s beleven.
Nu hebben wij een Nikon D5100 en een Nikon D5300 op dit moment hebben beide voor onze standaard fotografie een Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD lens erop zitten.
Tijdens de Safari zal er op 1 van de camera’s een Sigma DG 150-500 1:5-6:3 APO HSM lens gezet worden en houden we de andere camera over voor een standaard lens.
Nu is de vraag of jij zou aanraden dat wij voor de camera de Tamron 18-270 lens erop houden of dat we een Tamron 18-400mm F/3.5-6.3 Di II VC HLD lens gaan aanschaffen (alleen nog 2e hands verkrijgbaar).
Hoeveel geeft die extra 110mm bereik als we ook al de Sigma hebben?
Zijn er nadelen aan de ene of de andere lens?
Dan de volgende vraag of het een optie is om een 1,4x of 2x converter tussen de camera en de 270 lens te zetten?
Ik heb begrepen dat dit wel wat doet met je bereik maar ook nadelen heeft, kun jij uitleggen wat de nadelen van een converter zijn en vlg is het mss niet handig omdat je dan de 18mm verliest terwijl je die ook nodig kan hebben als het heel dichtbij komt?
Dus ik ben op zoek naar jouw professionele mening en tips.
Groetjes Yvette
Tamron 18-400 of niet?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Tamron 18-400 of niet?
Beste Yvette,
Welkom.
Ik bezit geen van de kameras en lenzen die je noemt.
Als je nu tevreden bent met de ..270 lens: gewoon houden.
Een converter (als die al zou passen) lijkt me zinloos; de lenzen die je vermeldt laten onvoldoende licht door.
Oftewel: bewaar het geld voor een drankje en/of betaald lidmaatschap van deze club, grin.
Groeten, Gijs
Welkom.
Ik bezit geen van de kameras en lenzen die je noemt.
Als je nu tevreden bent met de ..270 lens: gewoon houden.
Een converter (als die al zou passen) lijkt me zinloos; de lenzen die je vermeldt laten onvoldoende licht door.
Oftewel: bewaar het geld voor een drankje en/of betaald lidmaatschap van deze club, grin.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Eens met Gijs voor wat betreft de converters.
Bedenk daarnaast ook bij de 18-400 dat dat een superzoom is, waarvan de kwaliteit over het algemeen niet denderend is. Er moeten immers compromissen gemaakt worden om een dergelijk groot bereik te kunnen coveren.
Bedenk daarnaast ook bij de 18-400 dat dat een superzoom is, waarvan de kwaliteit over het algemeen niet denderend is. Er moeten immers compromissen gemaakt worden om een dergelijk groot bereik te kunnen coveren.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mijn ervaring met safari is dat je helemaal niet van die lange lenzen nodig hebt, zeker niet als je met een goede gids op weg gaat. Misschien voor vogels maar voor groot wild heb ik de meeste foto's gemaakt met 200-300 mm FF, en soms zelf korter.
Zorg voor goed contact met je gids, als het een local is toon belangstelling voor de omgeving en de cultuur, drink de avond ervoor een biertje met hem, dan zie je de volgende dag veel meer dan kwekkende toeristen, die zien hoofdzakelijk bosjes met veel doorns.
veel plezier
RVK
Zorg voor goed contact met je gids, als het een local is toon belangstelling voor de omgeving en de cultuur, drink de avond ervoor een biertje met hem, dan zie je de volgende dag veel meer dan kwekkende toeristen, die zien hoofdzakelijk bosjes met veel doorns.
veel plezier
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb beide toestellen gehad en ook de 18-270.
Die laatste zou ik wegdoen, is niet meer van deze tijd, gelet op de kwaliteit.
De 5100 zou ik voor de lichtgevoelige standaardlens houden, de 5300 voor de tele-variant.
Maar nog meer van waarde lijkt mij het advies van RVK, al heb ik zelf geen safari-ervaring.
Die laatste zou ik wegdoen, is niet meer van deze tijd, gelet op de kwaliteit.
De 5100 zou ik voor de lichtgevoelige standaardlens houden, de 5300 voor de tele-variant.
Maar nog meer van waarde lijkt mij het advies van RVK, al heb ik zelf geen safari-ervaring.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N