Franklin schreef: za apr 26 2025 5:24 pmIk ben binnenkort ook aan een nieuw systeem toe. Kun je wat meer vertellen? Heb je de nieuwe zelf samengesteld of zo compleet aangeschaft?
Ik was al een hele tijd bezig bij Alternate en Azerty en zo om daar een PC uit componenten te laten samenstellen, maar als je niet precies weet wat er nodig is kies je vaak voor de zekerheid te duur. Dus ben ik naar een bedrijfje bij mij in de buurt gegaan, mijn wensen aangegeven en die mij advies laten geven.
In eerste instantie een offerte voor een goed systeem aangeboden gekregen, maar toen kwam net de NVidia RTX 5060 Ti videokaart met 16 GB geheugen uit, en die leek me beter voor de reeds bestaande en mogelijk nieuwe AI functies in Lightroom Classic, Photoshop en Davinci Resolve en DXO PureRaw Denoise, dus daar voor gekozen in plaats van de RTX 4060. Kostte iets meer maar wel meer geheugen en ook sneller. Ook maar ander moederboard er bij met PCI Express 5.0 voor videokaart en hoofd opslagschijf (met Windows) ipv 4.0. En gekozen voor de meest rappe SSD schijf, een iets betere koeler voor de processor, betere voeding etc etc. Mooie witte kast er bij met een glazen wand aan één kant, wit moederboard, bescheiden verlichting zodat je mooi alles binnen in kunt zien. Helaas waren de witte videokaarten nog niet uit, anders had ik ook die gekozen. Zo lang ik me kan herinneren bij het computeren tegen zwarte dozen aan zitten kijken, dit is een stuk frisser zo.
Dat telde allemaal dus wel weer op. Misschien overkill, maar doel is met het nieuwe systeem een flink aantal jaren vooruit te kunnen.
Kies ik bij Azerty alle componenten die er nu in mijn systeem zitten, inclusief Windows 11 Pro licentie en samenstellen, dan zou ik een stuk goedkoper uit zijn geweest. Kleine bedrijfjes zoals waar ik het systeem gekocht heb kunnen daar niet tegen opboksen, maar daar tegenover staat dat je persoonlijk contact hebt, in mijn geval kan ik er binnen tien minuten voor de deur staan als er wat is... en het verschil was wel te pruimen.
Als je wil kan ik een keer een winkelmandje bij Azerty gaan vullen met alle componenten en je die in een PB toesturen. Let wel op: ik ben géén gamer, en als je op het Internet kijkt dan wordt voornamelijk de videokaart helemaal afgezeken omdat die in de meest recente knal-ze-overhoop spellen maar 10 procent sneller is dan de vorige generatie. Voor mij niet relevant, heb het systeem nu een paar dagen draaien, en ben er zeer over te spreken. Alle software draait rapper, vooral Lightroom en DXO PureRaw denoise zijn aanzienlijk sneller.
Hopelijk heb je hier wat aan. Er zullen vast nog wel componenten zijn die ofwel iets goedkoper danwel beter en sneller zijn.... maar ik was de weg kwijt in alle keuzemogelijkheden en die stress ben ik nu wel lekker kwijt!