Nieuwe computer...

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Thymen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nieuwe computer...

Bericht door Thymen » do apr 24 2025 9:20 am

Na lang wikken en wegen een nieuwe computer aangeschaft. Bij mijn 'oude' systeem duurde alles in Lightroom, Photoshop en Davinci Resolve een beetje te lang, vooral bij het ontruisen van een NEF bestand (Lightroom / DXO PureRaw). Duurde tussen de 5 en 10 minuten, op de hoogste kwaliteit. Soms langer.

Nu een nieuw systeem dus. Voor de geïnteresseerden:
  • Processor: Intel Core Ultra I7
  • Videokaart: Inno3D RTX 5060TI 16 GB
  • Opslag: Samsung 9100 Pro, 2 TB (een 990 Pro van 4 TB overgezet uit oude computer)
  • Geheugen: Lexar, 32 GB
  • Moederboard: GigaByte B860 Aorus Elite WIFI7 ICE
Opslag (9100 Pro) en videokaart lopen op laatste versie PCI Express (PCIe 5.0)

.... en het verschil in snelheid is aanzienlijk! Ontruisen in DXO PureRaw 5.0 en in Lightroom duren nu ca 10 seconden, dus 30-50 keer sneller! Ook de previews van de ontruisingen zijn bijna onmiddelijk klaar! Andere dingen moet ik nog testen (neural filters in Photoshop en zo), maar ook hier verwacht ik een aanzienlijke snelheidswinst.

Rib uit mijn lijf, maar aangezien ik hier weer jaren mee vooruit kan een goede investering!

Thymen
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

aw123456
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nieuwe computer...

Bericht door aw123456 » do apr 24 2025 10:02 am

Gefeliciteerd!
Als duidelijk is dat je je doel niet bereikt,
verander dan niet je doel maar je aanpak.
Fotograferen kan je leren, dus waarom zou je het niet proberen?
https://www.flickr.com/photos/199991201@N06/

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Gemmageluk60 » do apr 24 2025 12:23 pm

Heerlijk, als alles zoveel sneller gaat! Heel veel plezier ermee.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Franklin » za apr 26 2025 5:24 pm

Ik ben binnenkort ook aan een nieuw systeem toe. Kun je wat meer vertellen? Heb je de nieuwe zelf samengesteld of zo compleet aangeschaft?
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » za apr 26 2025 8:34 pm

Veel PC plezier gewenst!
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » za apr 26 2025 10:56 pm

Franklin schreef: za apr 26 2025 5:24 pmIk ben binnenkort ook aan een nieuw systeem toe. Kun je wat meer vertellen? Heb je de nieuwe zelf samengesteld of zo compleet aangeschaft?
Ik was al een hele tijd bezig bij Alternate en Azerty en zo om daar een PC uit componenten te laten samenstellen, maar als je niet precies weet wat er nodig is kies je vaak voor de zekerheid te duur. Dus ben ik naar een bedrijfje bij mij in de buurt gegaan, mijn wensen aangegeven en die mij advies laten geven.

In eerste instantie een offerte voor een goed systeem aangeboden gekregen, maar toen kwam net de NVidia RTX 5060 Ti videokaart met 16 GB geheugen uit, en die leek me beter voor de reeds bestaande en mogelijk nieuwe AI functies in Lightroom Classic, Photoshop en Davinci Resolve en DXO PureRaw Denoise, dus daar voor gekozen in plaats van de RTX 4060. Kostte iets meer maar wel meer geheugen en ook sneller. Ook maar ander moederboard er bij met PCI Express 5.0 voor videokaart en hoofd opslagschijf (met Windows) ipv 4.0. En gekozen voor de meest rappe SSD schijf, een iets betere koeler voor de processor, betere voeding etc etc. Mooie witte kast er bij met een glazen wand aan één kant, wit moederboard, bescheiden verlichting zodat je mooi alles binnen in kunt zien. Helaas waren de witte videokaarten nog niet uit, anders had ik ook die gekozen. Zo lang ik me kan herinneren bij het computeren tegen zwarte dozen aan zitten kijken, dit is een stuk frisser zo.

Dat telde allemaal dus wel weer op. Misschien overkill, maar doel is met het nieuwe systeem een flink aantal jaren vooruit te kunnen.

Kies ik bij Azerty alle componenten die er nu in mijn systeem zitten, inclusief Windows 11 Pro licentie en samenstellen, dan zou ik een stuk goedkoper uit zijn geweest. Kleine bedrijfjes zoals waar ik het systeem gekocht heb kunnen daar niet tegen opboksen, maar daar tegenover staat dat je persoonlijk contact hebt, in mijn geval kan ik er binnen tien minuten voor de deur staan als er wat is... en het verschil was wel te pruimen.

Als je wil kan ik een keer een winkelmandje bij Azerty gaan vullen met alle componenten en je die in een PB toesturen. Let wel op: ik ben géén gamer, en als je op het Internet kijkt dan wordt voornamelijk de videokaart helemaal afgezeken omdat die in de meest recente knal-ze-overhoop spellen maar 10 procent sneller is dan de vorige generatie. Voor mij niet relevant, heb het systeem nu een paar dagen draaien, en ben er zeer over te spreken. Alle software draait rapper, vooral Lightroom en DXO PureRaw denoise zijn aanzienlijk sneller.

Hopelijk heb je hier wat aan. Er zullen vast nog wel componenten zijn die ofwel iets goedkoper danwel beter en sneller zijn.... maar ik was de weg kwijt in alle keuzemogelijkheden en die stress ben ik nu wel lekker kwijt!

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » za apr 26 2025 11:43 pm

En weten mogelijk beter welke componenten te vermijden.
3 van de 4 moederborden met kuren had ik liever vermeden: https://www.nd5.nl/qatsi/?p=28
Met vriendelijke groet,

Richard

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » zo apr 27 2025 2:51 am

Is een Ryzen niet sneller en efficiënter dan een Intel?
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » zo apr 27 2025 8:25 am

Ik heb een paar jaar geleden mijn nieuwe video- en foto bewerking desktop bij Lalashops gekocht. En tot volle tevredenheid. Dit is hun huidige aanbod aan Video (en foto) bewerking computers : https://www.lalashops.nl/elektronica/el ... computers/
Groeten van Ben
Mijn Foto's

Franklin
Clublid
Clublid

Bericht door Franklin » zo apr 27 2025 9:48 am

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb zelf eigenlijk veel te weinig kennis van computersystemen dus als je mij die PB zou willen sturen dan heel graag. Maar heeft geen haast.

Alvast bedankt.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » zo apr 27 2025 10:08 am

keenoncoolstuff schreef: zo apr 27 2025 2:51 am Is een Ryzen niet sneller en efficiënter dan een Intel?
Is zeker even zo geweest, geen idee hoe het nu is. Processor ontwikkeling is een doorlopend verhaal.
Met vriendelijke groet,

Richard

Thymen
Clublid
Clublid

Bericht door Thymen » zo apr 27 2025 10:40 am

keenoncoolstuff schreef: zo apr 27 2025 2:51 amIs een Ryzen niet sneller en efficiënter dan een Intel?
Dat zijn juist de zaken waar een die-hard gamer die op hoog-competatief niveau speelt zich druk om maakt. En omdat de meeste processor- en videokaart prestatie informatie op het internet door dit soort mensen wordt gegenereerd, is het voor fotografie-toepassingen zo moeilijk om de juiste keuze te maken. Appels en peren vergelijken. Bij een gamer draait het systeem tijdens het spelen continue op maximale prestatie**, bij mij is dat enkel zo tijdens bepaalde bewerkingen in foto-applicaties - en dan duren ze ook nog maar kort, en zeker niet elke dag de gehele dag door. Een gamer heeft daarnaast een videokaart nodig die een hoog aantal frames/seconde aan kan én een daarbij passend beeldscherm - voor Photoshop en Lightroom maakt dat niks uit

Na veel zoekwerk meende ik te moeten vaststellen dat voor processoren de verschillen binnen dezelfde prijsklasses marginaal zijn. Een verschil in boost-kloksnelheid van 0.1 of 0.2 GHz zal in mijn toepassing niet merkbaar zijn denk ik. En qua video-kaart ging het mij meer om de hoeveelheid RAM en dat het een moderne kaart was die AI-gebaseerde bewerkingen goed aan kon.

Is er iets te koop wat beter en goedkoper is? Vast wel, maar de verschillen zijn binnen elk segment gering. Daarbij is het altijd een moment-opname, over een paar maanden is het hele slagveld weer anders verdeeld.

** ik heb twee zoons die gek zijn op gamen. Als ik zie hoe fanatiek zij in grote groepen op het internet aan het spelen zijn, en hoe daar elke tiende van een seconde een rol speelt, dan ben ik blij dat ik fotografeer. Daarvoor moet ik eerst de deur uit en het veld in en dat is veel gezonder en en ontspannender voor zowel lichaam als geest.

PS: het is niet mijn bedoeling een hele discussie te starten over welke computer het beste is. Maar aangezien het tegenwoordig wel een onlosmakelijk deel van de fotografie is zullen ook anderen hier wel last hebben van dezelfde keuze-stress. Misschien helpt dit een beetje bij de orientatie?

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo apr 27 2025 12:50 pm

Ja Thymen bedankt voor de info want hier moet binnen een half jaar ook een nieuwe compu komen wegens einde ondersteuning W10.
Gelukkig is mijn zoon al jaren van het gamen af (andere interesses gekregen ..) maar dat heeft ons wel ongeveer een TV gekost (voor de X-box). Het is wel goed geweest voor zijn Engels.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

ErikReijnders
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Contacteer:

Bericht door ErikReijnders » do mei 15 2025 8:08 pm

Ook ik zit al een tijdje tegen de aanschaf van een nieuwe pc aan. de huidige pc kan niet meer ubdaten naat win 11 alternatief zou een goede laptop kunnen zijn maar dan wel een waar ik ook een externe opslag aan kan hangen. dan kunnen de harde schijven ( als nodig) nog worden uitgelezen. Of toch net als nu een midi tower maar met welke configuratie, Ik doe niet aan gamen, bijna nooit aan film maar de diverse bewerking sofware vragen toch om een goede grafiche kaart en is 32 gb ram een pre .
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » do mei 15 2025 8:43 pm

Op Paradigit kun je vrij probleemloos zelf een PC samenstellen.
Je begint bovenaan, en als je de rij afwerkt word je alleen geconfronteerd met onderdelen die passen bij jouw keuze.
Als je een videokaart kiest die 750 watt nodig heeft, dan zul je bij de voedingen geen optie vinden onder die 750 watt.
Zo kun je je bijna niet vergalopperen. Wat ik wel vreemd vond toen ik er keek, dat ik geen interne kaartlezer vond in hun assortiment.
Omdat ik elders ga shoppen, hier ook geen navraag naar gedaan.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”