Bericht
door gvdnberg » wo mei 28 2025 1:13 pm
OK, ik plaatste mijn foto’s altijd met een duidelijk vraag daarbij. Maar goed, zo kan het ook. Ik geef je mijn persoonlijke mening, die niet die van de meerderheid hoeft te zijn:
FOTO 1
Voor mij een rommelige opnamen, niet aantrekkelijk door de beelduitsnede en door de rafelige versleten ruggen van de boeken. Ik zou de gehele rug op de foto gezet hebben, nu zijn het afgesneden boeken.
FOTO 2
Iets beter, je ziet duidelijker de dikte van de boeken en het verloop in scherpte geeft diepte, maar het onscherpe rechter gedeelte voegt voor mij niets toe aan de foto. Een vierkante opname van links tot en met de witte rug lijkt mij een sterker beeld.
FOTO 3
Ook hier weer afgesneden boeken, jammer. Wel aardig is de opbouw met een soort van drieluik waarbij het linker rode gedeelte een beetje tegen werkt voor de symmetrie. Ook de afgeknipte tekst is jammer.
FOTO 4
Weer hetzelfde argument dat de foto afgebroken is, ik had liever de gehele tekening gezien, of de gehele pagina. Iets minder groothoek en wat meer afstand zou mijns inziens een beter beeld geven.
FOTO 5
Op zich een mooie weergave van een opengeslagen boek, maar daar zou ik dan meer de nadruk op leggen door van boven een stuk van de foto af te halen. Misschien ook hier meer afstand nemen en een stuk van de pagina mee vastleggen met de rug, zodat mogelijk het gehele boek aan de kopse kant te zien is. Scherpte verloop is wel mooi.
FOTO 6
Een stilleven met een boek, het feit dat meerdere objecten scherp afgebeeld zijn maakt het beeld interessanter, maar als het over boeken moet gaan, snap ik niet wat de relatie is tussen het boek en de overige afgebeelde objecten.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr