MO mei 2025, Beoordelen foto's ‘Dier en emotie'

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.
Plaats reactie

Welke fotograaf is er het best in geslaagd om het dier en de emotie in beeld te brengen?

Peiling loopt tot za jun 21 2025 10:05 pm

Hester
7
27%
ReneG
0
Geen stemmen
HeleenJanssenvanLoon
3
12%
ErikReijnders
0
Geen stemmen
wim hoppenbrouwers
0
Geen stemmen
josti
7
27%
Tony D
0
Geen stemmen
LosGoud
2
8%
Borreltje
5
19%
TinoZ72
1
4%
Ronald53
0
Geen stemmen
Gemmageluk60
1
4%
Tim62
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 26

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

MO mei 2025, Beoordelen foto's ‘Dier en emotie'

Bericht door josti » zo jun 01 2025 10:05 pm

Goedenavond allemaal,
Het inzenden voor de maandopdracht van mei is gesloten en dus is hier weer de poll om in te vullen. Het thema ‘Dier en emotie’ leverde veerrtien inzendingen op en daarvan voldoen dertien geplaatste foto's aan de voorwaarden en die doen dus mee in de poll om de eretitel 'foto van de maand' in de wacht te slepen. Eén deelnemer zond een oude foto in, dus die is verwijderd omdat hij niet aan de voorwaarde voldoet dat de foto in mei 2025 gemaakt moet zijn. Alle inzenders hartelijk dank voor jullie inspanning, creativiteit en deelname :thumbup: . De poll staat hierboven klaar om in te vullen. De foto's zijn te zien door op de link (verderop in dit bericht) te klikken. Bekijk en beoordeel de foto’s. Het is ook deze maand weer niet makkelijk om jouw favoriete foto te kiezen; hoe wordt de emotie in beeld gebracht, hoe goed vind je de compositie of het kleurgebruik, ligt de scherpte op het juiste punt, etc. Kies de foto die volgens jou op de eerste plaats hoort te staan. Het is weer aan jou om een keus te maken.
Breng je stem uit op de foto van jouw voorkeur. Je mag je stem zoals altijd motiveren, niet verplicht maar leuk en leerzaam voor de makers van de foto's.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 juni 2025 ongeveer 22.00 uur.
De ingezonden foto's voor het thema ‘Dier en emotie' vind je hier.
De winnende foto's van 2025 staan na afloop van de polls in dit draadje.
De foto's die de maandopdrachten van 2017 tot en met 2024 hebben gewonnen, vind je via deze link in het archief van de Maandopdrachten. En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos

Tony D
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: MO mei 2025, Beoordelen foto's ‘Dier en emotie'

Bericht door Tony D » ma jun 02 2025 11:05 pm

Mijn stem is nasr Hester gegaan. Leuk haar eigen emotie toegevoegd.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door LosGoud » di jun 03 2025 9:12 am

Er zijn ook deze maand weer heel veel mooie foto's ingezonden. Ik vond het wat lastig om te kiezen. Met als thema "Dier en emotie" verwacht ik beiden terug te zien in de foto. Bij een aantal foto's zag ik wel een dier, maar geen emotie in de foto. Die emotie werd dan duidelijk als ik het verhaal bij de foto las. Maar die foto's voldoen voor mij niet aan de criteria want dit is een fotoforum, geen verhalenforum. Ik schrijf dit met alle respect voor de emotie, die de inzenders beschreven hebben. Ik heb voor de foto van Emma gekozen. Ik zie daar een dier en dubbele emotie, zowel bij haar kleindochter als de kat.
Groeten van Ben
Mijn Foto's

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » wo jun 04 2025 11:16 am

Ik kan mij wel vinden in Bens visie: de emotie moet voor mij in het beeld zitten, niet in het verhaaltje erbij. Dan blijven er voor mij drie foto's over waar ik emotie bij het dier en de persoon zie: de kat van Gemma, het paard van josti en de aap van Borreltje. Het paard is mijn eigen foto, dus die kan ik niet kiezen :D. Dan is de aap voor mij de beste.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » wo jun 04 2025 11:32 am

Ik ga helemaal mee met de voorgaande commentaren: de emotie moet voor mij echt in het beeld zitten. De tekst zou overbodig moeten zijn. Voor mij was de foto van Hester er zo één: het beeld sprak voor zich. Dat de druppel een traan was, was me -gezien het thema- direct duidelijk. En ik vind het ook technisch een goeie foto.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Hester
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Hester » wo jun 04 2025 12:10 pm

MarcoEos70D schreef: wo jun 04 2025 11:32 am En ik vind het ook technisch een goeie foto.
Dank je wel Het was mijn eerste foto gemaakt met focusstacking (handmatig).

Plaats reactie

Terug naar “Maandopdracht”