Ik dus ook. Wat die vlekjes betreft heb je gelijk. In de gespiegelde versie heb ik ze verwijderd.Patrick schreef: ma jun 09 2025 4:21 pm Ik zou persoonlijk hier de eerste kiezen...
Ik zou wel even twee donkere vlekjes wegstippen.
Land van Don Quichot
-
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Land van Don Quichot
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je hebt er rechts nog één gemist. Staat die ene molen trouwens echt scheef? En, voor mij ook de eerste versie.
-
- Regiocoördinator
Klopt. Die ben ik vergeten. Ik weet het niet meer of die molen scheef stond. Het zou best kunnen want die ander staat recht.Skippy schreef: ma jun 09 2025 4:37 pm Je hebt er rechts nog één gemist. Staat die ene molen trouwens echt scheef?
-
- Clublid
De eerste is toch de betere vind ik.
-
- Regiocoördinator
Dat vind ik dus ook! Ik vind hem beter in balans.
- MarcoEos70D
- Clublid
Voor mij werkt dat niet zo, omdat het kleine molentje veel verder naar achter staat. Daardoor maak ik in de originele versie een soort stuiterende reis door de diept: eerst diepte, en daarna weer een stuk dichterbij. Andersom kijkt voor mij lekkerder.Hester schreef: ma jun 09 2025 4:13 pm Toch begrijp ik iets niet. Een tijdje geleden had ik een foto van een boom geplaatst. De boom stond links en verder was de foto leeg. Toen kreeg ik het advies de foto te spiegelen zodat de boom rechts kwam te staan. Dit omdat je van links naar rechts kijkt. Eerst niets en dan boem de boom. Zo heb ik bij deze foto ook gedacht. Waarom moet nu dé molen links staan. Ik zou zeggen kijkend van links naar rechts eerst het kleine molentje en dan boem de grote molen, de hoofdpersoon.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
-
- Redactie NCN Magazine
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Dat komt, denk ik, door het volgende: wij zijn gewend om van links naar rechts te kijken. En ook al heeft Hester dat geprobeerd door de plaatsing van een kleine molen links en een grote rechts, de kijklijn loopt toch precies andersom.
Je oog start rechtsonder, bij de grote molen, de 'eye-catcher' van deze foto. Vandaar ga je in een diagonale lijn naar linksboven, de kleine molen.
Zo heb je dus alsnog een kijkrichting die precies andersom ligt, namelijk van rechts naar links.
Voor mij wrong het eerste beeld daar ook wat, maar de gespiegelde versie werkt voor mij niet, omdat gevoelsmatig de wieken dan aan de verkeerde kant zitten. Je oog start dan weliswaar links in beeld, bij de grote molen, maar de wieken daarvan leiden mij gelijk links het beeld weer uit.
De meest natuurlijke flow/kijkrichting ontstaat, wanneer in de gespiegelde versie de wieken aan de rechterkant vd molen zouden zitten.
Dan start je oog linksonder in beeld bij de grote molen, de wieken leiden je oog dan diagonaal naar rechtsboven de kleinere molen, een herhaling vh hoofdelement.
Eigenlijk zitten in beide foto's de wieken aan de verkeerde kant, doordat ze het beeld uitkijken, vergelijkbaar met een portret foto van een mens of dier dat opzij het beeld uitkijkt. Ook daarbij volgen we de ogen/kijkrichting van mens of dier. De wieken doen hier eigenlijk precies hetzelfde.
Ik weet niet of dat met een ander standpunt op te lossen zou zijn of dat de realiteit nu eenmaal is zoals die is.
Je oog start rechtsonder, bij de grote molen, de 'eye-catcher' van deze foto. Vandaar ga je in een diagonale lijn naar linksboven, de kleine molen.
Zo heb je dus alsnog een kijkrichting die precies andersom ligt, namelijk van rechts naar links.
Voor mij wrong het eerste beeld daar ook wat, maar de gespiegelde versie werkt voor mij niet, omdat gevoelsmatig de wieken dan aan de verkeerde kant zitten. Je oog start dan weliswaar links in beeld, bij de grote molen, maar de wieken daarvan leiden mij gelijk links het beeld weer uit.
De meest natuurlijke flow/kijkrichting ontstaat, wanneer in de gespiegelde versie de wieken aan de rechterkant vd molen zouden zitten.
Dan start je oog linksonder in beeld bij de grote molen, de wieken leiden je oog dan diagonaal naar rechtsboven de kleinere molen, een herhaling vh hoofdelement.
Eigenlijk zitten in beide foto's de wieken aan de verkeerde kant, doordat ze het beeld uitkijken, vergelijkbaar met een portret foto van een mens of dier dat opzij het beeld uitkijkt. Ook daarbij volgen we de ogen/kijkrichting van mens of dier. De wieken doen hier eigenlijk precies hetzelfde.
Ik weet niet of dat met een ander standpunt op te lossen zou zijn of dat de realiteit nu eenmaal is zoals die is.
- LosGoud
- Forumlid
- Contacteer:
Mooie foto, Hester! Het is daar inderdaad een prachtig landschap. Door het contrast tussen de witte molens en de wat donkere omgeving en lucht springen ze er prima uit.
Om wat voor reden dan ook ziet die gespiegelde er voor mij wat "artificial" uit. Maar het kan zijn dat mijn zicht wat wordt beïnvloed door de discussie hier
Om wat voor reden dan ook ziet die gespiegelde er voor mij wat "artificial" uit. Maar het kan zijn dat mijn zicht wat wordt beïnvloed door de discussie hier

Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's
-
- Regiocoördinator
Dank je. Leuk dat je het landschap kent. Wij reden op een steil weggetje naar boven en opeens....zagen we de wijde vlakte met alle molens. Zo prachtig. Ik vind de gespiegelde ook raar maar dat is misschien omdat ik ze in het echt heb gezien en weet dat bij alle molens vanaf onze standplaats de wieken naar rechts kijken.LosGoud schreef: di jun 10 2025 9:47 am Mooie foto, Hester! Het is daar inderdaad een prachtig landschap. Om wat voor reden dan ook ziet die gespiegelde er voor mij wat "artificial" uit.
- Gerard de Zwaan
- Clublid
- Contacteer:
Prima uitleg Karina ,het kan zowat in de NCN magazine. Simpel gezegd wil je de denkbeeldige lijn bij de linkeronderhoek begint omdat onze ogen daar beginnen te kijken en dan pas bij de rechteronderhoek.Karina2 schreef: di jun 10 2025 9:37 am Dat komt, denk ik, door het volgende: wij zijn gewend om van links naar rechts te kijken. En ook al heeft Hester dat geprobeerd door de plaatsing van een kleine molen links en een grote rechts, de kijklijn loopt toch precies andersom.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
- Highlander
- Forumbeheerder
Als het de foto van januari is, die mag je hier niet mee vergelijken.Hester schreef: ma jun 09 2025 4:13 pm Toch begrijp ik iets niet. Een tijdje geleden had ik een foto van een boom geplaatst. De boom stond links en verder was de foto leeg. Toen kreeg ik het advies de foto te spiegelen zodat de boom rechts kwam te staan. Dit omdat je van links naar rechts kijkt. Eerst niets en dan boem de boom. Zo heb ik bij deze foto ook gedacht. Waarom moet nu dé molen links staan. Ik zou zeggen kijkend van links naar rechts eerst het kleine molentje en dan boem de grote molen, de hoofdpersoon.
Die foto is het schoolvoorbeeld van goed gebruik van "negatief space " die werkt daar zo goed omdat daarin niks anders te zien als die boom, erg mooie foto btw kan zo aan de muur.
En hier geef je zelf iets heel belangrijk aan.Hester schreef: di jun 10 2025 10:19 amDank je. Leuk dat je het landschap kent. Wij reden op een steil weggetje naar boven en opeens....zagen we de wijde vlakte met alle molens. Zo prachtig. Ik vind de gespiegelde ook raar maar dat is misschien omdat ik ze in het echt heb gezien en weet dat bij alle molens vanaf onze standplaats de wieken naar rechts kijken.LosGoud schreef: di jun 10 2025 9:47 am Mooie foto, Hester! Het is daar inderdaad een prachtig landschap. Om wat voor reden dan ook ziet die gespiegelde er voor mij wat "artificial" uit.
Waarom maak ik deze foto, is het een foto die technisch helemaal perfect is en die voor 99% van de mensen lekker wegkijkt en moet hij na de vakantie boven de bank ?
Of wil je een registratie van de werkelijkheid en vertellen hoe jullie de molens daar daadwerkelijk hebben waargenomen, en is het een herinnering voor later.
Bij het laatste zou ik mij niet zo druk maken over de "officiële regels " alleen wij hier op het forum vallen daarover, 99% van familie en vrienden zal het nooit opvallen.
Is eerste het doel dan zal je Karina2 haar tips moeten volgen.
Wat je nog zou kunnen proberen is om de achterste molen qua belichting het zelfde te maken als de eerste molen en dat je daarmee meer evenwicht in de foto krijgt.
- LosGoud
- Forumlid
- Contacteer:
Chris, dank je voor deze prachtige omschrijving! Zelf ben ik een "herinneringen" fotograaf en let daarom vooral op wat er op de foto staat waarbij hoe het erop staat voor mij minder belangrijk is.Highlander schreef: wo jun 11 2025 10:05 am En hier geef je zelf iets heel belangrijk aan.
Waarom maak ik deze foto, is het een foto die technisch helemaal perfect is en die voor 99% van de mensen lekker wegkijkt en moet hij na de vakantie boven de bank ?
Of wil je een registratie van de werkelijkheid en vertellen hoe jullie de molens daar daadwerkelijk hebben waargenomen, en is het een herinnering voor later.
Bij het laatste zou ik mij niet zo druk maken over de "officiële regels " alleen wij hier op het forum vallen daarover, 99% van familie en vrienden zal het nooit opvallen.
Is eerste het doel dan zal je Karina2 haar tips moeten volgen.
Bij het zien van de foto gaan mijn gedachten terug naar Oktober 1991. We woonden destijds in Madrid, de kinderen kregen herfstvakantie en we zijn toen met de auto naar de kust in 't zuiden gereden voor een korte vakantie. En toen kwamen we ineens door het "land van Don Quijote". Wat was het geweldig om daar te zijn en te genieten van het landschap. De foto van Hester brengt bij mij prachtige herinneringen terug.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's
-
- Redactie NCN Magazine
- Contacteer:
Nou, mooier compliment kun je niet krijgen, Hester, wanneer jouw foto 'sweet memories' bij iemand anders oproept 
Overigens ben ik het helemaal met Chris eens, dat wanneer je foto's voor jezelf maakt het allerbelangrijkste is wat je zelf van je foto's vindt en wat het met jou doet. Als jij er blij mee bent en het roept voor jou op wat je voor ogen hebt, dat lijkt me van doorslaggevend belang, los van welke regel of mening dan ook. (maar dat had ik volgens mij al eerder als reactie op een van je andere foto's gegeven)

Overigens ben ik het helemaal met Chris eens, dat wanneer je foto's voor jezelf maakt het allerbelangrijkste is wat je zelf van je foto's vindt en wat het met jou doet. Als jij er blij mee bent en het roept voor jou op wat je voor ogen hebt, dat lijkt me van doorslaggevend belang, los van welke regel of mening dan ook. (maar dat had ik volgens mij al eerder als reactie op een van je andere foto's gegeven)