Nikon Z8 firmware 3.00 binnenkort beschikbaar

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
Plaats reactie
Thymen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nikon Z8 firmware 3.00 binnenkort beschikbaar

Bericht door Thymen » wo jun 11 2025 9:06 am

Nikon kan het niet laten, ze blijven hun cameras telkens verbeteren. Ook ná aankoop!

Binnenkort komt firmware 3.00 voor de Z8 uit. Diverse significante functies toegevoegd. Zelf ben ik blij met de 'open diafragma' setting. Voor onder meer handmatige scherpstelling wil je graag het diafrafma helemaal open hebben tijdens het scherpstellen, en pas sluiten bij de opname. Ook de focus range limiter lijkt me handig!

https://www.youtube.com/watch?v=1s551j1DoSI

https://www.youtube.com/watch?v=5KUdYX3bFLs
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nikon Z8 firmware 3.00 binnenkort beschikbaar

Bericht door Tony D » wo jun 11 2025 12:50 pm

Dit zegt het persbericht van Nikon erover:

Amstelveen, 11 juni 2025: Nikon kondigt met trots aan dat de nieuwe firmwareversie 3.00 voor de full-frame systeemcamera Nikon Z8 binnenkort beschikbaar zal zijn.
De nieuwe firmwareversie 3.00 betekent een evolutie van de pixel-shift-opnamefunctie van de Z8, doordat workflows worden vereenvoudigd en de opnametijd wordt verkort. Hierbij wordt het voor gebruikers eenvoudiger om beelden van hoge kwaliteit en resolutie vast te leggen die voldoen aan hun creatieve behoeften.
De nieuwste Z8 firmware update voegt ook ondersteuning toe voor Flexible Colour Picture Control. Hierdoor krijgen gebruikers meer vrijheid hebben om de kleurweergave nauwkeurig te regelen voordat ze opnamen maken met een intuïtieve bediening. Dankzij flexibele aanpassing van contrast, verzadiging en tint kunnen de ideale beeldkenmerken in de camera worden geïmporteerd als eigen Picture Control en worden toegepast bij het maken van opnamen, zodat fotografen meer ruimte hebben om hun beeldambities tot uitdrukking te brengen.
Bovendien verbetert de firmware-update de AF-prestaties aanzienlijk, onder andere met een nieuwe scherpstelbegrenzer in de camera. Hiermee kunnen gebruikers het scherpstelbereik beperken tot specifieke afstanden. Er zijn ook extra verbeteringen in de bedienbaarheid en functionaliteit, waardoor gebruikers sneller en efficiënter kunnen fotograferen.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » do jun 12 2025 1:31 pm

Ik ben benieuwd!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » vr jun 13 2025 10:38 am

Ik ben toch lichtelijk teleurgesteld dat dit soort dingen niet eerst beschikbaar komen in hun grootste model...

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: lichtelijk...

Bericht door gijs sandberg » vr jun 13 2025 10:56 am

Beste Rob,
Wees niet zo ongeduldig, wellicht is de volgende firmware voor de Z9 al bijna klaar.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Nokin
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Nokin » vr jun 13 2025 4:32 pm

Pre-capture met raw beelden zou ook leuk zijn want in jpeg is niet bruikbaar als je serieus bezig bent.
En een foto op je camera selecteren en die direct kunnen doorsturen naar snapbridge zou ook welkom zijn.
Nu moet je in Snapbridge door duizend beelden heen scrollen om je foto te kunnen binnenhalen op je smartphone.
Ben na paar jaar Sony weer terug bij Nikon dus dit is wel weer een stap terug.

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » vr jun 13 2025 5:24 pm

keenoncoolstuff schreef: vr jun 13 2025 10:38 am Ik ben toch lichtelijk teleurgesteld dat dit soort dingen niet eerst beschikbaar komen in hun grootste model...

Thom heeft het zelfde gevoel. https://www.zsystemuser.com/nikon-z-sys ... nance.html
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”