Multi Exposure
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Multi Exposure
Ik wil met mijn Z50 Multi Exposures maken. Ik maak gebruik van versie 2.6 software. Ik volg alle stappen van Photo shooting menu-Multiexposure ON etc. Als laatste wil ik de Select first exposure gebruiken, maar dan krijg ik de melding This option is not available at current settings or in the camera’s current state. Maar ik weet warempel niet welke functie(s) hiervoor verantwoordelijk is (zijn). Iemand een suggestie?
- Richard
- Serverbeheerder
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: Multi Exposure
Wat ik hier lees moet dat een NEF zijn: https://onlinemanual.nikonimglib.com/z5 ... re_88.html
Staat er een NEF op de geheugenkaart?
Staat er een NEF op de geheugenkaart?
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Oftewel, staat de camera ingesteld op het opslaan van NEF-bestanden?
-
- Forumlid
Jazeker, camera staat ingesteld op RAW, Nef dus.
-
- Forumlid
copilot geeft volgende suggesties :
Dat is frustrerend, Freddy — je volgt netjes de stappen, en dan krijg je zo’n vage foutmelding. Gelukkig komt dit vaker voor bij de Nikon Z50, en er zijn een paar mogelijke oorzaken die je kunt checken:
1. **RAW + JPEG of alleen JPEG**: De optie *Select first exposure* werkt alleen als je in RAW of RAW+JPEG fotografeert. Als je alleen JPEG gebruikt, wordt deze optie uitgeschakeld.
2. **Auto ISO of andere automatische instellingen**: Sommige automatische instellingen, zoals Auto ISO of bepaalde witbalansmodi, kunnen conflicteren met Multi Exposure. Probeer handmatige instellingen te gebruiken voor ISO, sluitertijd en diafragma.
3. **Beeldkwaliteit en beeldformaat**: Zorg ervoor dat je beeldkwaliteit op NEF (RAW) of NEF+JPEG staat, en dat je geen speciale beeldformaten of effecten gebruikt.
4. **Live View modus**: In sommige gevallen moet je uit Live View gaan om bepaalde opties te activeren. Probeer de instelling te wijzigen terwijl je door de zoeker kijkt.
5. **Andere actieve functies**: Functies zoals HDR, bracketing of stilfotografie met ruisonderdrukking kunnen Multi Exposure blokkeren. Zet deze tijdelijk uit.
Er is ook een [handige video-uitleg over Multi Exposure op de Z50](https://www.youtube.com/watch?v=BoEUhbqf13o) waarin het gebruik van *Select first exposure* wordt gedemonstreerd — misschien zie je daar iets wat je over het hoofd hebt gezien.
Laat me weten wat je instellingen zijn, dan kijk ik graag met je mee!

Dat is frustrerend, Freddy — je volgt netjes de stappen, en dan krijg je zo’n vage foutmelding. Gelukkig komt dit vaker voor bij de Nikon Z50, en er zijn een paar mogelijke oorzaken die je kunt checken:
1. **RAW + JPEG of alleen JPEG**: De optie *Select first exposure* werkt alleen als je in RAW of RAW+JPEG fotografeert. Als je alleen JPEG gebruikt, wordt deze optie uitgeschakeld.
2. **Auto ISO of andere automatische instellingen**: Sommige automatische instellingen, zoals Auto ISO of bepaalde witbalansmodi, kunnen conflicteren met Multi Exposure. Probeer handmatige instellingen te gebruiken voor ISO, sluitertijd en diafragma.
3. **Beeldkwaliteit en beeldformaat**: Zorg ervoor dat je beeldkwaliteit op NEF (RAW) of NEF+JPEG staat, en dat je geen speciale beeldformaten of effecten gebruikt.
4. **Live View modus**: In sommige gevallen moet je uit Live View gaan om bepaalde opties te activeren. Probeer de instelling te wijzigen terwijl je door de zoeker kijkt.
5. **Andere actieve functies**: Functies zoals HDR, bracketing of stilfotografie met ruisonderdrukking kunnen Multi Exposure blokkeren. Zet deze tijdelijk uit.
Er is ook een [handige video-uitleg over Multi Exposure op de Z50](https://www.youtube.com/watch?v=BoEUhbqf13o) waarin het gebruik van *Select first exposure* wordt gedemonstreerd — misschien zie je daar iets wat je over het hoofd hebt gezien.
Laat me weten wat je instellingen zijn, dan kijk ik graag met je mee!
- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Mooi he, dat die AI zo lekker meelevend is 

"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zover ik weet heeft geen enkele Nikon-Z een output naar Nef met dubbele belichtingen, enkel Jpg en misschien tiff? Het is wel mogelijk om de camera de individuele Nefs van de dubbele belichting op te laten slaan.
- Richard
- Serverbeheerder
- Contacteer:
Camera terug zetten naar fabrieksinstellingen?
Op mijn Zfc - die ik wel eens voor Z50I½ uitmaak - krijg ik het niet 1, 2, 3 voor elkaar dat meervoudige belichting de eerste afbeelding weigert. In al de PSAM standen en met stil fotograferen is bestaande een opname te selecteren.
Op mijn Zfc - die ik wel eens voor Z50I½ uitmaak - krijg ik het niet 1, 2, 3 voor elkaar dat meervoudige belichting de eerste afbeelding weigert. In al de PSAM standen en met stil fotograferen is bestaande een opname te selecteren.
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
-
- Forumlid
Even geen tijd gehad om te proberen, dus ik geef nu even een reply. ME werkt in de manuele stand op mijn Z50. Dus ik kan verder experimenteren.