Literair Café ”De Groene Fee” #45

Plaats reactie
Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Literair Café ”De Groene Fee” #45

Bericht door Genster » ma jun 23 2025 5:26 pm

Hieronder een paar foto's gemaakt tijdens "De Groene Fee" editie 45.
De vorige keer heb ik de foto's gemaakt met de D610 en Tamron 24-70 2.8 en deze keer (m.u.v. foto 2) met de D5600 en Nikon 85mm 1.8.

Ik maak hier maar een keer of vijf per jaar foto's en twijfel (daarom) nog erg over het aanschaffen van een Z5ii. In werkelijkheid is het (zeker later op de avond en in de winter) een stuk donkerder dan de foto's doen vermoeden en ik "zoek" dus een (liefst betaalbare) camera-lens-combi met goede autofocus bij slecht licht én foto's met weinig ruis bij slechte lichtomstandigheden. Tips zijn uiteraard (nog steeds) welkom. Mag ook een ander merk zijn.

1 Louis van Londen (organisator):
Afbeelding

2 Peter Sebastiaan Gieselaar:
Afbeelding

3 Ronny Dijksterhuis:
Afbeelding

4 Vanessa Daniëls:
Afbeelding

5 Sven de Swerts:
Afbeelding

6 Marius W. de Pijper:
Afbeelding

7 Ard Verhoeve:
Afbeelding

8 Veerle Goossens:
Afbeelding

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Literair Café ”De Groene Fee” #45

Bericht door Genster » wo jul 02 2025 6:10 am

Bedankt weer voor alle leuke reacties en voor de goede tips :lol: :lol: :lol:

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Willem Focus » wo jul 02 2025 7:20 am

Hé Rene.

Dit draadje heb ik dus gemist. Anders had ik je natuurlijk nog heel veel tips kunnen geven :lol: . Het is inderdaad vervelend als je moeite doet om een draadje op te starten, en er dan niemand op reageert. Het is natuurlijk ook een onderwerp dat je alleen technisch kunt becommentariëren. Ik voel me daar ook niet goed genoeg voor. Maar weet na de cursus van zaterdag wel dat je hier met een flitser iets toe kunt voegen.
Ik vind wel dat je steeds goed naar je standpunt gekeken hebt en dat het je bij iedere foto weer uitnodigt om de volgende te bekijken. Afwisseling in een portrettenserie is heel goed gedaan.
En dat het een oudere camera is kun jr aan de foto’s hier iig niet zien.

Goed gedaan Rene!

Groet…….Willem :wink2:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo jul 02 2025 7:32 am

Thanks Wil :thumbup:

Ach, aan (bijna) geen reacties krijgen ben ik wel gewend.
Is ook niet erg, ik reageer zelf ook bijna niet meer….

Ik moet ook niets meer plaatsen, maar soms heb ik blijkbaar het idee dat het toch wel leuk is om iets te plaatsen :lol:

Flitsen is in deze situatie overigs niet gewenst, maar het zou de foto’s waarschijnlijk wel beter maken (inderdaad).

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » wo jul 02 2025 8:51 am

Het is inderdaad jammer dat er zo vaak niet op foto-topics wordt gereageerd, terwijl er zoveel mensen actief zijn. Uiteindelijk gaat het immers om de foto’s.

Ik vind dit lastige foto’s op te becommentariëren. Je hebt verschillende uitsnedes en composities gekozen. Voor mij pakken ze niet allemaal even goed uit. Bij foto 2 mis ik de voeten, maar is contact wel goed zichtbaar. Foto 5 is voor mij te krap gekaderd, en bij foto 8 vind ik de pose niet prettig.

Foto 3 een 4 vind ik dan weer ijzersterk qua uitstraling, en 1, 6 en 7 zijn voo mij ook prima.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 02 2025 9:36 am

Zo te zien aan de Exif gegevens was het donker. Dan is een oudere camera als de D5600 inderdaad in het nadeel. Flitsen zal wat helpen, een nieuwere camera met betere autofocus ook. Wellicht de omstandigheden maar ik vind de foto's wat krap gekaderd. Ik had graag iets meer van de setting gezien.

Dat er niet gereageerd is overkomt meer mensen. En als er gereageerd voegen de reacties soms niet zo veel toe. Ik bedoel, had je liever een paar reacties met "Mooie foto's!" gehad? Ik vind het jammer als mensen actieve forumparticipatie van het aantal reacties op hun berichten laten afhangen. Feit is sowieso dat het forum minder passief en actief bezocht wordt. Om dat tegen te gaan zijn we afhankelijk van de bijdragen van de forumleden. Heel veel meer kunnen we niet doen.

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Willem Focus » wo jul 02 2025 9:42 am

Hi Luc,

Maar vergeleken met een jaar of 10 geleden is het aantal reactie, zeg ik gevoelsmatig, echt wel een stuk terug gelopen. En dat terwijl het ledenaantal fors is toegenomen.

Groet....Willem :wink:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 02 2025 9:56 am

Klopt Willem. Maar er zijn blijkbaar redenen voor de huidige situatie. Andere bezigheden, vergrijzing, verzadiging van en minder interesse in de technische ontwikkelingen etc. En daar hebben we het mee te doen vrees ik.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo jul 02 2025 12:32 pm

Bedankt voor jullie reacties.
Ik kan er denk ik wel wat mee.
Voor de krappe kadering is wel een reden (vast brandpuntsafstand 85mm op aps-c en het op de eerste rij zitten met net onvoldoende afstand) maar dat is uiteraard geen excuus. Bij sommige foto’s ben ik in het looppad gaan staan en dat gaf uiteraard meer ruimte.
Terechte opmerkingen!

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jul 02 2025 12:53 pm

Fijn René. Zo zie je maar weer dat het plaatsen van foto's, en met enige vertraging reacties daarop, nut kan hebben.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » wo jul 02 2025 1:01 pm

Skippy schreef: wo jul 02 2025 9:56 am Klopt Willem. Maar er zijn blijkbaar redenen voor de huidige situatie. Andere bezigheden, vergrijzing, verzadiging van en minder interesse in de technische ontwikkelingen etc. En daar hebben we het mee te doen vrees ik.
Dat zijn redenen waarom mensen niet op het forum komen. Maar ook van de wel actieve leden wordt er maar door een heel klein deel op foto’s gereageerd. Ik ben oprecht benieuwd hoe dat komt, want op andere fora herken ik dat helemaal niet.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo jul 02 2025 1:46 pm

MarcoEos70D schreef: wo jul 02 2025 1:01 pm …want op andere fora herken ik dat helemaal niet.
Oh, interessant…
Welke fora zijn dat?

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » wo jul 02 2025 1:48 pm

Genster schreef: wo jul 02 2025 1:46 pm
MarcoEos70D schreef: wo jul 02 2025 1:01 pm …want op andere fora herken ik dat helemaal niet.
Oh, interessant…
Welke fora zijn dat?
Op fotografiegebied is dat met name http://www.photodrome.nl/forum/portal.php Je zult daar heel wat bekende namen tegenkomen ;-)

Wat wel altijd een ding is: is degene die de foto's post en reacties verwacht zelf ook actief in andermans topic? Als dat niet zo is, zie je vaak dat de reacties in diens topics ook opdrogen. Forumdeelname werkt het beste als het tweerichtingsverkeer is.

Marco Weening Fotografie

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo jul 02 2025 2:05 pm

Bedankt :thumbup:

Plaats reactie

Terug naar “Evenementen, Concerten en Musea”