Adobe Creative Cloud - probleem bij update
- Brutus
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Adobe Creative Cloud - probleem bij update
Vraag aan onze computerdeskundigen.
Uit veiligheidsoverwegingen heb ik op mijn (Windows 11 pro) laptop twee gebruikersaccounts aangemaakt.
Het ene account heeft administratorrechten, dat account gebruik ik alleen om programma's mee te installeren en om onderhoud van de laptop mee uit te voeren.
Het andere account heeft alleen gebruikersrechten. Dit account gebruik ik voor de dagelijkse taken. Office, e-mail, Photoshop, Lightroom etc.
Sinds een paar dagen krijg ik, als ik Creative Cloud opstart vanuit mijn gebruikersaccount om updates te installeren een foutmelding. "er zijn problemen met het bijwerken van Creative Cloud. Foutcode 191".
Ik gebruik Creative Cloud al lang, maar dit is nieuw. Het probleem doet zich op mijn laptop én op mijn PC voor (ook W11, echter niet de pro versie).
191 kan volgens Adobe verschillende oorzaken hebben:
- Uw aanmeldingsaccount voor het systeem heeft geen beheerdersrechten.
- Uw apparaat voldoet niet aan de systeemvereisten om een UWP-app (Universal Windows Platform) te installeren. Zie systeemvereisten voor informatie.
- Uw Windows-installatie kan een UWP-pakket niet sideloaden.
Updaten via mijn administratoraccount werkt niet.
Creative Cloud vanuit mijn gebruikersaccount opstarten met administratorrechten werkt niet.
Het enige dat werkt is mijn gebruikersaccount administratorrechten geven. Dat heb ik geprobeerd; geen problemen met updaten meer. Voor de langere termijn doe ik dat liever niet, uit veiligheidsoverwegingen.
Vraag: ben ik de enige die hier tegenaan loopt, of zijn er meer gebruikers die dit herkennen?
Uit veiligheidsoverwegingen heb ik op mijn (Windows 11 pro) laptop twee gebruikersaccounts aangemaakt.
Het ene account heeft administratorrechten, dat account gebruik ik alleen om programma's mee te installeren en om onderhoud van de laptop mee uit te voeren.
Het andere account heeft alleen gebruikersrechten. Dit account gebruik ik voor de dagelijkse taken. Office, e-mail, Photoshop, Lightroom etc.
Sinds een paar dagen krijg ik, als ik Creative Cloud opstart vanuit mijn gebruikersaccount om updates te installeren een foutmelding. "er zijn problemen met het bijwerken van Creative Cloud. Foutcode 191".
Ik gebruik Creative Cloud al lang, maar dit is nieuw. Het probleem doet zich op mijn laptop én op mijn PC voor (ook W11, echter niet de pro versie).
191 kan volgens Adobe verschillende oorzaken hebben:
- Uw aanmeldingsaccount voor het systeem heeft geen beheerdersrechten.
- Uw apparaat voldoet niet aan de systeemvereisten om een UWP-app (Universal Windows Platform) te installeren. Zie systeemvereisten voor informatie.
- Uw Windows-installatie kan een UWP-pakket niet sideloaden.
Updaten via mijn administratoraccount werkt niet.
Creative Cloud vanuit mijn gebruikersaccount opstarten met administratorrechten werkt niet.
Het enige dat werkt is mijn gebruikersaccount administratorrechten geven. Dat heb ik geprobeerd; geen problemen met updaten meer. Voor de langere termijn doe ik dat liever niet, uit veiligheidsoverwegingen.
Vraag: ben ik de enige die hier tegenaan loopt, of zijn er meer gebruikers die dit herkennen?
Groet,
Bert
Bert
-
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: **
Re: Adobe Creative Cloud - probleem bij update
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb mijn catalogus op een externe schijf staan. Ik heb een nieuwe laptop gekocht en daar de externe schijf aan gekoppeld. De laptop bevalt me niet dus aan mijn oude laptop de externe harde schijf weer gekoppeld en nu krijg ik steeds die mededeling en sluit lightroom zichzelf. Ik probeer nu maar alles te verwijderen inclusief creative cloud en dan de boel opnieuw installeren. Ik word er gek van!
-
- Clublid
- Contacteer:
Mijn nieuwe PC is in aantocht, ik zie al uit naar de uitdagingen die mij in deze te wachten staan.
Ik ben geen computernerd, maar @Brutus, is de opzet van jouw laptop met 2 accounts niet te omslachtig? Al snap ik heel goed de achterliggende gedachte. Daarover geen discussie.
@Hester, staat alleen jouw catalogussen op een externe schijf en is de externe schijf v.w.b. Adobe Cloud nog steeds aan de nieuwe laptop gekoppeld, omdat deze daar (nog) is aangemeld?
Ik ben geen computernerd, maar @Brutus, is de opzet van jouw laptop met 2 accounts niet te omslachtig? Al snap ik heel goed de achterliggende gedachte. Daarover geen discussie.
@Hester, staat alleen jouw catalogussen op een externe schijf en is de externe schijf v.w.b. Adobe Cloud nog steeds aan de nieuwe laptop gekoppeld, omdat deze daar (nog) is aangemeld?
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
-
- Regiocoördinator
Ik weet het niet. Ik heb niets aangemeld volgens mij. Gewoon erin geplugd. Maar zo langzamerhand weet ik niet meer precies wat ik gedaan heb. Adobe zei wel dat ik naar de catalogus moest gaan en het bestand CURTENT moest verwijderen. Nou nergens een bestand CURRENT te vinden!
- Brutus
- Clublid
Valt erg mee.jan24 schreef: za jul 19 2025 9:18 am @Brutus, is de opzet van jouw laptop met 2 accounts niet te omslachtig? Al snap ik heel goed de achterliggende gedachte. Daarover geen discussie.
Je hebt zelden of nooit beheersrechten nodig, als gebruiker. In voorkomende gevallen (kan me de laatste keer niet herinneren) kan je altijd een programma opstarten "als administrator". Het administratoraccount heb ik eigenlijk alleen maar nodig bij het installeren van een nieuw programma. Vergelijk het maar met een pc in een bedrijf. Alleen de mensen van de afdeling ict hebben administratorrechten, de gebruiker op de werkvloer merkt daar weinig of niets van.
Wat mij betreft vallen de nadelen in het niet vergeleken bij de voordelen, namelijk dat de kans op onwenselijke software die achter je rug wordt geïnstalleerd sterk wordt verkleind.
..totdat Adobe het op zn heupen kreeg en vond dat Creative Cloud alleen goed kan werken als het wordt gebruikt in een opstartaccount dat administratorrechten heeft.
Groet,
Bert
Bert
- Brutus
- Clublid
@Hester - kan het zijn dat je bij het installeren van Lightroom per ongeluk het maximaal aantal installaties in je abonnement hebt overschreden? Je kunt dat nagaan door in je Adobe account te kijken op welke computers je Lightroom geïnstalleerd hebt, het maximum is bij de meeste abbo's twee.
Groet,
Bert
Bert
-
- Regiocoördinator
Goeie tip maar nee. . Ik ga nu ook proberen een oudere versie te installeren. Facebook werkte ook niet op de nieuwe laptop maar daar kan wel daatvan sprake zijn. Telefoon, 2 tablets en 2 laptops. Dus dat ga ik ook weer proberen.
-
- Regiocoördinator
Mijn Lightroom draait weer. Op mijn catalogusbestand geklikt, het .lrcat bestand en toen werd Lightroom geopend zonder gezeur! Ik kan weer slapen.
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik wilde vanochtend mijn LrC opstarten, schakelde meteen mijn PC uit en kon ik alleen nog WIN11 openen met mijn cijfercode. Ik heb toen maar de PC een herstart laten doen en warempel, PC startte op en LrC kon ook probleemloos gestart worden.
Met bovenstaande in het achterhoofd, hebben één of meerdere updates namens Adobe mogelijk voor enige problematiek gezorgd?
@Hester
Fijn dat jij weer zorgeloos kunt Lightroomen.
Met bovenstaande in het achterhoofd, hebben één of meerdere updates namens Adobe mogelijk voor enige problematiek gezorgd?
@Hester
Fijn dat jij weer zorgeloos kunt Lightroomen.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!