Coolpix A, geen belichtingsaanduiding in monitor
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Coolpix A, geen belichtingsaanduiding in monitor
Beste clubleden,
Sinds kort zie ik in de monitor de belichtingsaanduiding niet meer.
In de menu's en in de gebruikershandleiding staat hierover niets.
Het Nikon reparatiecentrum in Beverwijk weet niet hoe je deze weergave kan inschakelen.
Is er iemand die weet hoe ik die weergave weer kan inschakelen?
Bij voorbaat dank,
Leo Bloemink
Sinds kort zie ik in de monitor de belichtingsaanduiding niet meer.
In de menu's en in de gebruikershandleiding staat hierover niets.
Het Nikon reparatiecentrum in Beverwijk weet niet hoe je deze weergave kan inschakelen.
Is er iemand die weet hoe ik die weergave weer kan inschakelen?
Bij voorbaat dank,
Leo Bloemink
- Richard
- Serverbeheerder
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: Coolpix A, geen belichtingsaanduiding in monitor
Met de multiselector kan de weergegeven informatie worden gewijzigd, zie pagina 134 van de Nederlandstalige handleiding. Te vinden via https://downloadcenter.nikonimglib.com/ ... PIX_A.html
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
-
- Clublid
Richard
Dank je wel, maar dat is de foto informatie bij fotoweergave.
Ik bedoel dat ik bij het maken van de foto de belichtingsbalk niet in de monitor zie.
Heb jij een Coolpix A?
Kan je hem eens aanzetten en kijken of jij die balk hebt als je een foto gaat maken?
Bij voorbaat bedankt, ik hoop dat er een oplossing komt.
Dank je wel, maar dat is de foto informatie bij fotoweergave.
Ik bedoel dat ik bij het maken van de foto de belichtingsbalk niet in de monitor zie.
Heb jij een Coolpix A?
Kan je hem eens aanzetten en kijken of jij die balk hebt als je een foto gaat maken?
Bij voorbaat bedankt, ik hoop dat er een oplossing komt.
-
- Clublid
Als ik op de i knop druk kom ik in het i Menu op de monitor.
Daar kan je al de instellingen van de camera veranderen maar niet instellen dat de belichtingsbalk weergegeven wordt.
Die belichtingsbalk moet je bij fotograferen zien om de belichting is te stellen, dus sluitertiid of diafragma.
Ik hoop dat je mij kan helpen.
Heb jij een Coolpix A?
Daar kan je al de instellingen van de camera veranderen maar niet instellen dat de belichtingsbalk weergegeven wordt.
Die belichtingsbalk moet je bij fotograferen zien om de belichting is te stellen, dus sluitertiid of diafragma.
Ik hoop dat je mij kan helpen.
Heb jij een Coolpix A?
-
- Redactie NCN Magazine
- Contacteer:
Die camera heb ik niet, maar zit er een knop op met het woord 'disp' (display-knop)? Of een andere knop, die die functie heeft?
Wanneer ik door de zoeker van mijn camera kijk en een aantal keren die knop indruk, krijg ik steeds andere informatie in mijn zoeker, variërend van geen enkele info, tot belichtingsmeter, tot diafragma, sluitertijd etc.
Wanneer ik door de zoeker van mijn camera kijk en een aantal keren die knop indruk, krijg ik steeds andere informatie in mijn zoeker, variërend van geen enkele info, tot belichtingsmeter, tot diafragma, sluitertijd etc.
-
- Clublid
Nee Karina, die knop heb ik niet.
Ik denk echt dat alleen iemand die een Coolpix A heeft mij kan helpen.
Ik denk echt dat alleen iemand die een Coolpix A heeft mij kan helpen.
-
- Forumlid
Copilot zegt :
Om de belichtingsaanduiding (zoals de belichtingscompensatie of lichtmeting) op het scherm van je Nikon Coolpix A te activeren, kun je het volgende proberen:
Stappen om de belichtingsinformatie op de monitor te tonen
Zet de camera aan en druk op de MENU-knop.
Ga naar het opnamemenu (meestal aangeduid met een camera-icoon).
Zoek naar een optie zoals "Beeldscherminstellingen" of "Monitorinstellingen".
Controleer of er een instelling is voor "Belichtingsinformatie weergeven", "Rasterlijnen", of "Histogram".
Zet deze optie op "Aan" of "Weergeven".
Druk op de OK-knop om te bevestigen.
Als je in de handmatige modus (M) fotografeert, zou de camera automatisch de belichtingsmeter moeten tonen op het scherm of in de zoeker zodra je de sluitertijd, diafragma of ISO aanpast.
Je kunt ook de volledige Nederlandstalige handleiding raadplegen voor gedetailleerde instructies: Nikon Coolpix A handleiding
Laat me weten of je een specifieke functie zoekt zoals histogram, belichtingscompensatie of lichtmetingsmodus — dan kijk ik met je mee!
Om de belichtingsaanduiding (zoals de belichtingscompensatie of lichtmeting) op het scherm van je Nikon Coolpix A te activeren, kun je het volgende proberen:
Zet de camera aan en druk op de MENU-knop.
Ga naar het opnamemenu (meestal aangeduid met een camera-icoon).
Zoek naar een optie zoals "Beeldscherminstellingen" of "Monitorinstellingen".
Controleer of er een instelling is voor "Belichtingsinformatie weergeven", "Rasterlijnen", of "Histogram".
Zet deze optie op "Aan" of "Weergeven".
Druk op de OK-knop om te bevestigen.
Als je in de handmatige modus (M) fotografeert, zou de camera automatisch de belichtingsmeter moeten tonen op het scherm of in de zoeker zodra je de sluitertijd, diafragma of ISO aanpast.
Laat me weten of je een specifieke functie zoekt zoals histogram, belichtingscompensatie of lichtmetingsmodus — dan kijk ik met je mee!
-
- Clublid
Beste Freddy,
In het Fotomenu van de Coolpix A komen opties zoals "Beeldscherminstellingen" of "Monitorinstellingen" niet voor.
Er is geen dus mogelijkheid om "Belichtingsinformatie weergeven", "Rasterlijnen", of "Histogram in te stellen.
Ik heb al meerdere malen al de menus nauwkeurig nagelopen maar er is niets waarmee de belichtingsaanduiding ingeschakeld kan worden.
Toch was die altijd wel aanwezig, maar nu dus niet.
Ik hoop nog altijd op een reactie van iemand die een Coolpix A heeft en weet hoe dit zit.
.
In het Fotomenu van de Coolpix A komen opties zoals "Beeldscherminstellingen" of "Monitorinstellingen" niet voor.
Er is geen dus mogelijkheid om "Belichtingsinformatie weergeven", "Rasterlijnen", of "Histogram in te stellen.
Ik heb al meerdere malen al de menus nauwkeurig nagelopen maar er is niets waarmee de belichtingsaanduiding ingeschakeld kan worden.
Toch was die altijd wel aanwezig, maar nu dus niet.
Ik hoop nog altijd op een reactie van iemand die een Coolpix A heeft en weet hoe dit zit.
.
-
- Moderator
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Is in het setup-menu bij Foto-informatie de optie Info tonen geactiveerd? Pagina 183 van de handleiding.
- Richard
- Serverbeheerder
- Contacteer:
Leo, ik heb een Coolpix A gehad en kan dus niet mee kijken.
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
-
- Clublid
Hallo Skippy,Skippy schreef: ma aug 04 2025 10:38 pm Is in het setup-menu bij Foto-informatie de optie Info tonen geactiveerd? Pagina 183 van de handleiding.
Bedankt voor je info maar dat is de foto informatie bij fotoweergave.
-
- Moderator
- Contacteer:
Volgens de tekst in de handleiding gaat het wel degelijk om de info bij opname ...Bloemink123 schreef: di aug 05 2025 1:19 am Bedankt voor je info maar dat is de foto informatie bij fotoweergave.

- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Wanneer ik het handboek lees en kijk op pagina 7 dan kun je toch met de knoppen combinatie "i", "multiselector" en "ok" je informatiescherm toch weer compleet maken met de belichtingsaanduiding? Zie ook pagina 13.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
-
- Clublid
- Contacteer:
Nu is AI ook niet altijd correct, maar niet geschoten is altijd mis.
Om de belichtingsbalk op een Nikon Coolpix A zichtbaar te maken, moet je de camera in de opnamemodus zetten en vervolgens de E (belichtingscompensatie) knop ingedrukt houden terwijl je aan de hoofdinstelschijf draait. De geselecteerde belichtingswaarde wordt dan weergegeven in de zoeker en op het bovenste bedieningspaneel.
Hier is een meer gedetailleerde uitleg:
1. Schakel over naar de opnamemodus:
Zorg ervoor dat je camera in de opnamemodus staat, waar je foto's kunt maken.
2. Zoek de E-knop:
De E-knop staat voor belichtingscompensatie en bevindt zich meestal op de achterkant van de camera, vaak in de buurt van de duimsteun.
3. Houd de E-knop ingedrukt:
Druk de E-knop in en houd deze ingedrukt.
4. Draai aan de hoofdinstelschijf:
Terwijl je de E-knop ingedrukt houdt, draai je aan de hoofdinstelschijf (meestal de schijf aan de achterkant van de camera).
5. Bekijk de belichtingsbalk:
De belichtingsbalk verschijnt in de zoeker en/of op het bovenste bedieningspaneel, afhankelijk van de cameramodus. De balk toont de huidige belichtingscompensatiewaarde (bijvoorbeeld -2, -1, 0, +1, +2).
6. Stel de belichting in:
Draai aan de instelschijf om de belichtingscompensatie te verhogen (overbelichten) of te verlagen (onderbelichten).
7. Laat de E-knop los:
Wanneer je de gewenste belichtingswaarde hebt ingesteld, kun je de E-knop loslaten. De belichtingscompensatie blijft actief totdat je deze weer op nul zet.
Belangrijk:
De belichtingsbalk toont de afwijking van de automatische belichting. Een positieve waarde betekent dat de foto lichter wordt, en een negatieve waarde betekent dat de foto donkerder wordt.
In de M-stand (handmatige modus) heeft belichtingscompensatie alleen invloed op de belichtingsindicator in de zoeker. De sluitertijd en het diafragma blijven ongewijzigd.
Je kunt de belichtingscompensatie terugzetten naar nul (normale belichting) door de E-knop in te drukken en de instelschijf zo te draaien dat de balk op nul staat.
Om de belichtingsbalk op een Nikon Coolpix A zichtbaar te maken, moet je de camera in de opnamemodus zetten en vervolgens de E (belichtingscompensatie) knop ingedrukt houden terwijl je aan de hoofdinstelschijf draait. De geselecteerde belichtingswaarde wordt dan weergegeven in de zoeker en op het bovenste bedieningspaneel.
Hier is een meer gedetailleerde uitleg:
1. Schakel over naar de opnamemodus:
Zorg ervoor dat je camera in de opnamemodus staat, waar je foto's kunt maken.
2. Zoek de E-knop:
De E-knop staat voor belichtingscompensatie en bevindt zich meestal op de achterkant van de camera, vaak in de buurt van de duimsteun.
3. Houd de E-knop ingedrukt:
Druk de E-knop in en houd deze ingedrukt.
4. Draai aan de hoofdinstelschijf:
Terwijl je de E-knop ingedrukt houdt, draai je aan de hoofdinstelschijf (meestal de schijf aan de achterkant van de camera).
5. Bekijk de belichtingsbalk:
De belichtingsbalk verschijnt in de zoeker en/of op het bovenste bedieningspaneel, afhankelijk van de cameramodus. De balk toont de huidige belichtingscompensatiewaarde (bijvoorbeeld -2, -1, 0, +1, +2).
6. Stel de belichting in:
Draai aan de instelschijf om de belichtingscompensatie te verhogen (overbelichten) of te verlagen (onderbelichten).
7. Laat de E-knop los:
Wanneer je de gewenste belichtingswaarde hebt ingesteld, kun je de E-knop loslaten. De belichtingscompensatie blijft actief totdat je deze weer op nul zet.
Belangrijk:
De belichtingsbalk toont de afwijking van de automatische belichting. Een positieve waarde betekent dat de foto lichter wordt, en een negatieve waarde betekent dat de foto donkerder wordt.
In de M-stand (handmatige modus) heeft belichtingscompensatie alleen invloed op de belichtingsindicator in de zoeker. De sluitertijd en het diafragma blijven ongewijzigd.
Je kunt de belichtingscompensatie terugzetten naar nul (normale belichting) door de E-knop in te drukken en de instelschijf zo te draaien dat de balk op nul staat.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N