Jolanda schreef:we moeten leven met teleurstellingen zie mijn bijdrage "Dooi"; 2 reacties, de laatste deed voor mij de deur dicht Ik heb met een millimeter raster zitten schuiven voordat ik mijn crop exact goed had.
Voel me aangesproken in die zin dat ik voor jou de deur dicht heb gedaan.... Dat is jammer. Maar het gaat er toch om wat jijzelf van jouw foto's vindt. Als jij de crop goed vindt, dan is tie toch goed. Door het plaatsen van foto's vraag je anderen te reageren en die kunnen een heel andere mening hebben.
In dit topic kan ik geen bijdrage leveren aan de discussie, die laat ik even aan me voorbijgaan.
Groet,
jolanda
Jolanda,
misschien helpt dit een beetje:
wat wil je ‘vertellen’. in het begin van de fotografie zochten de fotografen aansluiting bij de schilderkunst vwb onderwerpkeuze, tonaliteit en kadrering.
“ik ga uit van het beginsel dat fotografie, hoewel in zichzelf een onpersoonlijke techniek, tot kunst kan worden in handen van een, de techniek beheersend, artistiek aangelegd werkerâ€, cit. A.Boer 1921.
elke kunstvorm manipuleert de werkelijkheid (met een doel) bewust of niet, en dat kan van religie tot de verkoop van kleding zijn.
p.zwart was 1 van de eerste fotografen die de discipline autonoom maakte en boodschap en vorm liet samenvallen, zie zijn werk voor de NKI.
“foto’s objectiveren; ze veranderen een gebeurtenis of persoon in iets wat men kan bezitten. Foto’s zijn ook een soort alchemie, al worden ze nog zo gewaardeerd als een transparant beeld van de werkelijkheidâ€, “ Ja, het is zelfs de een van de klassieke functies van de fotografie om de normale aanblik van dingen te verfraaienâ€, cit. S.Sonntag, ‘kijken naar de pijn van anderen’.( cursivering k.h.)
is het dus een non-probleem waar wij ons mee bezig houden of hebben wij allemaal de behoefte om de ‘dingen’ mooier(anders) te maken ?
ik denk dat het ook goed is om jezelf duidelijk te laten verschillen in je rol als fotograaf of als beschouwer, in de laatste rol vraag je je meestal af: had ik dezelfde foto gemaakt in die situatie en past die foto dus in mijn (voor)oordeel ? in de 1e rol ben jij de verteller en bepaal jij hoe de foto gelezen dient te worden mbv beeldconventies van deze tijd.
een laatste citaat; “Maar kan een foto alles zeggen? Kan de bevroren fractie van een seconde recht doen aan de veelzijdigheid van een gebeurtenis ? Hoe geef je vorm aan verandering en ontwikkeling ? Hoe toon je oorzaak en gevolg, verleden en toekomst ?†uit ‘Traces & Omens’ Noorderlicht 2005.
gaan we op zoek naar nieuwe beeldconventies of willen we de eerlijkheid van de natuur(vgl. sommigen), worden we creatiever van alle nieuwe mogelijkheden of is dit alles een nieuwe (vergeefse) poging om grip op de werkelijkheid te krijgen.
een vrgr