Instelling Nikon camera D200
Instelling Nikon camera D200
Hallo allemaal,
heb toch wat problemen met de D-200. met ISO 200 kom ik niet aan snelle tijden. ook met de lens 18-200mm. en het lijkt, of ik minder scherpe foto's maak. met de D-100 geen last gehad. kan men mij vertellen wat de globale menu-instellingen moeten zijn en is er buiten de Nikon gids voor de D-200 ook nog andere informatie v.w.b. instellingen enz.
Groetjes Cees
heb toch wat problemen met de D-200. met ISO 200 kom ik niet aan snelle tijden. ook met de lens 18-200mm. en het lijkt, of ik minder scherpe foto's maak. met de D-100 geen last gehad. kan men mij vertellen wat de globale menu-instellingen moeten zijn en is er buiten de Nikon gids voor de D-200 ook nog andere informatie v.w.b. instellingen enz.
Groetjes Cees
Fotografeer je RAW of JPEG? Ik heb zelf ook de overstap van de D100 naar de D200 gemaakt en ik merk dat het wel wennen is aan een iets andere bewerking. Ik merk ook dat de RAW van de D200 heel veel correcties toestaat zonder dat het hinderlijk wordt. En ik heb het idee dat de standaard kleurinstelling iets neutraler is dan bij de D100, hetgeen de indruk geeft dat het beeld minder scherp is.
Het is vooral wennen aan "anders nabewerken". En als je foto's zo uit de cam goed wilt hebben, kijk dan bij beeldoptimalisatie in het opname menu en kies je favoriet, corriger +1/3 stop en zet JPEG compressie op 'optimaal' wanneer je niet op RAW werkt.
Het is vooral wennen aan "anders nabewerken". En als je foto's zo uit de cam goed wilt hebben, kijk dan bij beeldoptimalisatie in het opname menu en kies je favoriet, corriger +1/3 stop en zet JPEG compressie op 'optimaal' wanneer je niet op RAW werkt.
Re: Instelling Nikon camera D200
Met een niet lichsterk objectief in moeilijkere lichtomstandigheden fotograferen op ISO 200 zal ook niet super werkendenk ik zo... Denk dat je de ISO op 400 of hoger zal moeten instellen. Kan geen kwaad i.m.h.o.ceesgr schreef:Hallo allemaal,
Groetjes Cees
Ciao!
Ik werk zowel met RAW als JPEG en ook is mijn vraag welk bewerkings programma zal ik anschaffen. Dacht eerst aan Capture NX maar Photoshop Elements komt ook goed uit de bus. Wellicht kunt u mij hierover iets toelichten.e3foto schreef:Fotografeer je RAW of JPEG? Ik heb zelf ook de overstap van de D100 naar de D200 gemaakt en ik merk dat het wel wennen is aan een iets andere bewerking. Ik merk ook dat de RAW van de D200 heel veel correcties toestaat zonder dat het hinderlijk wordt. En ik heb het idee dat de standaard kleurinstelling iets neutraler is dan bij de D100, hetgeen de indruk geeft dat het beeld minder scherp is.
Beide programma's doen het goed, al moet ik eerlijk zeggen dat ik Nikon Capture NX nog niet ken. Ik ken wel Nikon Capture 4.4 en ik vind dat een flinke uitbreiding op mijn mogelijkheden. Capture heeft D-lightning, dat ik in het Adobe pakket niet zo tegenkom (al zijn er wel foefjes genoeg om hetzelfde mee te bereiken, alleen minder eenvoudig).
Ik zie Nikon Capture als voorwerk voor Photoshop. Zonder Photoshop (of PSP) kan je hoe dan ook niet! Wil je (voorlopig) geen twee pakketten, begin dan alleen met PS. Ga je voor de top: kies dan Capture NX en probeer op termijn Photoshop CS2 ipv Elements.
Oja, wanneer je met je PC de camera wilt kunnen bedienen, dan is Nikon Capture ook een must.
Ik zie Nikon Capture als voorwerk voor Photoshop. Zonder Photoshop (of PSP) kan je hoe dan ook niet! Wil je (voorlopig) geen twee pakketten, begin dan alleen met PS. Ga je voor de top: kies dan Capture NX en probeer op termijn Photoshop CS2 ipv Elements.
Oja, wanneer je met je PC de camera wilt kunnen bedienen, dan is Nikon Capture ook een must.
Camera Control (koop je dit bij Capture NX?) werkt echt heel erg fijn. Vind het zelf erg handig om na een tijdje gefotografeerd te hebben het geheel te resetten naar de naar mij gewenste camera waardes/instellingen. Als je handmatig het gehele menu moet doorspitten, dan vergeet je sneller iets. Met Camera Control herlaad je zo al je waardes.
Tevens is het erg fijn om bepaalde programma's (fotografeer omstandigheden) onder een bepaalde naam weg te saven, dan kun je je testjes (de uiteindelijke foto's met het ncc-bestand) altijd terug vinden en hergebruiken!
mvg, OFB
Tevens is het erg fijn om bepaalde programma's (fotografeer omstandigheden) onder een bepaalde naam weg te saven, dan kun je je testjes (de uiteindelijke foto's met het ncc-bestand) altijd terug vinden en hergebruiken!
mvg, OFB
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dag Cees,
Ik wil weer even prikkelen. Waarom moet in het digitale tijdperk het plaatje direct uit de camera ineens perfect zijn? In het analoge tijdperk koos je de film en de lenzen afhankelijk van onderwerp. Nu moet blijkbaar alles met 1 lens en met dezelfde (standaard)instelling perfect zijn. De D50, D70s en D80 werken volgens het principe van point and shoot en de polaroid is klaar. De 200 werkt echter veel meer als een analoge camera. Je maakt de foto (in RAW!) en daarna ga je hem ontwikkelen. De sensor is je filmrolletje. Met RAW opgenomen foto's bepaal je in Capture wat voor soort 'rolletje' je in je camera hebt gestopt. Dan bedoel ik niet de nabewerking in Photoshop, want dat is in feite retoucheren!
groet,
Karel
Ik wil weer even prikkelen. Waarom moet in het digitale tijdperk het plaatje direct uit de camera ineens perfect zijn? In het analoge tijdperk koos je de film en de lenzen afhankelijk van onderwerp. Nu moet blijkbaar alles met 1 lens en met dezelfde (standaard)instelling perfect zijn. De D50, D70s en D80 werken volgens het principe van point and shoot en de polaroid is klaar. De 200 werkt echter veel meer als een analoge camera. Je maakt de foto (in RAW!) en daarna ga je hem ontwikkelen. De sensor is je filmrolletje. Met RAW opgenomen foto's bepaal je in Capture wat voor soort 'rolletje' je in je camera hebt gestopt. Dan bedoel ik niet de nabewerking in Photoshop, want dat is in feite retoucheren!
groet,
Karel
Ik gebruik de volgende instellingen; colorspace srgb, mode III, verscherpen +1, en een belichtingscompensatie van +0.3
Als je verder niet al te veel wil aanpassen, dan kun je met deze instellingen aardig uit de voeten.
Maar beter is zoals eerder genoemd alles in RAW en met Capture verder bewerken.
Suc6!
Als je verder niet al te veel wil aanpassen, dan kun je met deze instellingen aardig uit de voeten.
Maar beter is zoals eerder genoemd alles in RAW en met Capture verder bewerken.
Suc6!
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Re: Instelling Nikon camera D200
Hallo Cees,ceesgr schreef:Hallo allemaal,
heb toch wat problemen met de D-200. met ISO 200 kom ik niet aan snelle tijden. ook met de lens 18-200mm.
Even een droom verstoren: de 18-200 lens is niet zo lichtsterk (4.0-5.6) dus het is niet raar dat je daarmee niet zo snel aan snelle tijden komt. Als je met weinig bestaand licht goed uit de voeten wilt kunnen zonder naar de 3200 ISO te gaan ontkom je niet aan een lichtsterker objectief. Die zijn helaas niet zoom van 18 tot 200mm. Op dit forum kun je in de objectievenhoek heel veel info hierover vinden.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
D-200
Hartelijk dank voor de informatie. Welk fotobewerkingsprogram werkt u?e3foto schreef:Fotografeer je RAW of JPEG? Ik heb zelf ook de overstap van de D100 naar de D200 gemaakt en ik merk dat het wel wennen is aan een iets andere bewerking. Ik merk ook dat de RAW van de D200 heel veel correcties toestaat zonder dat het hinderlijk wordt. En ik heb het idee dat de standaard kleurinstelling iets neutraler is dan bij de D100, hetgeen de indruk geeft dat het beeld minder scherp is.
Groetjes Cees
Re: D-200
Ik werk met Nikon Capture 4.4 en Photoshop CS2. Als ik één zou moeten wegdoen, is dat Nikon Capture. Adobe Camera Raw kan nl. ook een boel.ceesgr schreef:Hartelijk dank voor de informatie. Welk fotobewerkingsprogram werkt u?e3foto schreef:Fotografeer je RAW of JPEG? Ik heb zelf ook de overstap van de D100 naar de D200 gemaakt en ik merk dat het wel wennen is aan een iets andere bewerking. Ik merk ook dat de RAW van de D200 heel veel correcties toestaat zonder dat het hinderlijk wordt. En ik heb het idee dat de standaard kleurinstelling iets neutraler is dan bij de D100, hetgeen de indruk geeft dat het beeld minder scherp is.
Groetjes Cees
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Er is over de D200 al veel meer geschreven op dit forum. Zoek eens.
Deze staat er vrijwel naast:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=4168
Deze staat er vrijwel naast:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=4168