Nikon Imaging Recipes

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Nikon Imaging Recipes

Bericht door Skippy » do sep 04 2025 4:28 pm

Nikon heeft enige tijd geleden een nieuwe toepassing gelanceerd en wel Nikon Imaging Recipes.
Duidelijk geinspireerd door het succes van de filmsimulaties van Fuji, en een opvolger van de Picture Control Utility van Nikon.
Ik heb op dit forum bij mijn weten nog niets over deze recipes gelezen. Overigens zijn deze alleen in te zetten voor de nieuwere generatie Nikon cameras.

Nadat ik gisteren mijn nieuwe Z50II heb ontvangen en ingesteld heb ik een aantal recipes via NIkon Cloud overgezet naar de Z50II.
En vanmorgen snel naar het AFAS hoofdkantoor in Leusden gereden, een geliefd testobject van mij.

Dit is het resultaat, aangepaste Jpegs, van de toepassing van de recipe Filmic. Deze heb ik van Nikon Cloud gehaald maar op het internet zijn inmiddels talloze recipes te vinden.
Deze Filmic look, hoewel niet realistisch, bevalt mij wel. Rood en groen zijn redelijk neutraal, de grootste verandering zoals je ziet in het blauw van de lucht.

AfbeeldingZ50II_DSC0062 by Luc de Schepper, on Flickr

AfbeeldingZ50II_DSC0072 by Luc de Schepper, on Flickr

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met recipes. Voel je vrij om ze in dit bericht te delen. Vragen zijn uiteraard ook welkom.

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikon Imaging Recipes

Bericht door Gemmageluk60 » do sep 04 2025 5:55 pm

Het lijkt wat meer verzadigd en komt kleurrijk over, maar dat resultaat kan toch ook via LR?
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do sep 04 2025 5:59 pm

Jazeker kan dat via Lightroom, als je weet wat je doet met bijna elk bewerkingsprogramma. De crux is dat dit kant en klaar is. Als je een recipe vindt die je aanspreekt kan je deze gebruiken en zonder (tijdrovende) nabewerking heb je een Jpeg met 100% de look van de betreffende recipe. Kijk maar eens op Instagram, dat staat vol met foto's van Fuji fotografen die zweren bij het gebruik van in-camera filmsimulaties en de Jpeg gebruiken die uit de camera rolt.

Odin
Clublid
Clublid

Bericht door Odin » do sep 04 2025 6:32 pm

Mooi onderwerp aangedragen Luc.
Ik zie dit aan om meer JPEG te gebruiken met deze mogelijkheden .
Zo komt de Discussie wel weer opzetten ..RAW of Jpeg.

Stiekem was ik ook al aan kijken met het gebruik van de ZF camera.
Mooie camera om mee te spelen, maar ook met andere objectieven.
Dit ook dankzij een oud clublid nu Forumlid. Luc kent hem wel ;)

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do sep 04 2025 7:04 pm

Over RAW vs Jpeg. Ik meen gelezen te hebben dat je van een in NX Studio ingelezen Jpeg de recipe uit kunt lezen en de aanpassingen daarvan als ook voor een NEF bruikbare preset kunt opslaan. Moet ik nog onderzoeken, en ben je gebonden aan NX Studio wat ik qua bediening en mogelijkheden een hopeloos programma vind.

Odin
Clublid
Clublid

Bericht door Odin » do sep 04 2025 7:22 pm

en ben je gebonden aan NX Studio wat ik qua bediening en mogelijkheden een hopeloos programma vind.
Mee eens.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”