Bericht
door ALE » ma jan 14 2008 11:45 pm
Op verzoek van William nog een paar extra tips en trucs. Hij heeft een paar vragen gesteld:
1) zijn de instelling een vast gegeven als je met een flits werk
2) hoe zit het als je buiten bent en je wilt daar ook je flits gebruiken
Voor flits techniek zijn geen vaste richtlijnen op te stellen. Je bent en blijft afhankelijk van heel veel factoren. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen is hier het motto en geeft je uiteindelijk inzicht tot het herkenen van de (licht) situaties. Histogrammen blijven controleren doet ook de nodige wonderen.
Het is belangrijk dat je anticipeert op zaken die komen gaan. Nog eens het voorbeeld van binnenshuis fotograferen met flits licht als “enige†bron. Draai je ISO gevoeligheid naar 400 of daaromtrent, gebruik een zo traag mogelijke sluitersnelheid om zo gebruik te maken van het omgevinglicht, bijv. 1/40e. Stel je diafragma in op de grootst mogelijke opening, zeg f2.8 tot f4. Je flitser, SB-800 of SB-600 op TTL (niet TTL BL), EV waarde instellen op 0,0 tot +0,3. Het waarom heb ik al eens uitgelegd en je ziet het resultaat zelf bij je eigen foto’s.
Nu ga je van gedimd licht naar buiten waar er volop zonlicht aanwezig is. Stel je camera alsvolgt in:
- Laagst mogelijke ISO (100)
- Hoogst mogelijke flits synchronisatie (1/250e)
- Diafragma f8 tot f11
- SB-800 of SB-600 op EV waarde -1,3 tot -1,7 (TTL + BL)
- Flitskop recht naar voren
Dit kun je dus al vooraf in regelen! We stellen de camera met een bepaalde reden in op de hoogst mogelijk flits synchronisatie:
1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht
2) indirect persen we op deze manier de maximale lichtopbrengst uit de flitser. Dit is bijvoorbeeld verdomd gemakkelijk wanneer je een balans moet verkrijgen indien je onderwerp in de schaduw staat tegen een fel verlichte (zonnige) achtergrond.
Indien het bewolkt is heb je ander diafragma’s nodig. Houd zoveel mogelijk vast aan ISO100 en 1/250e, is het echt zwaar bewolkt, dan kun je altijd nog kiezen voor ISO200 maar blijf de hoogste flits synchronisatie houden. En vergeet niet die histogrammen niet !
Suc6,
ALE
Laatst gewijzigd door
ALE op wo okt 22 2008 2:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters