May the Force be with you - Star Wars revisited

Plaats reactie
weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

May the Force be with you - Star Wars revisited

Bericht door weimaraner » za sep 13 2025 3:28 pm

Een paar posts terug in dit forum plaatste ik een aantal foto's van een Star Wars shoot vorig jaar. De twee modellen van die shoot waren zo razend enthousiast dat ze graag nog een keer wilden shooten en dan met wat meer Star Wars cosplayers.
Ook voor mij smaakte het naar meer - hoewel ik niets met Star Wars heb zijn dit wel gave thema's om helemaal los te gaan met dingen als flitsers, kleuren en rook.
Het vinden van een lokatie was even een uitdaging. De voorkeur ging uit naar wat urbex-achtigs maar ver van tevoren plannen betekent onzekerheid wat betreft weer (dus het liefst een overdekte lokatie). Verder moet het genoeg ruimte en mogelijkheden bieden voor een groep mensen en je moest er met nepwapens op de foto kunnen/mogen.
Uiteindelijk zijn we tercht gekomen bij een oude leerlooierij in Brabant waar de Art of You fotostudio gevestigd is. Want naast een moderne fotostudio bestaat een groot deel van het pand nog uit ruwe industriele ruimtes waar zelfs nog een groot deel van de machines van de looierij staat te verstoffen. Om de kosten voor een ieder (het zijn vrijwel allemaal studenten) laag te houden hadden we uiteindelijk een groep van 17 modellen. Te veel voor mij alleen als fotograaf dus ik had nog twee fotografen benaderd en ook was er een videograaf bij en twee assistentes. De twee organiserende modellen hadden voor het eerste deel van de dag een strak roulatie schema opgesteld zodat iedereen aan bod zou komen maar ook iedereen alle delen van de lokatie zoveel mogelijk kon benutten. De uitgebreide excel planning gaf zelfs de kleuren van de outfits aan en of de outfit zwaar of licht was - met twee steile wenteltrappen waren sommige karakters niet heel mobiel meer als ze hun outfit eenmaal aan hadden.

Ik moet zeggen dat ik er vantevoren wel wat slapeloze uurtjes van gehad heb. Zoveel modellen, een lokatie die ik nog niet heel goed kende, modellen die elkaar ook voor een groot deel niet kenden en diverse verdiepingen dus veel sjouwen. Zou het allemaal lukken in een dag, zou ik genoeg ideeën hebben en zouden het een beetje gave outfits zijn ...

Twee weken gelden was het zover en wat een dag is het geworden. De sfeer was top, de lokatie was toch echt wel heel gaaf voor dit thema en ik heb me helemaal uit kunnen leven met mijn flitsers. Na 8 uur non-stop in de weer zijn was ik echt helemaal gesloopt, ook mentaal want je bent constant aan het nadenken over nieuwe composities en belichtingen, modellen aansturen kijken wat wel en niet werkt. Maar wat was iedereen enthousiast en wat ben ik blij met de platen die ik heb kunnen maken. Hieronder een kleine selectie:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: May the Force be with you - Star Wars revisited

Bericht door ReneG » za sep 13 2025 5:32 pm

:lol: Hele fraaie serie, en erg goed gelukt. Mooie kostuums en effecten ook.

Enige puntje wat ik mee wil geven (maar dat weet je zelf denk ik ook wel) is dat de setting waar ze in staan niet helemaal past bij hun thema. Bij de meeste foto's valt dat niet zo erg op, en die met de grote machinerie op de achtergrond past het wel. Maar bij foto 1 en in mindere mate bij foto 2 krijg ik een beetje het 'Jedi in boerenstal' gevoel. :lol: Misschien had er daar wat minder licht op de omgeving/achtergrond mogen zijn.

De pose van 2 is daarentegen wel heel mooi. Verder zijn mijn favorieten 5, 6, 8, 9 en 12.

Maar een prachtige serie die ik als iemand die Star-Wars waardeert heel prettig vind om naar te kijken.
Spul waarmee je foto's maakt...

weimaraner
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za sep 13 2025 7:06 pm

@ReneG,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie - waar ik me ook nog eens goed in kan vinden.

Voor de ochtend/begin middag hadden we een roulatie systeem, waarbij de modellen in vier groepen verdeel waren en de lokatie ook in vier delen verdeeld was. De drie fotografen en de video/fotograaf en de groepjes modellen rouleerden zo door het hele pand zodat de fotografen alle lokaties aan deden en op elke plek weer met andere modellen werkten. Vond dat op zich een goede opzet (we hadden nog wel wat aangepast omdat de wisseltijd tussen lokaties te krap was) maar dat betekende ook dat iedereen een keer in de "boerenschuur" stond te shooten. Voor mij was het de eerste lokatie van de dag en had moeite er iets van te maken (ben er tijdens het vrij shooten in de middag ook niet meer geweest). Uiteindelijk voor vol tegenlicht gegaan in de hoop dat daar de aandacht van de kijker meer naar zou gaan. Dat is dus duidelijk mislukt. :)

Over de pose van de eerste ben ik dan weer wel tevreden vanwege de compositie met de sabels en de diepte met het tweede model (tempelwachter?) maar nadeel is inderdaad dat je veel van de schuur in beeld krijgt.

Ik denk dat de laatste mijn persoonlijke favoriet is. Vanwege de combinatie van de rook en rood flitslicht En de spot op het gezicht) maar ook omdat ik er met een inmiddels redelijk uitgeput brein nog zo'n idee uit wist te persen. :)

schilder
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door schilder » za sep 13 2025 7:22 pm

hele mooie serie
was ook al benieuwd naar de resultaten had de preview al gezien op zoom
knap gedaan
waren de andere fotografen ook tevreden over het concept

Plaats reactie