Vreemde strepen op foto

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Vreemde strepen op foto

Bericht door jan24 » wo okt 01 2025 4:34 pm

Heel enkel komt er een foto tevoorschijn met deze strepen. Het bijzondere van deze NEF foto, op het geheugenkaartje en de kopie op de computer ziet het er normaal uit.
Maar zodra ik deze inlaad in een fotobewerkingsprogramma, LrC, Photoshop of Corel Paintshop dan worden deze strepen zichtbaar. Gebeurt ook als ik de foto in DNG converter inlaad.
Maar als ik deze NEF foto meteen opsla als JPEG, zonder dat de NEF in een fotoprogramma is geweest, dan kan ik de JPEG in elk fotoprogramma bewerken zonder strepen die zichtbaar worden.
Toeval of niet, ik heb opnieuw de proef op de som genomen en de bewuste NEF foto opnieuw naar de computer gekopieerd en nu kan ik deze wel probleemloos bewerken in een fotoprogramma.
Opmerking, ik heb sinds eind augustus een nieuwe PC met NVIDIA videokaart 8GB. De vorige PC had 2GB. Kaartlezer? Maar dan had de foto al meteen gestreept moeten zijn.
Enig idee wat hier loos is?
Dit is een beschadigde NEF omgezet naar JPEG, anders accepteert Flickr! het niet.
Afbeelding
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Vreemde strepen op foto

Bericht door henkk » wo okt 01 2025 4:53 pm

Dat ziet er uit als een corrupt NEF-bestand en/of een leesfout. Waarschijnlijk gaan je jpeg bewerkingen met de ingesloten jpeg.
Ik heb ook zoiets wel gehad, lag aan de geheugenkaart.

PS hoe je een NEF kunt opslaan als jpeg zonder bewerkingsprogramma, ontgaat me. Alhoewel ook dit duidt op gebruik maken van de ingesloten jpeg.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » wo okt 01 2025 5:37 pm

Ik heb de NEF opgeslagen als JPEG in Faststone, dat werkt.
Dank voor de reaktie henkk.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo okt 01 2025 5:39 pm

Dit is een corrupt NEF bestand, wat vaak wordt veroorzaakt door een defect geheugenkaartje. Betreft het één foto of meerdere foto's? Als het meerdere foto's zijn is het bijna zeker een defecte geheugenkaart. Als het één foto is kan het ook een eenmalige fout (bug) in de camera zijn, of dat deze is uitgevallen of uitgeschakeld terwijl er nog naar de kaart werd geschreven. In een camera zit ook software, die is ook niet 100% feilloos.

Wat er waarschijnlijk aan de hand is, is dat de embedded (ingesloten) JPEG wel in orde is. In elke NEF zit een JPEG die wordt vertoond op je camera, of bijv. op je PC. Pas zodra je software hebt die je NEF daadwerkelijk kan interpreteren (zoals Lightroom) krijg je die strepen te zien. De RAW data is dan corrupt, maar de embedded JPEG niet.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met 'ik sla de NEF meteen op als JPEG'. Hoe sla je een JPEG op zonder fotobewerkingsprogramma die de NEF interpreteert? Hoe sla je die JPEG op? Of bedoel je dat je het op een ander (2e) geheugenkaartje op je camera? Dat is dan logisch, want dat is zeg maar het door de camera gemaakte 'afschrift' van dat RAW bestand, en die andere geheugenkaart is niet corrupt. Ook hoeft niet elke foto corrupt te zijn, het kan zijn dat het een specifiek stukje op de geheugenkaart is dat defect is, waardoor het slechts één of een paar foto's treft.

Maar hoe dan ook, grote kans op een defect geheugenkaartje.
Spul waarmee je foto's maakt...

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo okt 01 2025 5:43 pm

Toevoeging: ik zie dat je net reageerde toen ik ook postte.

Dit staat geschreven over Faststone: "FastStone Image Viewer can export raw image files to JPEG, but it uses the embedded preview image (which is a JPEG) to create the exported JPEG file, rather than processing the raw sensor data. This means that while FastStone is excellent for quickly viewing and batch-converting RAW files to JPEG using the camera's provided preview, it does not perform a full raw conversion."

Ik ken Faststone niet goed genoeg, misschien kan hij de NEF zelf ook wel omzetten (weet ik niet), maar de default is in ieder geval dat hij de preview gebruikt. Ik lees her en der dat je iets met de instellingen moet doen, maar dat kan ik nu niet uitzoeken.

Maar waarschijnlijk krijg je nu dus de preview jpeg, en niet een JPEG gebaseerd op de RAW data, en daarom zie je die strepen (de corrupte in de RAW file) niet in Faststone, maar wel in bijvoorbeeld Lightroom.
Spul waarmee je foto's maakt...

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » wo okt 01 2025 7:37 pm

@ReneG
Met direct omzetten van NEF naar JPEG bedoel ik, dat ik de gekopieerde NEF op de computer in Faststone opsla als JPEG bestand. Het NEF bestand is dus niet in welk fotoprogramma dan ook geweest. De preview JPEG kan ik zonder problemen bewerken.
Het probleem zal zich nu 3 tot 4 maal hebben voorgedaan tijdens verschillende fotosessies.
Ik ga denk ik maar even voor een nieuw geheugenkaartje, 2 stuks maar meteen. Zou sneu zijn als tijdens mijn Amerikareis foto's mislukken.
Dank voor het uitgebreide antwoord.
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » wo okt 01 2025 7:52 pm

jan24 schreef: wo okt 01 2025 7:37 pm

Dank voor het uitgebreide antwoord.
Ik heb de indruk dat je alle antwoorden 2x gehad hebt :wink:
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » wo okt 01 2025 8:38 pm

@henkk
Ik beschouw alles bij elkaar als één groot antwoord. Al dan niet in etappes gegeven. :)
Nikon D7500
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”