Met de D850 ging dat makkelijk, die had een functie om gemaskerde negatieven ( die oranje gevallen) eenvoudig in camera om te zetten echter voor zover ik weet hebben de Z modellen dat niet.
Om ergens te beginnen heb ik een aantal negatieven laten scannen bij een bedrijf en na wat aanpassingen, contrast met EASY HDR, kleur met PSE en verscherpen met AI verscherpen, heb ik wat resultaten, zie onder.
Toch vind ik dat het resultaat beter kan echter kopiëren is makkelijk maar hoe zet ik het oranje negatief over in een kleuren positief beeld?
Weet iemand hiervoor een workflow, in PSE kan ik niets vinden.

Het resultaat gaat wel maar toch zou ik ze liever zelf omzetten al was het maar goedkoper.
De opnamen zijn 13 jaar geleden gemaakt bij Trinity New Foundland tijden expedities met Peter Beamisch, een wat vreemd figuur die hoogleraar was in ritm based time, of zoals hij zelf zij praten met walvissen. Tijdens de tochten riep hij de walvissen met een computer programma en onderwater speaker en inderdaad binnen een aantal minuten ware we omringt met bultruggen.
Een wat raar verhaal natuurlijk daarom zeg ik er maar niet teveel over, de mensen kijken zo raar.
Maar als iemand een workflow heeft om negatieven om te zetten dan hoor ik dat graag.
RVK