AF-S 24-70mm 2.8 / 24-85mm f/2.8-4D IF

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

AF-S 24-70mm 2.8 / 24-85mm f/2.8-4D IF

Bericht door johan1967 » za jan 12 2008 10:17 pm

Ikzelf ben in het bezit van een 24-85mm f/2.8-4D IF AF Zoom-Nikkor. Ik gebruik dit objectief op een D200. Volgens de reviews bij Photozone.de is de AF-S 24-70mm 2.8 een stuk scherper dan mijn objectief. Ik ben aan het overwegen om mijn objectief te verkopen en een AF-S 24-70mm 2.8 ervoor in de plaats te nemen. Dit ook omdat ik verwacht met dit objectief nog vele jaren (en diverse bodies) vooruit te kunnen.

Ik vraag me echter af of ik (als redelijk serieuze amateur) het verschil in met name scherpte daadwerkelijk ga zien. Als voorbeeld heb ik hieronder een foto toegevoegd die ik met mijn objectief op 85mm heb gemaakt (met diafragma F9). Volgens de review zou dit punt van mijn objectief zo ongeveer het minst scherp zijn. Maar ik vind het razend scherp.

Afbeelding

Ik vraag me dus af of het enige zin heeft om een heleboel geld uit te geven voor een AF-S 24-70mm 2.8.

mikemix

Bericht door mikemix » za jan 12 2008 10:21 pm

Mooie scherpe foto idd.
Tja, goede vraag, ga naar een fotozaak en probeer ze naast elkaar te zetten.

GdP

Bericht door GdP » zo jan 13 2008 12:53 am

Johan, als je tevreden bent met de resultaten, wat prakkiseer je dan?

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » zo jan 13 2008 8:09 pm

GdP schreef:Johan, als je tevreden bent met de resultaten, wat prakkiseer je dan?
Ja, daar heb je natuurlijk een heel goed punt. :) Wellicht moet ik de vraag dan meer in z'n algemeenheid stellen. Wanneer ga je de verschillen tussen de betreffende objectieven zien? Is dat bijvoorbeeld pas bij flinke vergrotingen? Bij een FF-camera? Bij een bepaalde hoeveelheid megapixels?

Of zijn de verschillen louter theoretisch en alleen in een lab vast te stellen? En als dat zo is, geldt dat dan niet voor veel meer objectieven?

Ik stel hier natuurlijk een heleboel vragen tegelijkertijd. Ik kan me voorstellen dat de antwoorden daarop niet zomaar te geven zijn. Ik probeer echter een zo gefundeerd mogelijke keuze te maken bij de aanschaf van een objectief. Elke goede suggestie is daarbij van harte welkom.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo jan 13 2008 8:20 pm

johan1967 schreef:
GdP schreef:Johan, als je tevreden bent met de resultaten, wat prakkiseer je dan?
Ja, daar heb je natuurlijk een heel goed punt. :) Wellicht moet ik de vraag dan meer in z'n algemeenheid stellen. Wanneer ga je de verschillen tussen de betreffende objectieven zien? Is dat bijvoorbeeld pas bij flinke vergrotingen? Bij een FF-camera? Bij een bepaalde hoeveelheid megapixels?

Of zijn de verschillen louter theoretisch en alleen in een lab vast te stellen? En als dat zo is, geldt dat dan niet voor veel meer objectieven?

Ik stel hier natuurlijk een heleboel vragen tegelijkertijd. Ik kan me voorstellen dat de antwoorden daarop niet zomaar te geven zijn. Ik probeer echter een zo gefundeerd mogelijke keuze te maken bij de aanschaf van een objectief. Elke goede suggestie is daarbij van harte welkom.
Hij zal ongetwijfeld scherper zijn, maar hoeveel :?: . Ik heb verschillende lenzen van mij op 50mm getest. Statief erbij steeds zelfde plaatje en belichting.

De 50mm 1,8 AF-D scoorde toch echt het beste. Heel behoorlijk was de 28-105 AF-D, maar iets minder. De Sigma 28-105 4-5,6 beduidend minder. En over mijn digitale olympuscompact maar te zwijgen.

Ik zou zeggen probeer de lens eens uit. En vergelijk de resultaten met je 24-85.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » zo jan 13 2008 8:30 pm

Eh Johan, zoals je je voorbeeld schetst zou ik ook twijfelen, maar deze plaat is in de volle zon.

Je hebt dus genoeg licht, zou je nu niet in de problemen komen als de lichtomstandigheden nu eens wat moeilijker zijn...
Ik weet dit dus niet, maar wat al is aangegeven de mogelijkheden om te kunnen vergelijken zijn natuurlijk de beste

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » ma jan 14 2008 12:04 am

Hallo Johan als ik die test bekijk scoort die lens van jou helemaal zo slecht nog niet wat de scherpte betreft , natuurlijk scoort de 24-70 beter maar dat is ook een pro lens van de laatste generatie en het verschil zit hem dan vooral in de vertekening aan de groothoek kant.
Je zegt overigens dat je een diafragma van F9 gebruikt hebt , hier zijn de meeste objectieven wel op hun best wat scherpte betreft.
Dus dat je foto goed scherp is verbaasd mij niet.
Als het je alleen om de scherpte gaat zou ik het niet doen, als je een vaste 2.8 over het hele bereik en een groothoek met weinig vertekening belangrijk vindt is de 24-70 een goede aankoop.

Groeten Jan.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jan 14 2008 12:37 am

Ik ga geen scherpte op een beeldscherm beoordelen.
Echter: ik kan me vergissen, maar het lijkt wel of die vlag van de windwijzer wat overstraalt? Filter zonder multicoating gebruikt?
Of toch... het objectief?
Groet, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”