Beste Nikon vrienden,
Ik heb een vraag over de combinatie xqd kaart en sd kaart. Xqd kaart is 64gb en de SD kaart is 128 gb.
Tijdens een workshop van roofvogels heb ik zowel de xqd en de sd kaart gebruikt. Weliswaar op 2 cameras. De Nikon D850 en de Nikon D800. Als ik de sd kaart (128 gb) van de D800 wil verplaatsen naar de D850 krijg ik een melding op de D850 dat er geen beelden op de sd kaart staan. En omgekeerd ook. Ik heb het probleem op internet willen opzoeken, maar daar krijg ik geen meldingen waar het aan ligt.
Op de D850 gebruik ik zowel de xqd kaart als de sd kaart.
Als ik het probleem niet kan oplossen, blijft maar een oplossing mogelijk, nl niet meer fotograferen met de xqd kaart. Op de sd kaart kan ik met RAW ca 4000 fotos maken.
Wellicht dat een van jullie met hetzelfde probleem te maken heeft gehad en hier misschien een oplossing voor heeft.
Ik hoor het graag.
Paul
xqd kaart
- gijs sandberg
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: xqd kaart
Beste P,
Welkom.
Als ik me goed herinner komt het vaker voor dat de playback functie van een kamera alleen beelden van hetzelfde type kan weergeven.
Groeten, Gijs
Welkom.
Als ik me goed herinner komt het vaker voor dat de playback functie van een kamera alleen beelden van hetzelfde type kan weergeven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ReneG
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het wordt me uit je verhaal niet helemaal duidelijk wat je werkwijze in deze is, of waarom, maar:
- Nieuwe camera's zijn vaak backwards compatible en kunnen in de regel RAW's van oudere camera's lezen (daar zitten waarschijnlijk ook wel beperkingen aan). Een (nieuwere) D500 kan bijvoorbeeld de RAW's van een (oudere) D750 op dezelfde kaart lezen. (Zojuist getest).
- Oudere camera's kunnen géén foto's van nieuwere camera's uitlezen. Deze bevatten nieuwe/meer informatie die de oudere camera niet herkennen, of nieuwe formaten die de oude camera's niet kennen (mraw en sraw bijvoorbeeld, iets wat de D800 niet kent, dat zit er pas in vanaf de D810). Een (oude) D750 kan bijv. geen fotos'van een (nieuwere) D500 lezen. (Zojuist getest).
- De foto's van beide camera's kunnen wél langs elkaar bestaan op hetzelfde kaartje. In de DCIM folder maakt iedere camera zijn eigen map, zoals je hier ziet: https://onlinemanual.nikonimglib.com/d8 ... 03_03.html
- Volgens het internet is de D850 backwards compatible met de D800.
Wat misschien ook nog een rol kan spelen is dat wanneer de kaarten in 'backup' mode staan (je foto's komen dan op beide kaarten), het proces stopt zodra de kleinste kaart vol is. Oftewel, is je XQD vol in backup mode, dan is het ook klaar voor je SD kaart.
Wat ik echter niet helemaal begrijp is waarom je je kaartjes tussen de camera wisselt en waarom je hierdoor je XQD kaart niet zou kunnen gebruiken? Waarom niet aparte kaarten per camera? Als de zorg is dat de foto's niet op volgorde zitten is dat eenvoudig op te lossen door de tijden van de camera's gelijk in te stellen. En als het op naamgeving aankomt is dat eenvoudig op te lossen met een rename na import.
- Nieuwe camera's zijn vaak backwards compatible en kunnen in de regel RAW's van oudere camera's lezen (daar zitten waarschijnlijk ook wel beperkingen aan). Een (nieuwere) D500 kan bijvoorbeeld de RAW's van een (oudere) D750 op dezelfde kaart lezen. (Zojuist getest).
- Oudere camera's kunnen géén foto's van nieuwere camera's uitlezen. Deze bevatten nieuwe/meer informatie die de oudere camera niet herkennen, of nieuwe formaten die de oude camera's niet kennen (mraw en sraw bijvoorbeeld, iets wat de D800 niet kent, dat zit er pas in vanaf de D810). Een (oude) D750 kan bijv. geen fotos'van een (nieuwere) D500 lezen. (Zojuist getest).
- De foto's van beide camera's kunnen wél langs elkaar bestaan op hetzelfde kaartje. In de DCIM folder maakt iedere camera zijn eigen map, zoals je hier ziet: https://onlinemanual.nikonimglib.com/d8 ... 03_03.html
- Volgens het internet is de D850 backwards compatible met de D800.
Wat misschien ook nog een rol kan spelen is dat wanneer de kaarten in 'backup' mode staan (je foto's komen dan op beide kaarten), het proces stopt zodra de kleinste kaart vol is. Oftewel, is je XQD vol in backup mode, dan is het ook klaar voor je SD kaart.
Wat ik echter niet helemaal begrijp is waarom je je kaartjes tussen de camera wisselt en waarom je hierdoor je XQD kaart niet zou kunnen gebruiken? Waarom niet aparte kaarten per camera? Als de zorg is dat de foto's niet op volgorde zitten is dat eenvoudig op te lossen door de tijden van de camera's gelijk in te stellen. En als het op naamgeving aankomt is dat eenvoudig op te lossen met een rename na import.
Spul waarmee je foto's maakt...
- henkk
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het is af te raden kaarten tussen camera's te wisselen zonder ze per camera te formatteren.
Dan heb je ook nooit een kaart waar al iets op staat. En het leidt tot problemen die je beschrijft.
Dan heb je ook nooit een kaart waar al iets op staat. En het leidt tot problemen die je beschrijft.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums