Even mopperen over...
-
Genster
- Clublid

- Berichten: 4157
- Lid geworden op: di apr 20 2010 5:05 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Even mopperen over...
...Kamera Express
Mijn Ricoh GRIIIx heeft na 3 jaar en 2 maanden een mankementje. De SD-kaart blijft niet zitten (veert terug). Ik had in principe 5 jaar garantie, maar dan had ik de camera moeten registreren. Registreren kan t/m 3 jaar, dus ik was helaas 2 maanden te laat.
Ik ben er mee naar Kamera Express gegaan waar men in eerste instantie niets kon doen. Toen ik zij dat ik dat niet echt goede service vond, kwam er uiteindelijk iemand bij die vertelde dat er wel een verzoek kon worden gedaan voor een coulanceregeling.
Mijn camera werd opgestuurd en ik kreeg een standaard “reparatie afgiftebewijs” waar op wel staat dat buiten de garantie termijn een bedrag van minimaal € 75 aan onderzoekskosten moet worden betaald, maar er staat ook duidelijk (zoals afgesproken) “Graag reparatie onder coulance herstellen, valt net buiten garantieregeling.”
In mijn beleving was de afspraak dat gekeken kon worden of de camera dus wel of niet gratis gerepareerd zou worden. En ik nam aan dat de camera werd opgestuurd, voor het geval deze ook daadwerkelijk gratis gerepareerd zou worden. We hebben niet afgesproken dat, indien hij niet gratis gerepareerd zou worden, onderzoek zou plaats vinden om vast te stellen wat de kosten zouden zijn. Vooral niet omdat de SD-kaart gewoon op zijn plek blijft zitten en goed werkt als het batterijklepje wordt gesloten.
Maar tot mijn verbazing kreeg ik vandaag de volgende opties voorgelegd door Kamera Express:
- Ik ga akkoord met de reparatiekosten (493,20), verzendkosten en administratiekosten voor dit product.
- Ik wil dit product niet hersteld retour tegen de onderzoekskosten (75,00 EUR incl. BTW).
- Ik doe afstand van dit product (0,00 EUR).
Ik deel dit met jullie om mee te geven dat je goed op moet letten dat:
- Je heldere afspraken met Kamera Express maakt, die niet op verschillende manieren te interpreteren zijn
- Je goed moet kijken of registratie van je product invloed heeft op de garantietermijn.
Mijn Ricoh GRIIIx heeft na 3 jaar en 2 maanden een mankementje. De SD-kaart blijft niet zitten (veert terug). Ik had in principe 5 jaar garantie, maar dan had ik de camera moeten registreren. Registreren kan t/m 3 jaar, dus ik was helaas 2 maanden te laat.
Ik ben er mee naar Kamera Express gegaan waar men in eerste instantie niets kon doen. Toen ik zij dat ik dat niet echt goede service vond, kwam er uiteindelijk iemand bij die vertelde dat er wel een verzoek kon worden gedaan voor een coulanceregeling.
Mijn camera werd opgestuurd en ik kreeg een standaard “reparatie afgiftebewijs” waar op wel staat dat buiten de garantie termijn een bedrag van minimaal € 75 aan onderzoekskosten moet worden betaald, maar er staat ook duidelijk (zoals afgesproken) “Graag reparatie onder coulance herstellen, valt net buiten garantieregeling.”
In mijn beleving was de afspraak dat gekeken kon worden of de camera dus wel of niet gratis gerepareerd zou worden. En ik nam aan dat de camera werd opgestuurd, voor het geval deze ook daadwerkelijk gratis gerepareerd zou worden. We hebben niet afgesproken dat, indien hij niet gratis gerepareerd zou worden, onderzoek zou plaats vinden om vast te stellen wat de kosten zouden zijn. Vooral niet omdat de SD-kaart gewoon op zijn plek blijft zitten en goed werkt als het batterijklepje wordt gesloten.
Maar tot mijn verbazing kreeg ik vandaag de volgende opties voorgelegd door Kamera Express:
- Ik ga akkoord met de reparatiekosten (493,20), verzendkosten en administratiekosten voor dit product.
- Ik wil dit product niet hersteld retour tegen de onderzoekskosten (75,00 EUR incl. BTW).
- Ik doe afstand van dit product (0,00 EUR).
Ik deel dit met jullie om mee te geven dat je goed op moet letten dat:
- Je heldere afspraken met Kamera Express maakt, die niet op verschillende manieren te interpreteren zijn
- Je goed moet kijken of registratie van je product invloed heeft op de garantietermijn.
- Odin
- Clublid

- Berichten: 191
- Lid geworden op: za nov 23 2019 5:12 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Even mopperen over...
Mooi dat je dit deelt.
Ik hoor vaak om me heen, betreft het registratie wel of niet.
Ook bij niet fotografie spullen. Altijd doen in veel gevallen.
Niet leuk verder om zo’n bericht te krijgen…
Dan blijft over om het klepje maar dicht te doen en een les geleerd..
Ik hoor vaak om me heen, betreft het registratie wel of niet.
Ook bij niet fotografie spullen. Altijd doen in veel gevallen.
Niet leuk verder om zo’n bericht te krijgen…
Dan blijft over om het klepje maar dicht te doen en een les geleerd..
-
Genster
- Clublid

- Berichten: 4157
- Lid geworden op: di apr 20 2010 5:05 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Even mopperen over...
Ja, precies.
Een extra rite naar Cappelle ad IJssel en €75 extra kosten. Het is te overzien
Maar voor de toekomst (voor mezelf en anderen): goed opletten wat je afspreekt en registreren, en dan kan dit worden voorkomen.
Een extra rite naar Cappelle ad IJssel en €75 extra kosten. Het is te overzien
Maar voor de toekomst (voor mezelf en anderen): goed opletten wat je afspreekt en registreren, en dan kan dit worden voorkomen.
-
Karina2
- Redactie NCN Magazine

- Berichten: 2165
- Lid geworden op: di okt 11 2016 1:19 pm
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Even mopperen over...
Waarom is de garantietermijn langer als je de camera registreert? Dat snap ik niet zo goed, 'leeftijd' van product lijkt me van belang (wat vast te stellen is dmv aankoopbewijs/factuur en/of betaalbewijs)
-
Genster
- Clublid

- Berichten: 4157
- Lid geworden op: di apr 20 2010 5:05 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Even mopperen over...
Het was toen een voorwaarde om voor de verlengde garantietermijn in aanmerking te komen.Karina2 schreef: ma nov 03 2025 6:17 pm Waarom is de garantietermijn langer als je de camera registreert? Dat snap ik niet zo goed, 'leeftijd' van product lijkt me van belang (wat vast te stellen is dmv aankoopbewijs/factuur en/of betaalbewijs)
- schilder
- Clublid

- Berichten: 820
- Lid geworden op: za mar 23 2013 4:22 pm
- Locatie: nuenen
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Even mopperen over...
extra garantie registreren altijd gelijk doen
ook met een auto is dat zo. (verplicht bij de dealer onderhoud conform schema)
ook registratie belangrijk bij diefstal enz. bewijs dat jij de aankoop hebt gedaan
maar de service is natuurlijk slecht als de afspraken niet nagekomen worden
dus toch maar kopen bij een partner van NCN ook andere merken!
ook met een auto is dat zo. (verplicht bij de dealer onderhoud conform schema)
ook registratie belangrijk bij diefstal enz. bewijs dat jij de aankoop hebt gedaan
maar de service is natuurlijk slecht als de afspraken niet nagekomen worden
dus toch maar kopen bij een partner van NCN ook andere merken!
Een oude D serie en wat glas
https://www.flickr.com/photos/182822529@N06/
https://www.flickr.com/photos/182822529@N06/
-
Genster
- Clublid

- Berichten: 4157
- Lid geworden op: di apr 20 2010 5:05 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Even mopperen over...
Ik zal eens kijken wie die partner(s) van de NCN is/zijn, maar ik heb pas 2 camera's (Ricoh GR IV en Nikon D780) gekocht, dus voorlopig heb ik hopelijk even niks nodig 
- MarcoEos70D
- Clublid

- Berichten: 2732
- Lid geworden op: wo mei 28 2014 2:45 pm
- Ervaringsniveau: ****
Re: Even mopperen over...
Altijd vervelend, dit soort miscommunicaties. Het is wel gewoon de standaard werkwijze.
Dat is (gelukkig) een al lang verboden voorwaarde. Je mag je auto overal laten onderhouden (uiteraard wel volgens voorschrift) zonder verval van garantie.schilder schreef: ma nov 03 2025 7:29 pm extra garantie registreren altijd gelijk doen
ook met een auto is dat zo. (verplicht bij de dealer onderhoud conform schema)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
-
jan24
- Clublid

- Berichten: 2128
- Lid geworden op: vr apr 27 2012 12:09 pm
- Locatie: Apeldoorn
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Even mopperen over...
Er is ook nog zoiets als non-conformiteit, kijk daar eens naar.
Non-conformiteit betekent dat een product niet voldoet aan wat je als koper redelijkerwijs mag verwachten. Dit is wettelijk vastgelegd in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek. Wanneer een aankoop niet de eigenschappen heeft die zijn beloofd, heb je als consument rechten, zoals herstel, vervanging of terugbetaling. Non-conformiteit is dus een belangrijke juridische term die de bescherming van consumenten waarborgt.
Non-conformiteit betekent dat een product niet voldoet aan wat je als koper redelijkerwijs mag verwachten. Dit is wettelijk vastgelegd in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek. Wanneer een aankoop niet de eigenschappen heeft die zijn beloofd, heb je als consument rechten, zoals herstel, vervanging of terugbetaling. Non-conformiteit is dus een belangrijke juridische term die de bescherming van consumenten waarborgt.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
-
Genster
- Clublid

- Berichten: 4157
- Lid geworden op: di apr 20 2010 5:05 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Even mopperen over...
Bedankt Jan.
Ik zal een nadenken over of ik hier iets mee ga proberen.
Ik zal een nadenken over of ik hier iets mee ga proberen.
-
Hester
- Clublid

- Berichten: 557
- Lid geworden op: za feb 25 2023 8:50 am
- Locatie: Barchem
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Even mopperen over...
Garantie is niets meer dan een toezegging dat er geen discissie zal worden gevoerd of het gekochte voorwerp wel of niet voldoet aan de eisen die je er van mag verwachten. Daarnaast heb je het beginsel non conformiteit een begrip dat heel veel consumenten niet kennen. Het vervelende van dit beginsel is alleen dat je naar de rechter moet om te laten vast stellen dat iets niet conform is want een verkoper zal dit altijd bestrijden. De goede verkopers uiteraard uitgezonderd.jan24 schreef: ma nov 03 2025 9:08 pm Er is ook nog zoiets als non-conformiteit, kijk daar eens naar.
- henkk
- Clublid

- Berichten: 5477
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Even mopperen over...
Als ze nou echt aan coulance willen doen dan schrappen ze die onderzoekskosten. Is een administratief dingetje want bij reparatie reken zehet ook niet en met die camera kunnen ze ook niks meer als je afstand doet.
Bij een essentieel defect zou je wellicht 20 of 40 % korting kunnen vragen op de reparatie wegens non-conformiteit (5 jr afschrijving)
Bij een essentieel defect zou je wellicht 20 of 40 % korting kunnen vragen op de reparatie wegens non-conformiteit (5 jr afschrijving)
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- MarcoEos70D
- Clublid

- Berichten: 2732
- Lid geworden op: wo mei 28 2014 2:45 pm
- Ervaringsniveau: ****
Re: Even mopperen over...
Bij een geslaagd beroep op noncoinformiteit is er gelukkig helemaal geen sprake van afschrijving.
En het lastige van nonconformiteit is dat je als consument moet aantonen dat het gebrek al ten tijde van het sluiten van de overeenkomst aanwezig was. Dat lukt je in dit soort gevallen niet.
En het lastige van nonconformiteit is dat je als consument moet aantonen dat het gebrek al ten tijde van het sluiten van de overeenkomst aanwezig was. Dat lukt je in dit soort gevallen niet.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
- henkk
- Clublid

- Berichten: 5477
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Even mopperen over...
Voorbeeld: verlichting bedieningspaneel alarm ging stuk na 1,5 jaar. Ik heb voor 20% van de prijs een nieuwe gekregen (een heel paneel).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- MarcoEos70D
- Clublid

- Berichten: 2732
- Lid geworden op: wo mei 28 2014 2:45 pm
- Ervaringsniveau: ****
Re: Even mopperen over...
Dat was dan dus geen nonconformiteit, want dan had je recht op kosteloze reparatie, vervanging of ontbinding van de overeenkomst gehad.
En: het feit dat het niet mag, wil niet zeggen dat bedrijven het bij onwetende consumenten niet gewoon proberen…
Een afschrijvingstabel is bijna altijd óf coulance óf aanvullende (fabrieks)garantie. Bij wettelijke garantie (= nonconformiteit) mag het simpelweg niet.
Dit even ter informatie voor eventuele volgende gevallen. Het is wel handig om met de juiste kennis en informatie het gesprek met de verkoper aan te gaan
Let wel: dit geldt voor nieuwe producten bij een consumentenkoop. Bij tweedehands producten kan het, afhankelijk van de totale casus, anders liggen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan auto’s, waarbij de km-stand en leeftijd soms wel een rol kan spelen.
En: het feit dat het niet mag, wil niet zeggen dat bedrijven het bij onwetende consumenten niet gewoon proberen…
Een afschrijvingstabel is bijna altijd óf coulance óf aanvullende (fabrieks)garantie. Bij wettelijke garantie (= nonconformiteit) mag het simpelweg niet.
Dit even ter informatie voor eventuele volgende gevallen. Het is wel handig om met de juiste kennis en informatie het gesprek met de verkoper aan te gaan
Let wel: dit geldt voor nieuwe producten bij een consumentenkoop. Bij tweedehands producten kan het, afhankelijk van de totale casus, anders liggen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan auto’s, waarbij de km-stand en leeftijd soms wel een rol kan spelen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-


