Ik fotografeer met meerdere Nikon en enkele Tamron en Sigma objectieven. In de loop der jaren heb ik geconstateerd dat in Photoshop de lensprofielen - voor lens correcties - van enkele van mijn meest gebruikte lenzen 'plotseling' waren verdwenen. In Lightroom Classic, waar ik normaal gesproken niet mee werk, waren/bleven de profielen wel aanwezig. Opnieuw installeren van Photoshop leverde niet het gewenste resultaat. Meerdere keren geprobeerd.
Ik heb daarom de bestandsmap met de lensprofielen uit Lightroom Classic naar de Camera Raw lensprofielen bestandsmap gekopieerd. Als ik mij niet vergis zijn het in totaal zo'n ruim 3900 lensprofielen.
In Windows 10 vind je de benodigde bestandsmap met naam '1.0' in Lightroom Classic als volgt:
C:\Program Files\Adobe\Adobe Lightroom Classic\Resources\LensProfiles\1.0
Kopieer de bestandsmap met naam '1.0' en plak deze in Camera Raw. Hiermee wordt de lensprofielen bestandsmap vervangen/aangevuld.
In Windows 10 vind je de te vervangen/aan te vullen bestandmap '1.0' in Camera Raw als volgt:
C:\Users\Rob\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\LensProfiles\1.0
Het kan zijn dat je onder 'Users' je eigen naam vindt of anders weer 'User' of 'Gebruiker'
In Windows 11 werkt het in hoofdlijnen hetzelfde. Op mijn laptop met Windows 11 heb ik dezelfde procedure uitgevoerd.
Ik hoor graag of het vervangen/aanvullen van het lensprofielen bestand in Camera Raw is gelukt.
Ontbrekende lensprofielen aan Photoshop toevoegen
- Patrick
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Ontbrekende lensprofielen aan Photoshop toevoegen
Werk je met Nikon Z camera's? Die hebben volgens mij het profiel ingebakken in de NEF bestanden. Dat is bij bijvoorbeeld Fujifilm X ook het geval.
-
RobSal
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Patrick,
Dank voor jouw reactie. Ik heb een Z camera, maar werk vooral (nog) met mijn D850 met verschillende Nikon, Tamron en Sigma objectieven. Ook gebruik ik objectieven die voor een Nikon F mount zijn gemaakt met een adapter op Nikon Z kamera's. Dan worden de foto's die met deze objectieven zijn gemaakt (nu) wel met de lensprofielen gecorrigeerd in Photoshop.
Met hartelijke groet,
Rob.
Dank voor jouw reactie. Ik heb een Z camera, maar werk vooral (nog) met mijn D850 met verschillende Nikon, Tamron en Sigma objectieven. Ook gebruik ik objectieven die voor een Nikon F mount zijn gemaakt met een adapter op Nikon Z kamera's. Dan worden de foto's die met deze objectieven zijn gemaakt (nu) wel met de lensprofielen gecorrigeerd in Photoshop.
Met hartelijke groet,
Rob.
- Patrick
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat ik bedoel is of je ook Z objectieven hebt. Daar zit het profiel ingebakken in het NEF bestand. Dan is er niets te kiezen en gaat het corrigeren automatisch. Als je het niet gecorrigeerde beeld wil zien moet je op zoek naar een RAW converter die dit niet automatisch doet. Adobe software doet het wel.
-
Skippy
- Moderator

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Niet alle Adobe software pakt die data op. Als ik een NEF van mijn Z50II gemaakt met een Z-objectief met de Adobe DNG converter naar DNG omzet wordt de vervorming niet gecorrigeerd.
-
Skippy
- Moderator

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Slimme oplossing, bedankt voor het delen!RobSal schreef: do nov 13 2025 2:00 pm Beste Patrick,
Met hartelijke groet,
Rob.