Keuze stress!
-
blomwm
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Keuze stress!
Hallo ik weet niet of ik hier in het juiste topic zit maar...? Het is namelijk zo , ik heb zoveel reviews gelezen over de NIKON AF-S 200-500MM F/5.6E VR ED lens.
Ik kan door de bomen het bos niet meer zien, ik heb natuurlijk ook andere lenzen bekeken zoals het Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Contemporary Nikon F-mount objectief, het Tamron SP 150-600mm f/5.0-6.3 Di VC USD G2 Nikon F-mount objectief en (ik heb een Nikon 6 II) het Nikon Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S objectief, De Nikon FTZ II adapter heb ik sowieso nodig (misschien toch wel handing om te hebben?) behalve bij het laatsgenoemde objectief natuurlijk. Graag zou ik weten wat de beste keus is en waarom? Ik zou de lens gebtuiken voor natuurfotografie.
bvd Willem
Ik kan door de bomen het bos niet meer zien, ik heb natuurlijk ook andere lenzen bekeken zoals het Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Contemporary Nikon F-mount objectief, het Tamron SP 150-600mm f/5.0-6.3 Di VC USD G2 Nikon F-mount objectief en (ik heb een Nikon 6 II) het Nikon Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S objectief, De Nikon FTZ II adapter heb ik sowieso nodig (misschien toch wel handing om te hebben?) behalve bij het laatsgenoemde objectief natuurlijk. Graag zou ik weten wat de beste keus is en waarom? Ik zou de lens gebtuiken voor natuurfotografie.
bvd Willem
- mozes
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Keuze stress!
Ik denk dat van alles wat je opnoemd de lens die je hebt zo'n beetje 1 van de betere is.
Die paar mm meer bereik valt qua kwaliteit behoud bij croppen met de Z100-400 wel behouden.
Die paar mm meer bereik valt qua kwaliteit behoud bij croppen met de Z100-400 wel behouden.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
- EdvandeZilver
- Forumlid

- Contacteer:
Ik zou voor de Z 100-400 gaan en er desnoods om het bereik wat uit te breiden er tzt een Z teleconverter 1.4x bij aanschaffen.
- Ronald53
- Clublid

- Contacteer:
Voor mij was het uiteindelijk een 'no-brainer'; het moest de Z 100-400mm worden. Vanwege afmetingen en gewicht vielen de andere door jou genoemde opties af. Ik maakte een tabelletje, zie hier. De Tamron en Sigma staan hier niet in, die vallen wat mij betreft in dezelfde categorie als de Nikon 200-500mm. Als jij met natuurfotografie net als ik denkt aan van alles, van close-up (geen macro!) van bloemen, libellen en vlinders t/m vergezichten in het landschap, met ook zo nu en dan iets van vogels of wellicht niet te schuw wild, dan is die Z 100-400 volgens mij prima. Bedoel je met natuurfotografie vogelfotografie, dan zijn er betere opties denk ik.
Ik fotografeer, dus ik ben.
- Ronald53
- Clublid

- Contacteer:
@blomwm: Ik zie dat het de AF-S 200-500 geworden is, naar dat je die weer wilt verkopen. Jammer dat je niet gelukkig bent met je keuze. Gaat het dan toch een van die andere opties worden?
Ik fotografeer, dus ik ben.
- aw123456
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Goedemiddag allemaal,
Ik zit met het zelfde probleem, ik heb een nikon Z6, en wil graag vogelfotografie gaan doen, maar ik weet het niet meer, moet ik nou de 200-500 van nikon doen of de 150-600 van tamron, de sigma doe ik liever niet omdat die weer een stuk zwaarder is.
Ik heb natuurlijk ook een adapter nodig, wat zouden jullie aanraden voor vogelfotografie op de nikon Z6?
Alvast bedankt, groeten Arthur
Ik zit met het zelfde probleem, ik heb een nikon Z6, en wil graag vogelfotografie gaan doen, maar ik weet het niet meer, moet ik nou de 200-500 van nikon doen of de 150-600 van tamron, de sigma doe ik liever niet omdat die weer een stuk zwaarder is.
Ik heb natuurlijk ook een adapter nodig, wat zouden jullie aanraden voor vogelfotografie op de nikon Z6?
Alvast bedankt, groeten Arthur
Als duidelijk is dat je je doel niet bereikt,
verander dan niet je doel maar je aanpak.
Fotograferen kan je leren, dus waarom zou je het niet proberen.
https://www.instagram.com/awfotograaf/
- Nikkormaat
- Clublid

Ik heb de 200-500mm gehad. Hij is zwaarder en werd bij uitschuiven topzwaar. Die van Tamron ken ik niet. De Z 180-600 is lichter, blijf even lang en beter in balans
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll , Z6III naar Z8.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.
- aw123456
- Forumlid

- Contacteer:
de 180-600 vind ik eigenlijk te duur, daar heb ik het geld niet voor.
Als duidelijk is dat je je doel niet bereikt,
- Nikkormaat
- Clublid

Dat begrijp ik. Ik heb het geschreven, omdat onbalans bij lang focussen vermoeiend is.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll , Z6III naar Z8.
- ReneG
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
De Z180-600 zou de voorkeur hebben, maar als budget je beperking is zou ik voor de 200-500 gaan. Ik heb die keuze in het DSLR tijdperk gemaakt. De 200-500 is qua AF sneller dan de Tamron, de VR werkt ook beter. De Sigma Sport is goed maar véél zwaarder. De contemporary zou ik niet nemen, beetje vlees noch vis.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
annoh
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
Is het niet mogelijk om zo'n lens een dagje te huren? Iedereen kan van alles vinden over gewicht bijvoorbeeld, jij moet er echter mee sjouwen.
Website: https://www.foto-en-tekst-anno.nl/ Wat digitale spulletjes en een inmiddels uitgedund analoog met als restant een Nikkor 50mm/3.5 Micro.
- Thymen
- Clublid

"Natuur-fotografie" is een breed begrip en afhankelijk van je gebruiksdoel kom je qua brandpuntsafstand óf altijd millimeters te kort, óf het varieert afhankelijk van onderwerp. Wil je bijvoorbeeld meestal zangvogeltjes fotograferen, dan is een zo groot mogelijke brandpuntsafstand wenselijk. Steek je je goede geld in een lens die óf net te kort, óf niet flexibel genoeg is, dan heb je achteraf niet alleen spijt maar ben je na in/omruil ook een deel van je budget kwijt. Vraag maar niet hoe ik dat weet....
De 200-500 sec weegt net zoveel als de 180-600, maar daar komt de adapter nog bij. Ik heb de 180-600, maar met z'n twee en een halve kilo vond ik die best zwaar worden. En dat terwijl ik die lens in 90% van de gevallen op 600 mm gebruikte (vogel-fotografie). Daarom heb ik, weliswaar met fikse korting, een 600 mm f6.3 aangeschaft, en die weegt een stuk minder. Stuk beter in het gebruik, merk het echt wel. Mijn vrouw kwam al snel achter de aanschaf, dus wel een paar weken op de bank moeten slapen...
De 100-400 weegt net zoveel als die 600. In je rugzak maakt een kilo meer of minder niet zoveel uit, tenzij je bergen gaat beklimmen. Maar om camera met lens langere tijd in schiet-positie te houden, wachtend tot het vogeltje achter de tak vandaan komt bijvoorbeeld, dan maakt het behoorlijk veel verschil. Tenzij je dagelijks in de sportschool 100 kilo staat te liften, dan maakt het niks uit
.
De 180-600 kost nu nieuw zo'n €1799.99, de 100-400 zo'n €2249.00. De 200-500 zo'n €1349.00, maar dan komt de adapter er nog bij (prijzen bij Foto Erhardt in DLD). De 200-500 is mogelijk goed gebruikt te verkrijgen, ik zie ze tussen de €850 en €950 staan. De nieuwere Z-lenzen komen minder vaak op de tweede-hands markt voor, én zijn flink duurder. Met F-lenzen investeer je in oudere technologie, met Z-lenzen kun je er van uit gaan dat ook nieuwere cameras die gaan ondersteunen.
Maar goed, aan alles wat in dit draadje is opgemerkt heb je niet zoveel aan, als je budget je niet toestaat om de best mogelijke lens voor je gebruiksdoel aan te schaffen. Echter, soms komen er kortingen voor nieuwe lenzen (Black Friday, Kerst etc) die het nét mogelijk maken, dus misschien de komende maanden alles goed in de gaten houden? De winter komt er aan, dus natuur-fotografie (dieren/vogels) is gezien het weinige licht toch al beperkt mogelijk.
Veel succes met je keuze!
De 200-500 sec weegt net zoveel als de 180-600, maar daar komt de adapter nog bij. Ik heb de 180-600, maar met z'n twee en een halve kilo vond ik die best zwaar worden. En dat terwijl ik die lens in 90% van de gevallen op 600 mm gebruikte (vogel-fotografie). Daarom heb ik, weliswaar met fikse korting, een 600 mm f6.3 aangeschaft, en die weegt een stuk minder. Stuk beter in het gebruik, merk het echt wel. Mijn vrouw kwam al snel achter de aanschaf, dus wel een paar weken op de bank moeten slapen...
De 100-400 weegt net zoveel als die 600. In je rugzak maakt een kilo meer of minder niet zoveel uit, tenzij je bergen gaat beklimmen. Maar om camera met lens langere tijd in schiet-positie te houden, wachtend tot het vogeltje achter de tak vandaan komt bijvoorbeeld, dan maakt het behoorlijk veel verschil. Tenzij je dagelijks in de sportschool 100 kilo staat te liften, dan maakt het niks uit
De 180-600 kost nu nieuw zo'n €1799.99, de 100-400 zo'n €2249.00. De 200-500 zo'n €1349.00, maar dan komt de adapter er nog bij (prijzen bij Foto Erhardt in DLD). De 200-500 is mogelijk goed gebruikt te verkrijgen, ik zie ze tussen de €850 en €950 staan. De nieuwere Z-lenzen komen minder vaak op de tweede-hands markt voor, én zijn flink duurder. Met F-lenzen investeer je in oudere technologie, met Z-lenzen kun je er van uit gaan dat ook nieuwere cameras die gaan ondersteunen.
Maar goed, aan alles wat in dit draadje is opgemerkt heb je niet zoveel aan, als je budget je niet toestaat om de best mogelijke lens voor je gebruiksdoel aan te schaffen. Echter, soms komen er kortingen voor nieuwe lenzen (Black Friday, Kerst etc) die het nét mogelijk maken, dus misschien de komende maanden alles goed in de gaten houden? De winter komt er aan, dus natuur-fotografie (dieren/vogels) is gezien het weinige licht toch al beperkt mogelijk.
Veel succes met je keuze!
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk
- Nikkormaat
- Clublid

De F 200-500 weegt weegt niet hetzelfde als de Z 180-600. Respectievelijk 2550 gr ipv 2140 gr.
Dat scheelt 410 gr en daar komt de FTZ met 225 nog bij.
Dat maakt de 200-500 tot 2775 gr
- Thymen
- Clublid

2775 gram totaalNikkormaat schreef: zo nov 16 2025 10:35 am De F 200-500 weegt weegt niet hetzelfde als de Z 180-600. Respectievelijk 2550 gr ipv 2140 gr.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk
- Nikkormaat
- Clublid

Daarom heb de 200-500mm vervangen door Z180-600. Zelfs met TC1.4 (220 gr) 2360 gr nog 415 gr lichter.
Ook zwaar maar mede door betere balans makkelijker hanteerbaar.
Ook zwaar maar mede door betere balans makkelijker hanteerbaar.