Vogels [verzamel]
- MarcoEos70D
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
Re: Vogels [verzamel]
Hé, die kwam ik vorige week ook tegen. Hij wilde alleen niet heel dichtbij komen 

"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
-
Karina2
- Redactie NCN Magazine

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Prachtig beeld en originele compositie, Marco!
Ik begrijp waarom je voor kleur kiest, maar ik denk dat het in zwartwit ook een heel fraai beeld kan opleveren. Weliswaar mis je dan de kenmerkende kleuren van de ijsvogel, maar door zijn kenmerkende vorm en sterke compositie, blijft de herkenbaarheid als soort wel overeind.
Ik begrijp waarom je voor kleur kiest, maar ik denk dat het in zwartwit ook een heel fraai beeld kan opleveren. Weliswaar mis je dan de kenmerkende kleuren van de ijsvogel, maar door zijn kenmerkende vorm en sterke compositie, blijft de herkenbaarheid als soort wel overeind.
- MarcoEos70D
- Clublid

Thanks! Heb gelijk even zitten spelen, en een beetje "over the top" omzetting gekozen. De herkenbaarheid van de ijsvogel lijdt er inderdaad niet onder 

"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
-
pimmetje
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
Leuk. De vogel zit op een Y.
- palindroomreinier
- Clublid

Laatst gewijzigd door palindroomreinier op wo nov 19 2025 6:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok
-
Karina2
- Redactie NCN Magazine

- Contacteer:
Vind ik ook heel fraai, Marco! Leuk dat je het direct uitgeprobeerd hebt en hier het resultaat deelt.MarcoEos70D schreef:Thanks! Heb gelijk even zitten spelen, en een beetje "over the top" omzetting gekozen. De herkenbaarheid van de ijsvogel lijdt er inderdaad niet onder
Heb je zelf een voorkeur voor de kleuren versie of zwartwit? (Ik vind het moeilijk kiezen
)- MarcoEos70D
- Clublid

Leuke tips probeer ik graag uitKarina2 schreef: di nov 18 2025 10:39 pm Vind ik ook heel fraai, Marco! Leuk dat je het direct uitgeprobeerd hebt en hier het resultaat deelt.
Heb je zelf een voorkeur voor de kleuren versie of zwartwit? (Ik vind het moeilijk kiezen)
Ik ben standaard altij geneigd om kleur te kiezen. Hier vind ik de zwart/wit-versie ook wel goed werken. De (door Pimmetje scherp opgemerkte) Y-vorm in combinatie met het bekende silhouet van de Ysvogel (
En wat ik heel grappig vind: ik denk steeds een blauwe kleur te zien in de ijsvogel. Optisch bedrog
- palindroomreinier
- Clublid

- GTJ
- Forumlid

- Contacteer:
Die ijsvogel zat zo'n beetje in je lenskap of niet Reinier? Erg fraai...
- palindroomreinier
- Clublid

Dankjewel Jeroen, een ja net iets verder van de minimale scherpstel afstand.
- MarcoEos70D
- Clublid

Zo, dat is fijn als ze voor je neus komen zitten. Fraaie foto ook!
- GTJ
- Forumlid

- Contacteer:
Smient in de Breebaardpolder. Wel flinke drop.. de vogelkijkhut daar zit eigenlijk net effe te ver van het water af.

Vuurgoudhaan, bleef gelukkig even zitten voor de foto. Een prachtig klein vogeltje.

Groet, Bernard
- Nikkormaat
- Clublid

Fraai.Wat een geluk dat hij bleef zitten
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll , Z6III naar Z8.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.
- Thymen
- Clublid

Als ik ga wandelen in de natuurgebieden romdom Enschede, dan hoor ik de vuurgoudhaan vrij vaak piepen. Zachte en heel erg hoge tonen. Zien kun je ze ook wel, maar dan moet je geduld hebben en goed blijven opletten. Ze zijn altijd actief aan het heen en weer flitsen, en een fatsoenlijke foto van ze maken is me tot op heden niet gelukt. Gefeliciteerd dat het jou wel gelukt is.
Afgelopen Donderdag was het welliswaar koud, maar de zon scheen fel, en de stralingswarmte drong lekker door mijn jas op mijn rug. Zo halverwege de morgen in een bos bij het Haaksbergerveen waren diverse kleine vogeltjes daardoor bijzonder actief. Koolmeesjes, pimpelmeesjes, boomklevers, boomkruipers, roodborstjes, staartmeesjes, vinkjes, winterkoninkjes en meer. Even later vloog een buizerd door de bomen, vlak voor me langs. Daarna, in een rietkraag langs een plas zat een middelste bonte specht op minder dan vijf meter op een meter hoogte in het riet direct aan het pad mij aan te kijken, en geluiden te maken. Elke keer als ik een paar stappen deed, vloog hij een klein stukje verder, en bleef me aankijken. Vol in het zicht. Wel een minuut of twee lang van kunnen genieten.
Camera had ik bij me. Maar - met alleen de 75 mm lens. De 600 thuis gelaten, want het is in dit jaargetijde in dat gebied vaak erg rustig qua vogels (behalve ganzen). Wel spijt van gehad, want zóveel gelegenheid om fotos van deze gevederde vriendjes te maken krijg ik niet vaak...
Afgelopen Donderdag was het welliswaar koud, maar de zon scheen fel, en de stralingswarmte drong lekker door mijn jas op mijn rug. Zo halverwege de morgen in een bos bij het Haaksbergerveen waren diverse kleine vogeltjes daardoor bijzonder actief. Koolmeesjes, pimpelmeesjes, boomklevers, boomkruipers, roodborstjes, staartmeesjes, vinkjes, winterkoninkjes en meer. Even later vloog een buizerd door de bomen, vlak voor me langs. Daarna, in een rietkraag langs een plas zat een middelste bonte specht op minder dan vijf meter op een meter hoogte in het riet direct aan het pad mij aan te kijken, en geluiden te maken. Elke keer als ik een paar stappen deed, vloog hij een klein stukje verder, en bleef me aankijken. Vol in het zicht. Wel een minuut of twee lang van kunnen genieten.
Camera had ik bij me. Maar - met alleen de 75 mm lens. De 600 thuis gelaten, want het is in dit jaargetijde in dat gebied vaak erg rustig qua vogels (behalve ganzen). Wel spijt van gehad, want zóveel gelegenheid om fotos van deze gevederde vriendjes te maken krijg ik niet vaak...
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk