MO november 2025, Beoordelen foto's 'Architectuur’

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.
Gesloten

Welke twee fotografen maakten volgens jou de mooiste/beste/….foto's bij het thema ‘Architectuur'

Skippy
1
2%
wim hoppenbrouwers
1
2%
RGS
19
42%
Theoj
7
16%
ErikReijnders
0
Geen stemmen
Tony D
4
9%
Gemmageluk60
1
2%
ReneG
1
2%
Gerard de Zwaan
1
2%
josti
1
2%
Ssas
0
Geen stemmen
pimmetje
3
7%
Karina2
6
13%

Totaal aantal stemmen: 45

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

MO november 2025, Beoordelen foto's 'Architectuur’

Bericht door josti » wo dec 03 2025 10:08 am

Hallo allemaal,
Herkansing! In de poll was ik vergeten de optie 2x stemmen aan te zetten. Vandaar deze nieuwe versie. Iedereen kan nu nogmaals stemmen en nu echt twee keer!

Gisteren sloot de maandopdracht van november 2025 en dus is hier weer de poll om de beste foto van allemaal te kiezen. Dertien ncn’ers plaatsten een foto bij het thema ’Architectuur’. Alle dertien foto's doen mee in de poll om de eretitel 'foto van de maand’ in de wacht te slepen. Alle inzenders hartelijk dank voor jullie inspanning, creativiteit en deelname :thumbup: .
De poll staat hierboven klaar om in te vullen, maar let op..... we doen in het laatste kwartaal een test met de poll; soms kan je bijna niet kiezen en vind je dat je je stem aan meer foto's zou kunnen geven of dat je een nummer 1, 2 of drie zou mogen kiezen. Om hierin tegemoet te komen, proberen we het laatste kwartaal wat uit. Je mag nu twee foto's kiezen die je mooiste of beste vindt. Dus een nummer 1 en een nummer 2. De foto's zijn te zien door op de link (verderop in dit bericht) te klikken. Bekijk en beoordeel de foto’s. Neem in je oordeel mee hoe het thema in de foto is verwerkt, de originaliteit, de compositie, het kleurgebruik, de technische kwaliteit van de foto, zit er humor in de foto, etc. Kies de twee foto's die volgens jou op de eerste twee plaatsen horen te staan. Het is weer aan jou om een keus te maken.
Breng je stem uit op de foto's van jouw voorkeur. Je mag je stem zoals altijd motiveren, niet verplicht maar leuk en leerzaam voor de makers van de foto's. In een pb mag je mij vertellen hoe je het idee vindt om op twee foto's te stemmen. Na de laatste poll van dit jaar bekijken we of er voldoende animo is om met twee stemmen door te gaan of niet.
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 december 2025 21.30 uur.
De ingezonden foto's voor het thema ’Architectuur’ vind je hier.
De winnende foto's van 2025 staan na afloop van de polls in dit draadje.
De foto's die de maandopdrachten van 2017 tot en met 2024 hebben gewonnen, vind je via deze link in het archief van de Maandopdrachten. En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: MO november 2025, Beoordelen foto's 'Architectuur’

Bericht door Willem Focus » wo dec 03 2025 4:16 pm

Hoewel een helemaal stuk gefotografeerd onderwerp natuurlijk, springt de foto van RGS er voor mij tussenuit. Toch een wat ander standpunt dan je gemiddeld genomen ziet van de Erasmusbrug. Maar wel echt een pakkend beeld.
Voor mij dus de nr. 1

Groet.....Willem :wink:
Nikon Z8 + een tas vol Nikon glas.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » wo dec 03 2025 5:06 pm

Voor mij vallen de meeste foto's al af omdat ze niet onder de noemer "architectuurfotografie" vallen. Dat is voor mij echt iets anders dan gebouw- of straatfotografie.

Uit de paar foto's die overbleven, heb ik getwijfeld tussen de foto's van Tony D. (mooie strakke foto van een overbekend gebouw), Theoj (mooi verrassend doorkijkje) en RGS (heerlijk lijnenspel).

De laatste heeft uiteindelijk mijn stem gekregen, simpelweg omdat ik het de mooiste foto vind.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

pimmetje
Clublid
Clublid

Bericht door pimmetje » wo dec 03 2025 9:50 pm

Ik zoek toch in eerste instantie altijd naar een oorspronkelijke benadering. Zodat je kunt denken "zo kan het ook".
Hiermee voorkom je de geijkte paden te bewandelen. Omhoog fotograferen,lijnen zoeken vallen bij mij dan af. Genoeg gezien. De benadering door Gemma spreekt mij dan aan,de uitvoering wat minder door het overbelichte gedeelte rechts boven. Ook de foto van ReneG vind ik klasse,met name door de sfeer en de prachtige tinten onderin de foto. Je kunt er zo inlopen.

pimmetje
Clublid
Clublid

Bericht door pimmetje » wo dec 03 2025 9:56 pm

Volgens mij ben ik nu vergeten te stemmen op Gemma en ReneG. Ik ben een ramp. Josti HELP HELP

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » wo dec 03 2025 10:37 pm

pimmetje schreef: wo dec 03 2025 9:56 pm Volgens mij ben ik nu vergeten te stemmen op Gemma en ReneG. Ik ben een ramp. Josti HELP HELP
Ze hebben beiden 1 stem.....

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

pimmetje
Clublid
Clublid

Bericht door pimmetje » wo dec 03 2025 10:44 pm

Dank je Gelukkig.

LosGoud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LosGoud » do dec 04 2025 7:21 am

3D geeft voor mij altijd een extra dimensie boven 2D. Op de 3D foto raak ik niet uitgekeken. Mijn stem is naar de foto van Wim gegaan .
Groeten van Ben
Mijn Foto's

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » do dec 04 2025 7:53 am

Leuk dat meerdere mensen hun motivatie voor hun stem geven, Laat mooi zien dat er verschillende manieren zijn om naar een foto te kijken en die wel of niet te waarderen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

RGS
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RGS » vr dec 05 2025 12:15 pm

Dat is zeker leuk!

Zoveel mensen zoveel meningen en ideeen bij het thema architectuur :thumbup:
Hasselblad 907x 100c, Ricoh GR3, Nikon Z9, Z6_III en alleen Z lenzen. Mijn foto’s vind je op Flickr.

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » za dec 20 2025 10:50 am

Heb jij nog niet gestemd… dan kan je het vandaag en morgen nog doen. Tot en met aanstaande zondag kan je jouw twee favoriete foto’s nog kiezen.
Vergeet ook niet de huidige maandopdracht; het thema is ‘Wild’ en je kunt je foto nog deze hele maand plaatsen.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

ErikReijnders
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Contacteer:

Bericht door ErikReijnders » zo dec 21 2025 4:49 pm

Hoewel iedereen moet stemmen wat hij of zei de beste foto vind snap ik het soms ook niet echt. zie ik een foto die in mijn hoofd echt helemaal niet met architectuur van doen heeft en komen daar wel semmen op ? ondertussen lijkt het er op dat met architectuur kennelijk moderne architectuur bedoelt wordt? Dat er op de oude foto van Sass geen enkele stem is terecht gekomen verbaasde mij zeer. het berdje van een makelaar kreeg die wel en het aangeharkte weiland ook? Het laat maar weer zien zoveel mensen zoveel inzichten zoveel meningen.
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » zo dec 21 2025 5:45 pm

Mij is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met de 'oude foto' van Ssas. Dit lijkt me juist een voorbeeld van moderne architectuur.
Het idee van spiegeling vind ik leuk gevonden (sterker nog ik heb op dezelfde plek ook een foto van dezelfde weerspiegeling gemaakt), maar die had voor mij aan kracht gewonnen, als er (veel) meer ingezoomd zou zijn. Bij de keuze die hier qua compositie gemaakt is, vind ik dat de heldere lucht erg veel van het beeld in beslag neemt en daardoor erg concurreert met de gebouwen.
Qua gebouwen is het voor mij ook een beetje hinken op 2 gedachten. Daarbij trekt allereerst het bekende Rabobankgebouw (de 'verrekijker') mijn aandacht. Pas toen ik in de titel het woord 'spiegeling' zag, ging ik naar de spiegeling kijken.

Met een andere uitvoering van dit idee, was deze foto wat mij betreft zeker een kanshebber geweest, maar is het nu niet geworden o.b.v. bovenstaande genoemde punten.

Gesloten

Terug naar “Maandopdracht”