Fn1 en Fn2 knop aanpassen
-
fotien
- Clublid

- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Fn1 en Fn2 knop aanpassen
Op de clubdag werd gezegd dat je de functieknoppen kunt aanpassen. Mijn vraag is: Kan ik op mijn Nikon Z6-2, Fn1 of Fn2 aanpassen om de ISO te veranderen ? Graag jullie advies of dit kan.
- p.visker
- Regiocoördinator

- Ervaringsniveau: ***
Re: Fn1 en Fn2 knop aanpassen
Dit is een onderwerp om bij de ‘Hands on de Z camera’ te behandelen.
Deze wordt in Rijswijk Zuid Holland gegeven op woensdag 14 januari 2026 , waarbij er nog voldoende ruimte is.
Zie topic Hier te zien.
Dus als er meer mensen zijn met vragen, MELD JE AAN. Dit is de gelegenheid.
Deze wordt in Rijswijk Zuid Holland gegeven op woensdag 14 januari 2026 , waarbij er nog voldoende ruimte is.
Zie topic Hier te zien.
Dus als er meer mensen zijn met vragen, MELD JE AAN. Dit is de gelegenheid.
Vriendelijke groet,
P. Visker
P. Visker
- Richard
- Serverbeheerder

- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Helaas worden de mogelijke opties online niet weer gegeven: https://onlinemanual.nikonimglib.com/z7 ... n2_buttons
Op mijn Z6II is het niet mogelijk om ISO wijzigen aan Fn1 of Fn2 toe te wijzen.
Op mijn Z6II is het niet mogelijk om ISO wijzigen aan Fn1 of Fn2 toe te wijzen.
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
- henkk
- Clublid

- Contacteer:
Zouden er nog meer opties in dat scroll menu kunnen zitten?
Bij mijn Zf kan ik wel ISO kiezen als optie voor Fn of opnamestart (in fotomenu).
Bij mijn Zf kan ik wel ISO kiezen als optie voor Fn of opnamestart (in fotomenu).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
jan24
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zelf geen Z camera, maar dit vond ik op internet, voor zo ver het de vragensteller kan helpen:
Op de Nikon Z6-II pas je de ISO aan door de 'S' (ISO-gevoeligheid) knop ingedrukt te houden en tegelijkertijd de hoofd- of sub-instelschijf te draaien om de waarde te veranderen, maar je kunt ook de Fn1- of Fn2-knop herprogrammeren om deze functie snel te activeren via de Aangepaste Instellingen (Custom Settings Menu) 'f2: Aangepaste bediening (schieten)' en daar een ISO-functie toe te wijzen.
Standaardmethode (zonder knoptoewijzing):
Houd de 'S'-knop ingedrukt (de knop met 'S' erop, meestal bovenop het toestel).
Draai aan de hoofdinstelschijf (de grote schijf aan de achterkant) om de ISO-waarde handmatig te wijzigen.
Draai aan de secundaire instelschijf terwijl je de 'S'-knop ingedrukt houdt om te schakelen tussen 'ISO AUTO' en handmatige ISO-instelling.
ISO toewijzen aan een Fn-knop:
Ga naar het Menu > Instellingen (Set-up Menu) (het gereedschapssymbool).
Navigeer naar 'f Aangepaste instellingen' > 'f2: Aangepaste bediening (schieten)'.
Zoek naar opties zoals Fn1 of Fn2 in de lijst.
Wijs een functie toe, zoals 'ISO-gevoeligheid instellen' (of vergelijkbaar), zodat je direct de ISO kunt aanpassen via die knop.
Vaak, nadat je de knop hebt toegewezen, houd je de toegewezen Fn-knop ingedrukt en draai je aan een instelschijf (hoofd of sub, afhankelijk van de instelling) om de waarde direct aan te passen, net zoals met de 'S'-knop.
Tip: De Nikon Z6-II heeft standaard een 'S' (ISO) knop, maar je kunt de Fn-knoppen ook gebruiken voor snellere toegang als je die functies liever voor iets anders gebruikt. Het menu f2 is je vriend voor het aanpassen van knoppen.
Op de Nikon Z6-II pas je de ISO aan door de 'S' (ISO-gevoeligheid) knop ingedrukt te houden en tegelijkertijd de hoofd- of sub-instelschijf te draaien om de waarde te veranderen, maar je kunt ook de Fn1- of Fn2-knop herprogrammeren om deze functie snel te activeren via de Aangepaste Instellingen (Custom Settings Menu) 'f2: Aangepaste bediening (schieten)' en daar een ISO-functie toe te wijzen.
Standaardmethode (zonder knoptoewijzing):
Houd de 'S'-knop ingedrukt (de knop met 'S' erop, meestal bovenop het toestel).
Draai aan de hoofdinstelschijf (de grote schijf aan de achterkant) om de ISO-waarde handmatig te wijzigen.
Draai aan de secundaire instelschijf terwijl je de 'S'-knop ingedrukt houdt om te schakelen tussen 'ISO AUTO' en handmatige ISO-instelling.
ISO toewijzen aan een Fn-knop:
Ga naar het Menu > Instellingen (Set-up Menu) (het gereedschapssymbool).
Navigeer naar 'f Aangepaste instellingen' > 'f2: Aangepaste bediening (schieten)'.
Zoek naar opties zoals Fn1 of Fn2 in de lijst.
Wijs een functie toe, zoals 'ISO-gevoeligheid instellen' (of vergelijkbaar), zodat je direct de ISO kunt aanpassen via die knop.
Vaak, nadat je de knop hebt toegewezen, houd je de toegewezen Fn-knop ingedrukt en draai je aan een instelschijf (hoofd of sub, afhankelijk van de instelling) om de waarde direct aan te passen, net zoals met de 'S'-knop.
Tip: De Nikon Z6-II heeft standaard een 'S' (ISO) knop, maar je kunt de Fn-knoppen ook gebruiken voor snellere toegang als je die functies liever voor iets anders gebruikt. Het menu f2 is je vriend voor het aanpassen van knoppen.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N