Benodigde RAM-geheugen en Grafische kaart voor Lightroom Classic

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
A3jaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Benodigde RAM-geheugen en Grafische kaart voor Lightroom Classic

Bericht door A3jaan » zo dec 28 2025 12:53 pm

Een jaar geleden heb ik een nieuwe desktop aangeschaft met o.a:
- AMD Ryzen 7 5700G
- 16 GB geïnstalleerd RAM-geheugen
- AMD Radeon Graphics met 0,5 GB VRAM en 8,0 GB gedeeld geheugen
De desktop werkte uitstekend met de Lightroomversie 6.0 die ik nog op een CD had staan. Het importeren en bewerken van de RAW foto's uit mijn Nikon D7200 ging snel en zonder problemen.

Maar na een herinstallatie van Windows 11 gaf LR 6.0 problemen: Ik moest me telkens bij Adobe aanmelden en in de catalogus werden redelijk wat foto's niet meer gevonden. Dus tijd voor een update naar Lightroom Classic 2026. Wat een verschil! Ik wil niet meer terug.

Het 'gewone' werk met Lightroom Classic gaat prima. Maar het werken met AI-functies is een drama: het vraagt heel veel tijd en soms krijg ik een foutmelding over de AMD-software.
Via ChatGPT kwam ik er achter dat vooral de huidige AMD Radeon Graphics tekort schiet en dat het aan te bevelen is om het RAM-geheugen uit te breiden. Hieronder staan de uitkomsten van ChatGPT, maar ik hecht meer waarde aan ervaringen en adviezen van gebruikers.

Dus, welk advies is er voor een hobbyist (met op termijn een 5Zii) en niet persé het uiterste of het meest ideale hoeft, maar die wel, nu én in de nabije toekomst, op een redelijke manier de AI functies van LrC wil gaan gebruiken over:
- Benodigd RAM-geheugen.
- Grafische kaart.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uitkomsten van ChatGPT:

RAM-geheugen

Wat betreft het RAM-geheugen is 16 GB in de meeste gevallen voldoende voor Lightroom Classic, maar als je met grote bestanden werkt of meerdere bewerkingen tegelijk doet, zou je kunnen overwegen om naar 32 GB te upgraden. Dit geeft je meer ruimte om tegelijkertijd te werken met grote bestanden, meerdere apps open te hebben en beter gebruik te maken van de AI-mogelijkheden.

16 GB RAM: Dit is prima voor de meeste fotobewerkingen en normale werkbelasting in Lightroom en Photoshop.
32 GB RAM: Als je werkt met grotere bestanden of vaak meerdere apps tegelijk gebruikt, zoals Lightroom, Photoshop en andere tools, kan 32 GB echt een verbetering zijn.

Grafische kaart.

Bij AI-functies zoals het verbeteren van afbeeldingen via Super Resolution of het toepassen van AI-gebaseerde filters op meerdere foto’s tegelijk, komt het vooral neer op de grootte van de bestanden en hoeveel je tegelijkertijd wilt bewerken.

Bij 6 GB VRAM kan je meer tegen vertragingen aanlopen bij het bewerken van grote bestanden (>40 MP) of meerdere afbeeldingen tegelijk.
Bij 8 GB VRAM kun je vaak meer lagen of hoger resolutie beelden verwerken zonder dat je een merkbare vertraging ervaart.
10 GB VRAM biedt de meeste ruimte voor extreem zware AI-bewerkingen en batchverwerking van honderden foto’s in één keer.

Toekomstbestendigheid
Als je van plan bent om je hardware voor de komende jaren te gebruiken, dan biedt een videokaart met 10 GB VRAM meer toekomstbestendigheid. Technologie en AI-bewerking worden steeds geavanceerder en de benodigde grafische kracht neemt toe. Dus hoewel je met 8 GB VRAM prima kunt werken, kan 10 GB in de toekomst meer voordelen bieden, vooral als je regelmatig werkt met grote bestanden of complexe AI-toepassingen.

Aanbevolen GPU’s:
NVIDIA GeForce RTX 3060 of 3070 (minimaal 6 GB VRAM): Deze zijn uitstekende keuzes voor Lightroom en andere Adobe-software met AI-functionaliteit.
AMD Radeon RX 6600 of 6700 XT (minimaal 6 GB VRAM): Ook een goede keuze voor grafisch werk met AI-functionaliteit in Lightroom.
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Benodigde RAM-geheugen en Grafische kaart voor Lightroom Classic

Bericht door ReneG » zo dec 28 2025 10:32 pm

Kort samengevat:

- 32GB is voorlopig wel wel genoeg. Normaal zou ik voor toekomstbestendigheid 64GB adviseren, maar de prijzen van RAM zijn de laatste maand bijna vervijfvoudigd (met dank aan OpenAI). Je betaalt nu 800+ euro voor 64GB en dat wordt alleen maar erger. Een maand of twee geleden was dat nog geen 180 euro. 32GB is nu al duurder dan een instap grafische kaart.

- Houdt er ook rekening mee dat je niet zomaar even wat extra RAM in je systeem kunt pluggen. Als de latency en timing niet kloppen kan dat stabiliteitsproblemen geven. Standaard advies is om niet uit te breiden maar het geheugen geheel te vervangen, tenzij je exact hetzelfde merk en type geheugen kunt bemachtigen dat je nu hebt. En zelfs dan is dat geen garantie. Beste is een compleet nieuw setje RAM.

- Bijna elke videokaart voldoet voor nabewerking van foto's met AI ondersteuning, je hoeft echt geen high-end kaart te hebben. Ik zou wel voor NVIDIA gaan, veel betere driver compatibiliteit met Adobe. Een RTX5060 met 8GB volstaat waarschijnlijk prima voor langere tijd als het alleen om fotobewerking gaat. Het wordt een ander verhaal als je ook games speelt of veel video bewerkt.
Laatst gewijzigd door ReneG op zo dec 28 2025 11:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

Thymen
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Thymen » zo dec 28 2025 11:41 pm

Ik heb een NVIDIA 5060TI met 16 gb aan geheugen - en de DeNoise functie in Lightroom (of via DXO PureRaw) is binnen een tien seconden klaar, voor een 45 MP Z8 bestand. Voor Zf 22 MP bestanden nog minder.

AI Remove etc. is geen bottleneck met deze kaart, al is dat natuurlijk afhankelijk van hoeveel je hebt geselecteerd. Ik denk dat je wellicht beter voor de 16 GB variant kunt gaan. Toen ik de kaart kocht was het prijsverschil niet zo groot, weet niet hoeveel dat nu is.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Odin
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Odin » ma dec 29 2025 2:43 pm

Persoonlijk zou ik met een nieuwe grafische kaart beginnen.
Nvidia 4060Ti met veel GB draait hier ook, voordat ik met nieuw geheugen kwam aanzetten. Dat scheelde al 80% betreft snelheid.

A3jaan
Clublid
Clublid

Bericht door A3jaan » wo dec 31 2025 4:33 pm

Bedankt voor het meedenken.

RAM-geheugen:
Ik denk dat ik voorlopig met de huidige 16Gb verder ga en kijken welke verbetering een grafische kaart gaat geven ten opzichte van wat ik nu heb. Ik heb ondertussen de omvang van de catalogus teruggebracht naar ca. 30.000 stuks en heb het aantal 1:1 previews beperkt.
Als de prestaties mij tegenvallen, én de financiën het mij toelaten, kan ik altijd nog overgaan tot het vervangen van de 16 GB met 32 GB.

Grafische kaart:
Ondertussen heb ik enkele andere websites bezocht en ervaringen gelezen. Ik overweeg nu een RTX 5060 met 8 GB VRAM. Als het prijsverschil t.o.v. 16 GB VRAM niet heel veel is, dan doe ik dat laatste. Maar ik lees dat een 16 GB wellicht wat 'overkill' is voor de huidige Nikon D7200 en wellicht (in de toekomst) een Nikon Z5ii. Wat ook meespeelt is dat ik tot op heden de vele mogelijkheden van Lightroom Classic niet allemaal gebruik.
Ik ga overigens niet zelf aan de slag met het inbouwen/installeren van de grafische kaart. Ik laat dat over aan waar ik de desktop gekocht heb.
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6

jan24
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door jan24 » wo dec 31 2025 5:07 pm

Hier de RTX 5060 met 8 GB VRAM en 32 GB geheugen en dat werkt naar mijn zin. En i7 processor.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo dec 31 2025 6:11 pm

Hier ook datzelfde.
De videokaart doet niet veel bij fotobewerking hoewel wel aangevinkt in PSE.
Bij videobewerking (bijv. schokreductie) doet hij wel (een beetje) mee.
8 Gb VRAM lijkt zo wel genoeg.
CPU en grafische kaart lopen nooit tegen 100% aan en RAM ook niet.

(met bestanden van D850 en Zf en 4k video).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Odin
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Odin » wo dec 31 2025 11:39 pm

henkk schreef: wo dec 31 2025 6:11 pm Hier ook datzelfde.
De videokaart doet niet veel bij fotobewerking hoewel wel aangevinkt in PSE.
Ik gebruik zeker geen PSE of Lr
Maar heb toen enkel mijn grafisch kaart vervangen naar een Nvidia 4060 Ti 16GB
Is mijn bewerking met vele % verbeterd in snelheid.
En nu op een i9 PC draait het nog geweldig….en sneller.

Dit is mijn beleving. :prost:

StaSio
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door StaSio » vr jan 02 2026 4:08 pm

A3jaan schreef: zo dec 28 2025 12:53 pm Een jaar geleden heb ik een nieuwe desktop aangeschaft met o.a:
- AMD Ryzen 7 5700G
- 16 GB geïnstalleerd RAM-geheugen
- AMD Radeon Graphics met 0,5 GB VRAM en 8,0 GB gedeeld geheugen
De desktop werkte uitstekend met de Lightroomversie 6.0 die ik nog op een CD had staan. Het importeren en bewerken van de RAW foto's uit mijn Nikon D7200 ging snel en zonder problemen.

Maar na een herinstallatie van Windows 11 gaf LR 6.0 problemen: Ik moest me telkens bij Adobe aanmelden en in de catalogus werden redelijk wat foto's niet meer gevonden. Dus tijd voor een update naar Lightroom Classic 2026. Wat een verschil! Ik wil niet meer terug.

Het 'gewone' werk met Lightroom Classic gaat prima. Maar het werken met AI-functies is een drama: het vraagt heel veel tijd en soms krijg ik een foutmelding over de AMD-software.
Via ChatGPT kwam ik er achter dat vooral de huidige AMD Radeon Graphics tekort schiet en dat het aan te bevelen is om het RAM-geheugen uit te breiden. Hieronder staan de uitkomsten van ChatGPT, maar ik hecht meer waarde aan ervaringen en adviezen van gebruikers.

Dus, welk advies is er voor een hobbyist (met op termijn een 5Zii) en niet persé het uiterste of het meest ideale hoeft, maar die wel, nu én in de nabije toekomst, op een redelijke manier de AI functies van LrC wil gaan gebruiken over:
- Benodigd RAM-geheugen.
- Grafische kaart.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uitkomsten van ChatGPT:

RAM-geheugen

Wat betreft het RAM-geheugen is 16 GB in de meeste gevallen voldoende voor Lightroom Classic, maar als je met grote bestanden werkt of meerdere bewerkingen tegelijk doet, zou je kunnen overwegen om naar 32 GB te upgraden. Dit geeft je meer ruimte om tegelijkertijd te werken met grote bestanden, meerdere apps open te hebben en beter gebruik te maken van de AI-mogelijkheden.

16 GB RAM: Dit is prima voor de meeste fotobewerkingen en normale werkbelasting in Lightroom en Photoshop.
32 GB RAM: Als je werkt met grotere bestanden of vaak meerdere apps tegelijk gebruikt, zoals Lightroom, Photoshop en andere tools, kan 32 GB echt een verbetering zijn.

Grafische kaart.

Bij AI-functies zoals het verbeteren van afbeeldingen via Super Resolution of het toepassen van AI-gebaseerde filters op meerdere foto’s tegelijk, komt het vooral neer op de grootte van de bestanden en hoeveel je tegelijkertijd wilt bewerken.

Bij 6 GB VRAM kan je meer tegen vertragingen aanlopen bij het bewerken van grote bestanden (>40 MP) of meerdere afbeeldingen tegelijk.
Bij 8 GB VRAM kun je vaak meer lagen of hoger resolutie beelden verwerken zonder dat je een merkbare vertraging ervaart.
10 GB VRAM biedt de meeste ruimte voor extreem zware AI-bewerkingen en batchverwerking van honderden foto’s in één keer.

Toekomstbestendigheid
Als je van plan bent om je hardware voor de komende jaren te gebruiken, dan biedt een videokaart met 10 GB VRAM meer toekomstbestendigheid. Technologie en AI-bewerking worden steeds geavanceerder en de benodigde grafische kracht neemt toe. Dus hoewel je met 8 GB VRAM prima kunt werken, kan 10 GB in de toekomst meer voordelen bieden, vooral als je regelmatig werkt met grote bestanden of complexe AI-toepassingen.

Aanbevolen GPU’s:
NVIDIA GeForce RTX 3060 of 3070 (minimaal 6 GB VRAM): Deze zijn uitstekende keuzes voor Lightroom en andere Adobe-software met AI-functionaliteit.
AMD Radeon RX 6600 of 6700 XT (minimaal 6 GB VRAM): Ook een goede keuze voor grafisch werk met AI-functionaliteit in Lightroom.
Zijn je videokaart drivers up to date? Dit wil ook wel is wat prestatiewinst opleveren :).
Met vriendelijke groet,
Stanley

Website Beheerder
------------------
Website: Siousias Photography
Flickr: Siousias Photography
Instagram: Siousias Photography
Facebook: Siousias Photography
LinkedIn: Stanley Siousias

A3jaan
Clublid
Clublid

Bericht door A3jaan » vr jan 02 2026 5:32 pm

Ja, de drivers zijn up-to-date.

Maar ik vermoed dat de kaart ontoereikend is. Als ik in LrC te zware taken uit wil voeren, b.v. 'Landschap selecteren' krijg ik al gauw onderstaande melding te zien en daarna gebeurt er niet veel meer. Ik heb al contact gehad met de leverancier van mijn desktop en die vertelde dat de 'kaart' AMD RAdeon Graphics met 512 VRAM eigenlijk niet veel meer is dan een chip, geschikt voor de Lightroom-versie 6.0 van 2015, maar niet geschikt voor versie 15.

"AMD-software heeft gedetecteerd dat er een time-out van het stuurprogramma is opgetreden in uw systeem. Er is een probleemrapport gemaakt dat naar AMD kan worden verzonden...etc"

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jan 02 2026 7:17 pm

Kijk eens waar de bottle neck zit. Open Taakbeheer (via Ctrl-Alt-Del) en kijk naar de prestaties van de verschillende onderdelen als het proces vastloopt.

A3jaan
Clublid
Clublid

Bericht door A3jaan » za jan 03 2026 2:52 pm

Bedankt voor je suggestie. Ik heb dat eens gedaan.

Het importeren van 35 RAWfoto's (van ca. 30 Mb) inclusief de voorvertoning op standaard geeft geen problemen.
Het duurt 1 min. 10 sec.

Bij het (automatisch) verwijderen van ruis, zie ik:
GPU: 490 Mb van de beschikbare 512 Mb VRAM. Heel veel pieken van 100%, temperatuur loopt op van 27 gr. naar 55 gr.
Het gedeeld geheugen van 7,7 Gb wordt voor 2,0 Gb benut.
Processor: 6%
RAM: 10,2 Gb van de 16 Gb.
Na 3 min. 10 sec. is de ruis verwijderd.

Bij het uitvoeren van masker 'Landschap', zie ik vrijwel dezelfde prestaties. Maar het proces wordt regelmatig afgebroken, dus niet altijd. Ik heb het vermoeden dat dat kan liggen aan de compositie van de landschapsfoto.

Hoe dan ook, mijn indruk is nog steeds dat ik uit moet zien naar een andere grafische kaart.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » za jan 03 2026 4:35 pm

Ja daar lijkt het sterk op. De huidige zit aan z'n limiet.
Hierboven zijn goede opties genoemd.
RAM uitbreiden met een (liefst identieke) extra 16 Gb kan ook nooit kwaad. Geheugen schijnt alleen erg duur te zijn geworden.
P.S.
Want als je 1 knelpunt oplost, kan er onvermoed elders een nieuw ontstaan.

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » za jan 03 2026 8:30 pm

Die 0,5 GB VRAM is echt niks, dat is je bottleneck, niet de 16 GB RAM. Investeer in een losse videokaart, zoals minimaal een Geforce RTX 4060 of 5060. Dat gaat een enorm verschil betekenen bij de wat ingewikkelder bewerkingen zoals ruisverwijdering en AI-functies. En het is RAM dat veel duurder is geworden, voor videokaarten (met VRAM) lijkt dit veel minder het geval te zijn. Let wel even op of je systeem er geschikt voor is. Je desktop is recent schrijf je, dus het moederbord zal waarschijnlijk niet de bottleneck zijn, maar de voeding kan wellicht de beperkende factor zijn. Even checken dus.
Ik fotografeer, dus ik ben.

A3jaan
Clublid
Clublid

Bericht door A3jaan » do jan 08 2026 5:59 pm

Bedankt.

Ondertussen ben ik weer iets wijzer geworden: Helaas is de voeding maar 310 W. Er kan niet (zomaar) een zwaardere voeding op het moederbord van HP Pavilion TP 01 met een 7-pins aansluiting aangesloten worden. Dat wordt een heel gedoe.

Een alternatief zou kunnen zijn (hoop ik) te zoeken naar een videokaart die weinig voeding vraagt waardoor de huidige voeding van 310 W kan blijven zitten. Ik kom dan uit op een videokaart van 4 of 6 Gb. Met b.v. de videokaart GTX 1650 4 Gb en de MSI RTX 3050 LP E 6Gb OC zou ik geen risico's lopen met de huidige voeding van 310 W.

Ik lees dat pas bij hele grote bestanden (> 50 mb) of een grote catalogus er problemen kunnen ontstaan, maar beide heb ik niet. Bij complexe AI-functies zou wat langer gewacht moeten worden, dat zij dan maar zo.

De vraag is: Is er kennis of ervaring met een videokaart van 4 of 6 Gb VRAM i.c.m. Lightroom Classic en een kleine catalogus en bestanden van ca. 30 - 35 MB?

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”