Welk boek als aanvulling voor de Nikon manual Z5 II ?

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
Plaats reactie
JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Welk boek als aanvulling voor de Nikon manual Z5 II ?

Bericht door JerryBig » zo jan 04 2026 2:02 pm

Voor mijn Nikon D80, D300s en tenslotte de D750 heb ik naast de manual altijd een boek van David Busch gehad. Deze boeken bevielen mij uitstekend.

Door de toenemende mogelijkheden van de camera's worden de manuals inmiddels zo dik (>1000 blz) dat ze niet eens meer worden bijgeleverd. Je kunt ze digitaal downloaden als pdf. Hartstikke economisch en scheelt een hoop bomen. Alleen ik lees liever een boek en blader heen en terug, etc..
Helaas is het boek van David Busch alleen direct verkrijgbaar in de e-book editie, terwijl ik de hardcopy wil. Bol en Amazon geven verschillende leveringsdata (resp 15/1/26 en 15/7/26), maar de datum bij Bol schuift volgens mij alleen maar verder in de tijd. Heb er nu een poosje op zitten wachten, maar weinig vooruitgang. Er zijn wel enkele kleinere leveranciers o.a. in de VS, maar die hebben dan levertijden van enkele weken tot maanden (lekker vaag, zie Bol) en dat durf ik niet aan. Ik heb het idee dat deze guide voorlopig niet als fysiek boek beschikbaar komt.

Welke papieren alternatieven gebruiken jullie voor User Guides naast de manual? En zijn jullie daar een beetje tevreden mee?
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

gvdnberg
Webredactie
Webredactie
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Welk boek als aanvulling voor de Nikon manual Z5 II ?

Bericht door gvdnberg » ma jan 05 2026 10:29 am

Meestal kijk ik bij www.rockynook.com waar veel fotografie handleidingen verschijnen. Maar tot recent heb ik daar nog niets over de Z5 II gezien. Via deze site kun je meestal een combinatie van een papieren versie en een digitale versie aanschaffen. Die laatste is bij vakantie tripjes fijn om mee te nemen.
Zo is de digitale versie van David Busch boek over de Z5 II als e-book nu per direct verkrijgbaar, terwijl de papieren versie na 2-12-2025 beschikbaar komt en er nu dus zou moeten zijn. Binnenkort ga ik beide versies bestellen, maar eerst heb ik nog een andere prioriteit.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Welk boek als aanvulling voor de Nikon manual Z5 II ?

Bericht door henkk » ma jan 05 2026 12:33 pm

Over het Zf boek van Thom Hogan ben ik erg tevreden; ik heb het als download gekocht en onlangs een update gekregen.
Hij heeft ook boeken over de Z5 en een aparte over de Z5ii.
https://www.zsystemuser.com/z-system-bo ... kon-9.html
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”