Spitsbergen helaas niet 10 jaar later.

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.
Plaats reactie
RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Spitsbergen helaas niet 10 jaar later.

Bericht door RVK » ma feb 09 2026 10:18 am

Na Madeira en de Azoren ook gekeken naar de mogelijkheid om nogmaals naar Spitsbergen te gaan. Spitsbergen bezoeken gaat het beste met een, zo klein mogelijk schip, deze komen op verder afgelegen plaatsen en voorkomen dat grote groepen tegelijk aan land gaan. Ik heb expeditie schepen gezien die in een keer 150-200 man aan land zetten wat niet bevorderlijk is om vogels en ijsberen te benaderen. Ik heb de reizen gemaakt met de Antqua, een drie master met max. 32 passagiers, maar helaas dit jaar zijn zij gestopt met Spitsbergen, voor kleine schepen is het blijkbaar financieel niet meer te doen. Wel heb ik gehoord dat misschien dit jaar een andere drie master, de Rembrand van Rijn, toch weer naar Spitbergen gaat. Destijds was er ook nog de Noorderlicht, max. 20 passagiers, maar ik weet niet of die nog in die richting vaart, enige jaren lag hij in de winter ingevroren op Spitsbergen.

Blijft dat als je zin hebt om Spitsbergen te bezoeken (sterk aanbevolen) vooral naar deze klein schepen te kijken. Ook Spitsbergen is drukker geworden maar nog niet door massa toerisme overspoeld, blijft een relatief dure bestemming.

Zo maar waat plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn grootse, wijde landschappen met veel sneeuw en ijs.

Afbeelding

Het weer kan pe snel sterk veranderen wat goede foto gelegenheden geeft, kwartier wachten, ander landschap.

Afbeelding

Nog een voordeel van kleine schepen, veel tijd om met de zodiac het landschap te verkennen.

Afbeelding

Wandelingen waren lang en best wel zwaar, zou nu meer moeite mee hebben.

Afbeelding

En dan deze figuren, makkelijk te benaderen en zelf nieuwsgierig.

Afbeelding

Hebben we ook nog deze, tegen de tijd dat ze in het bereik van een 70-200 komen snap je waarom er een gewapende gids mee gaat, deze zijn zeer nieuwsgierig.

Spitsbergen zeker de moeite waard, helaas tegenwoordig wel wat drukker en prijziger

Toch aanbevolen

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Spitbergen helaas niet 10 jaar later.

Bericht door Ronald53 » ma feb 09 2026 11:20 am

Snap ik helemaal, dat je dit aanbeveelt. Prachtige locatie!
Ik fotografeer, dus ik ben.

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Spitbergen helaas niet 10 jaar later.

Bericht door Gemmageluk60 » ma feb 09 2026 11:40 am

wat een bijzondere ervaring lijkt me dat! Mooie foto's ook, in een bijzonder kleurenpalet.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

Plaats reactie

Terug naar “Fotolocatie tips”