Lightroom Export.

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Lightroom Export.

Bericht door ben42 » zo mar 29 2026 11:59 pm

Hallo Allemaal,
Een jaar lang mijn fotografie op PAUZE gezet, natuurlijk nog wel gefotografeerd, maar vooral met de nadruk op NIET.
Maar na een verhuizing pak ik de fotografie weer op en krijgt nu weer aandacht.

PC (laptop) nu ingericht, met o.a. Lightroom. En heb nu een vraagje.

Wat mag ik verwachten van de export snelheid van b.v. 100 behoorlijk bewerkte foto's met lenscorrectie belichtings correcties en dergelijke. Hoeveel tijd mag ik verwachten als ik deze wil exporteren?
Wat zijn jullie ervaringen op jullie PC's c.q. laptops. (Graag aangeven wat voor PC / processor etc. je hebt).

Vriendelijke groet,
Ben Brugman
Weer terug van weggeweest.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

HenkvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Lightroom Export.

Bericht door HenkvanZuylen » ma mar 30 2026 7:25 am

Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar ik denk wat maakt het uit hoe lang het duurt?
Je zet de export aan en gaat intussen gewoon wat anders doen
Het is maar hobby, relax!

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » ma mar 30 2026 11:24 am

Ik heb het even voor je getest op een MacBook Pro met 2,3GHz 8-core Intel i9 met een AMD Radeon Pro 5500M 8Gb grafische kaart en 64Gb DDR4 geheugen.

100 foto’s RAW (met XMP) van zo’n 40-50Mb/stuk duurt bij mij 7:05 min. Ze gaan dan naar eeen NAS via een bekabelde verbinding . Via draadloos wifi duurt een minuutje langer.
Dezelfde foto’s naar een plek op mijn MacBook duurt 6:40 min. Output is jpeg’s op 100%.

Zoals Henk al zegt is het verder niet van belang; je zet de export aan en doet wat anders; als het klaar is zegt de PC ‘ping’ en je kunt weer verder in LR.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

pimmetje
Forumlid
Forumlid

Bericht door pimmetje » ma mar 30 2026 2:42 pm

Leuk dat je er weer bent Ben.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » ma mar 30 2026 4:47 pm

HenkvanZuylen schreef: ma mar 30 2026 7:25 am Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar ik denk wat maakt het uit hoe lang het duurt?
Je zet de export aan en gaat intussen gewoon wat anders doen
Eerst maar even deze vraag beantwoorden. Export en dan even een pauze nemen is natuurlijk een uitstekend idee.
Waarom toch de vraag. Het exporteren van foto's is een actie die goed in tijd te meten is en dus wat zegt over je systeem. Dit zou representatief voor je systeem kunnen zijn.

Ik nam waar: 132 files 308 Mb geexporteerd in 20 minuten.

Vond ik wat langzaam en tijdens de export was het systeem ook wat traag.

Dus toch maar even gezocht en nu:
Zelfde fileset: 132 files 308 Mb geexporteerd in 2 minuut 30 seconden.

Dat is toch wel een hele verbetering. Het zijn flink bewerkte beelden en de uitvoer is naar JPG.
De oorspronkelijke omvang was ruim 4 Gigabyte (NEF, jpg, xmp files bij elkaar van de 132 beelden).

Ok wat heb ik nu veranderd.
Een kabeltje van de IKEA gebruikt i.p.v. het bijgeleverde kabeltje bij een Sandisk SSD schijf.

Toch de moeite waard om even te bestuderen.
Dank voor jullie antwoorden.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma mar 30 2026 7:56 pm

Voor de fun: 102 foto's, waarvan ongeveer de helft RAW bestanden van 30-40 MB (36MP Camera) en de andere helft PSD bestanden van 200-400MB, allen nabewerkt (de helft dus in PS, de anderen in LR). Totale grote van alle bestanden samen (incl .xmp's) is 16,6GB. De afmetingen bij maximale export wisselen door croppen, van ongeveer 7000x4500 tot 6000x4000 pixel (door crop dus).

Systeem: Windows 11, Ryzen 9900X, 64GB, NVME, RTX5070 grafische kaart.

Dan krijg ik de volgende getallen:

Export met GPU naar NVME SSD:
- Totale export tijd, FULL resolutie: 27,5 seconden
- Totale export tijd, HD resolutie (1920px langste zijde): 19,0 seconden

Dan nog een vergelijkende test gedaan met offload naar een externe HDD:

Export met GPU naar externe 7200 RPM HDD met USB 3, 10GBPS:
- Totale export tijd, FULL resolutie: 39,0 seconden
- Totale export tijd, HD resolutie (1920px langste zijde): 22,1 seconden

Hierbij moet ik opmerken dat geen enkel component in mijn systeem meer dan 25% belasting ondervond. Er is dus geen bottleneck en ik kan doorwerken tijdens de export zonder merkbare of meetbare vertraging. Dat loopt gewoon in de achtergrond, ik hoef dus geen pauze te nemen. Dat verandert als ik de GPU uitschakel voor export (dat is een optie IN LR). In dat geval gaat de belasting van een aantal CPU cores naar 100%. Ik kan nog wel doorwerken, maar vermoedelijk met lichte vertraging:

Export ZONDER GPU naar NVME SSD:
Totale export tijd, FULL resolutie: 51,3 seconden

Moraal van het verhaal:

- Snelheid van het exportmedium, en snelheid van transport naar dat medium, maakt verschil.

- Een GPU maakt verschil. Niet alleen loopt de export sneller, maar het feit dat je gewoon door kunt werken omdat je CPU niet zwaar belast wordt maakt een verschil. Het hoeft ook geen top-of-the-line GPU te zijn, met bijv. een instap RTX2060 van 6 jaar oud ben je er ook al. NB: Mijn persoonlijke ervaring is dat NVIDIA GPU's aanmerkelijk sneller werken dan AMD GPU's voor Adobe producten.

- Als je een bottleneck in je systeem hebt vertraagt dat alles. Vaak zie ik vertragingen door suboptimale componentkeuzes, slechte of verouderde netwerkbekabeling/wifi ontvangst, of een oud of niet optimaal werkende NAS.
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”