Beste lens voor een citytrip?
-
Dwarfhammer69
- Forumlid

- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste lens voor een citytrip?
Hallo, ik heb momenteel een Nikon AFnikkor 35-70, 3.3-4.5 en een Tamron AF 18-200mm, F3.5-6.3. Welke van Deze lenzen zou een goede keus zijn om mee te nemen op een citytrip? Of moet ik meer denken aan een echte groothoek? Zeg een 10-24 of 12-24( bv tokina 12-24 F4 AT-x pro dxII)
Alvast bedankt voor de moeite.
Alvast bedankt voor de moeite.
-
Skippy
- Moderator

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: Beste lens voor een citytrip?
Ik zou sowieso ook een camera meenemen want met alleen een lens wordt het lastig fotograferen. De Tamron heeft het grootste bereik wat handig is maar is qua optische prestaties niet bijster goed en het gebrek aan lichtsterkte zal een beperking zijn bij interieurfoto's.
- Tony D
- Moderator

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik zou voor groothoek gaan en maar beperkt tele. Dus eerder naar een 24-70mm (is duur) of met iets ruimer bereik de 24-120mm f/4 (mooie lens, iets minder duur) kijken. Ik ga er dan wel vanuit dat je een FX-body hebt.
Ton
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
-
annoh
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
De lenskeuze hangt af van wat je fotografeert en wat je stijl van fotografie is. Gaat het om gebouwen, groot of klein, als geheel of een gedeelte? Gaat het om straatfotografie? Is onderdeel van je stijl het beperken van scherptediepte? En natuurlijk, wat is het formaat van de beeldsensor?
Nu klinkt de vraag een beetje als: 'Ik heb mijn rijbewijs gehaald, welke auto moet ik kopen?'
Nu klinkt de vraag een beetje als: 'Ik heb mijn rijbewijs gehaald, welke auto moet ik kopen?'
Website: https://www.foto-en-tekst-anno.nl/ Wat digitale spulletjes en een inmiddels uitgedund analoog setje met als restant een Nikkor 50mm/3.5 Micro.
-
Karina2
- Redactie NCN Magazine

- Contacteer:
De 18-200mm biedt je de grootste diversiteit qua bereik. Verwacht je heel diverse onderwerpen te fotograferen: straatbeelden, overzichtsbeelden en details van gebouwen en andere onderwerpen waarbij je wilt inzoomen, dan lijkt dit me de meest aangewezen keuze.
Beide opties die je noemt, zijn niet heel lichtsterk. Daarbij ga ik er dan ook vanuit dat fotograferen met een beperkte scherptediepte of in slecht verlichte omstandigheden voor jou geen rol spelen.
Is je doel 'compact' op stap gaan waarbij je een grote diversiteit aan onderwerpen vooral buiten overdag wilt fotograferen, dan zou ik voor de 18-200mm gaan.
Heb je eerdere citytrips gemaakt en daarbij gefotografeerd, dan zou je kunnen kijken met welke brandpuntsafstand(en) je toen gefotografeerd hebt. Was je daar tevreden mee en blijkt dat toen vooral tussen 35-70mm te hebben gelegen, dan zou ik daarvoor kiezen.
Hopelijk heb je hier wat aan bij het maken van je uiteindelijke keuze en een heel fijne en fotogenieke citytrip gewenst
Beide opties die je noemt, zijn niet heel lichtsterk. Daarbij ga ik er dan ook vanuit dat fotograferen met een beperkte scherptediepte of in slecht verlichte omstandigheden voor jou geen rol spelen.
Is je doel 'compact' op stap gaan waarbij je een grote diversiteit aan onderwerpen vooral buiten overdag wilt fotograferen, dan zou ik voor de 18-200mm gaan.
Heb je eerdere citytrips gemaakt en daarbij gefotografeerd, dan zou je kunnen kijken met welke brandpuntsafstand(en) je toen gefotografeerd hebt. Was je daar tevreden mee en blijkt dat toen vooral tussen 35-70mm te hebben gelegen, dan zou ik daarvoor kiezen.
Hopelijk heb je hier wat aan bij het maken van je uiteindelijke keuze en een heel fijne en fotogenieke citytrip gewenst

- gijs sandberg
- Clublid

Re: FX ?
L.s.
Als ik de originele vraag tussen de regels lees, heeft de geachte vraagsteller een oudere DX kamera.
Wie geld en een FX kamera heeft zal snel kiezen voor iets als de 24-120 fx lens, in F of Z vatting.
Wie op de kleintjes let: ik zou als ncn lid een valse baard opplakken
en met de genoemde Tamron lens op stap gaan.
Groeten, Gijs
P.s. voor de jongere lezers: toen Nikon in 2005 een 18-200 DX lens uitbracht, was die niet aan te slepen.
Als ik de originele vraag tussen de regels lees, heeft de geachte vraagsteller een oudere DX kamera.
Wie geld en een FX kamera heeft zal snel kiezen voor iets als de 24-120 fx lens, in F of Z vatting.
Wie op de kleintjes let: ik zou als ncn lid een valse baard opplakken
Groeten, Gijs
P.s. voor de jongere lezers: toen Nikon in 2005 een 18-200 DX lens uitbracht, was die niet aan te slepen.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo apr 05 2026 6:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- HenkvanZuylen
- Forumlid

Als je die al hebt zou ik die meenemen, prima voor een stedentrip
Het is maar hobby, relax!
- ReneG
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Als de keuze uit die lenzen is, zou ik de 18-200 meenemen. Mijn voorkeur heeft een 24-70 met groothoeklens, als ik er maar een mee mag brengen de 24-70. 35-70 vind ik veel te beperkend.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Patrick
- Clublid

- Contacteer:
Als iemand het heeft over objectieven als 18-200 en 10-24 of 12-24, dan mag je ervan uitgaan dat het gaat om een camera met een 1.5x crop factor, ofwel DX. Dan is een 35-70 niet handig voor een stad. Ook een 24-70 niet, want met de cropfactor heb je dan amper groothoek.
Ik ben geen fan van superzooms, maar de 18-200 lijkt mij de meest logische keus hier.
Ik ben geen fan van superzooms, maar de 18-200 lijkt mij de meest logische keus hier.
-
rgv
- Clublid

Ik heb zelf de 14 30 z lens die ik heel veel gebruikt op citytrips. Heeft net wat meer zoom dan een 14 24 en dat merk je. Maar jij hebt een spiegelreflex begrijp ik, dx?
Is dit niks voor je? Lekker lichtsterk : Sigma 18-35mm F/1.8 DC HSM Art Nikon DX. Mooie aanvulling op je 35 70- lens ook.
Als ik 10 april de jackpot in de staatsloterij win krijg je hem van me kado
Als je één lens meeneemt is de 10-24 te beperkt denk ik. dan zou ik de Tamron18-200 meenemen
Is dit niks voor je? Lekker lichtsterk : Sigma 18-35mm F/1.8 DC HSM Art Nikon DX. Mooie aanvulling op je 35 70- lens ook.
Als ik 10 april de jackpot in de staatsloterij win krijg je hem van me kado
Als je één lens meeneemt is de 10-24 te beperkt denk ik. dan zou ik de Tamron18-200 meenemen
-
jan24
- Forumlid

- Contacteer:
Ik heb graag, gesteld dat één lens de max is, de Tamron 17-50 mm 2.8 zonder VC bij me.
Wel op een DX camera.
Wel op een DX camera.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
- henkk
- Clublid

- Contacteer:
Dat is toch de Tamron "George"?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums