Het stacken geeft geen grotere bestanden, maar het stitchen wel, vooral als je een camera met veel pixels gebruikt.
Onderstaand voorbeeld laat zien dat het snel oploopt,vooral als je ook nog in TIFF werkt.
De bloemen zijn ongeveer 12 x 30 cm en opnamen met 60 mm dus zeer dichtbij, ongeveer 1:2 daarom nodig 3 rijen van 5 stack's bestaande uit 13 opnamen totaal 195 opnamen/
Je ziet niet moeilijk wel veel werk, gebruikt is de D750 dus aantal pixels valt nog wel mee, ik gebruik PSE wat beperkt is tot 30000 pixels. Nu met de Z9 loop ik al snel vast en moet ik andere software gebruiken.
Zoals gezegd niet moeilijk maar er is wel een valkuil, je scherpte diepte nodig is veel meer dan wat je op het eerste gezicht denkt.
Voorste scherpstelpunt is de voorste bloem in het midden. Achterste scherpstelpunt is de achterste bloem helemaal links of rechts van het onderwerp en omdat je zo dichtbij zit is dat vrij veel verschil met de diepte van het hele onderwerp.
Blijft leuk vooral bij afdrukken van bv. 1 x 2 m die haarscherp zijn en er uit springen.
RVK