Tussen haltes, in gedachte…
- RGS
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Tussen haltes, in gedachte…

Hasselblad 907x 100c, Ricoh GR3, Nikon Z9, Z6_III en allemaal fijne Z lenzen. Mijn foto’s vind je op Flickr.
-
Skippy
- Moderator

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Tussen haltes, in gedachte…
Heel mooi beeld. Interessant onderwerp, fraaie z/w omzetting. De twee passagiers en de wolkenlucht maken het af.
-
Karina2
- Redactie NCN Magazine

- Contacteer:
Helemaal eens met Skippy 

-
pimmetje
- Forumlid

Ik ook,alleen twijfel ik aan de zwart/wit omzetting. Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ik een Z/W HDR zie. ik vind het net een beetje te mooi. Maar ik kan het mis hebben.
- RGS
- Clublid

- Contacteer:
Nee, is geen HDR in deze foto. Gewoon een ZW omzetting toegepast met PS.
Hasselblad 907x 100c, Ricoh GR3, Nikon Z9, Z6_III en allemaal fijne Z lenzen. Mijn foto’s vind je op Flickr.
-
pimmetje
- Forumlid

Daar ging ik al van uit dat het geen HDR is.Ik kan er verder niet goed de vinger op leggen. Iets vind ik vreemd aan de foto.
- RGS
- Clublid

- Contacteer:
Dat mag 
-
Gemmageluk60
- Clublid

- Contacteer:
Is net een scene uit een film, vind de zw/w-omzetting juist wel mooi en passend. Fotografeer je al lang met Hasselblad? Is een camera uit een andere categorie lijkt mij.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
-
Skippy
- Moderator

- Contacteer:
De foto is gemaakt met een 100mp Hasselblad medium format camera met een heel groot dynamisch bereik. Daar zul je vast iets van terug zien in de beelden.pimmetje schreef: di apr 21 2026 8:36 pm Ik ook,alleen twijfel ik aan de zwart/wit omzetting. Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ik een Z/W HDR zie. ik vind het net een beetje te mooi. Maar ik kan het mis hebben.
- HenkvanZuylen
- Forumlid

Ik snap Pimmetje wel, de foto is mooi maar komt voor mij ook te 'klinisch' over
Sowieso vindt ik dat een steeds groter ding worden met de nieuwste camera's...te clean, te scherp, niet meer aangenaam om naar te kijken in veel gevallen
Sowieso vindt ik dat een steeds groter ding worden met de nieuwste camera's...te clean, te scherp, niet meer aangenaam om naar te kijken in veel gevallen
Het is maar hobby, relax!
- RGS
- Clublid

- Contacteer:
Ik zeg altijd maar: de fotograaf maakt de foto niet de (dure) cameraGemmageluk60 schreef: wo apr 22 2026 10:31 am Is net een scene uit een film, vind de zw/w-omzetting juist wel mooi en passend. Fotografeer je al lang met Hasselblad? Is een camera uit een andere categorie lijkt mij.
Met de Hasselblad schiet ik nu een half jaar met heel veel plezier en ik vind het een geweldige camera. En waarom:
- de absolute eenvoud (echt bijna geen instellingen)
- terug naar de essentie (geen Ibis, geen AF-C, beperkte AF-S en geen andere foefjes)
- waist level fotograferen en gedwongen worden om goed na te denken over je compositie
- foto's met groot detail en fijne kleuren
- compacte lezen
'- bijzonder gevoel'
Het is een camera niet die zo vergevingsgezind is als een Nikon, die schiet echt veel makkelijker en sneller goede foto's.
Maar ik schiet met evenzoveel plezier met mijn fijne Nikon camera's. Daar maak ik dan weer andere foto's mee en die kunnen veel beter tegen een stootje en minder goede weersomstandigheden
Afijn veel tekst maar hopelijk een antwoord op je vraag Gemma.
-
Gemmageluk60
- Clublid

- Contacteer:
Geen instellingen klinkt goed! Maar kan me voorstellen dat terug naar de essentie wel wat kennis en kunde vraagt.
Lijkt me wel leuk om een keer te proberen, vooral dat pure trekt me aan.
Vooralsnog heel blij met mijn Nikons die me toch regelmatig helpen om toch een acceptabele plaat te maken!
Lijkt me wel leuk om een keer te proberen, vooral dat pure trekt me aan.
Vooralsnog heel blij met mijn Nikons die me toch regelmatig helpen om toch een acceptabele plaat te maken!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
-
Skippy
- Moderator

- Contacteer:
Hoi Richard, zeker weten geen IBIS? De eenvoud, specs en kwaliteit van de Hasselblad spreken mij ook aan. Net als die van een Leica Q3. De huidige Nikons hebben voor mijn fotografie teveel mogelijkheden en instellingen die ik niet gebruik. Op dit moment ben ik vanwege knieklachten minder mobiel dus ik heb een beslissing over aankoop uitgesteld.RGS schreef: wo apr 22 2026 5:13 pmIk zeg altijd maar: de fotograaf maakt de foto niet de (dure) cameraGemmageluk60 schreef: wo apr 22 2026 10:31 am Is net een scene uit een film, vind de zw/w-omzetting juist wel mooi en passend. Fotografeer je al lang met Hasselblad? Is een camera uit een andere categorie lijkt mij.![]()
Met de Hasselblad schiet ik nu een half jaar met heel veel plezier en ik vind het een geweldige camera. En waarom:
- de absolute eenvoud (echt bijna geen instellingen)
- terug naar de essentie (geen Ibis, geen AF-C, beperkte AF-S en geen andere foefjes)
- waist level fotograferen en gedwongen worden om goed na te denken over je compositie
- foto's met groot detail en fijne kleuren
- compacte lezen
'- bijzonder gevoel'
Het is een camera niet die zo vergevingsgezind is als een Nikon, die schiet echt veel makkelijker en sneller goede foto's.
Maar ik schiet met evenzoveel plezier met mijn fijne Nikon camera's. Daar maak ik dan weer andere foto's mee en die kunnen veel beter tegen een stootje en minder goede weersomstandigheden![]()
Afijn veel tekst maar hopelijk een antwoord op je vraag Gemma.
- RGS
- Clublid

- Contacteer:
Zeker weten, de X2D(II) heeft wel IBIS maar is vwb vormfactor vergelijkbaar met een Nikon body.
Ik gebruik van de Nikons nog geen 10% van de instellingen. Tegenwoordig kan veel in de nabewerking.
Jammer dat je minder mobiel ben. Hopelijk snel weer meer op de been. Met knieën heb ik overigens ook iets maar gelukkig hoef ik niet te hardlopen met de camera

Ik gebruik van de Nikons nog geen 10% van de instellingen. Tegenwoordig kan veel in de nabewerking.
Jammer dat je minder mobiel ben. Hopelijk snel weer meer op de been. Met knieën heb ik overigens ook iets maar gelukkig hoef ik niet te hardlopen met de camera