ReneG schreef: do jun 25 2026 9:17 pm
Ik denk echter dat je wel rustig kunt stellen dat wanneer het een gratis dienst betreft, er altijd een addertje onder het gras zit. Zo'n dienst kan niet 'gratis' opereren, dat is veel te duur.
Dus ze zullen ongetwijfeld een verdienmodel hebben. Soms door iets met je data te doen, andere keren door je reclame te 'serveren' of je te volgen etc. Als je weet wat het verdienmodel is, waar je wat er met je gegevens gebeurt.
Zoals het gezegde gaat, als het gratis is ben jij het product.
Bij Swisstransfer is de enige vorm van verdienste die ik kan ontdekken in het aanbieden van betaalde pakketten met meer gepersonaliseerde opties. Je gegevens worden niet gebruikt en/of verkocht, ik krijg evenmin reclame.
Het grote voordeel van Swisstransfer vind ik persoonlijk dat het transfers tot 50GB (!) mogelijk maakt, dat je de houdbaarheid kunt instellen tot max 30 dagen en dat er wachtwoordbeveiliging mogelijk is.
Het enige nadeel vind ik dat ze geen end-to-end-versleuteling toepassen, maar slechts server-side beveiligen. Technisch gezien kan men dus bij je bestanden. De vraag is of je dat bij deze partij een probleem vindt, en bovendien kan je natuurlijk zelf een beveiligde zip-file sturen in plaats van losse bestanden.