Welke Apple, laptop.

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Hester
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Welke Apple, laptop.

Bericht door Hester » ma jul 06 2026 2:24 pm

Waarschijnlijk is deze vraag al meermalen gesteld maar ik kan geen afdoende antwoord vinden. Bij voorbaat dus mijn excuses. Nu de vraag: ik heb een windows pc en die bevalt me niet. Hij loopt voortdurend vast als ik foto's bewerk terwijl hij nog maar een jaar oud is (Intel Core Ultra 7 processor en 16 GB werkgeheugen). Dus na heel veel jaren heb ik besloten een Apple te kopen omdat die, zo denk ik, beter zijn voor fotobewerken. Ik denk dit omdat ik zie dat fotografen die webinars geven altijd een Apple hebben. Ik ben een hobbyfotograaf dus ik verdien geen geld met mijn foto's, maar ik heb wel veel plezier in fotograferen en bewerken. Mijn budget is maximaal 2000 euro maar goedkoper mag natuurlijk ook. Welke Apple raden jullie me aan. Het moet wel een laptop zijn want ik wil hem mee op reis nemen. Alvast reuze bedankt voor de adviezen!

schilder
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Re: Welke Apple, laptop.

Bericht door schilder » ma jul 06 2026 2:50 pm

De snelste die je voor je budget kan krijgen
Extern geheugen is veel goedkoper en met de nieuwe usb snel genoeg
Denk ook aan een groot scherm extern op zo’n klein scherm zie je het misschien niet allemaal
Alles blijft een financiële keuze met een groot budget is het geheel eenvoudig

gvdnberg
Webredactie
Webredactie
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » ma jul 06 2026 4:27 pm

Als je de computer ook op reis wilt gebruiken, zou ik kiezen voor een 16” exemplaar. Juist omdat je dan toch een redelijk groot scherm hebt voor het bewerken. Ik geef toe dat een grotere computer wat lastiger meenemen is dan een kleinere 14”, maar dce voordelen bij bewerken vind ik belangrijker.
Ik zou kiezen voor een Macbook Pro als dat financieel kan en anders een Macbook Air. Bedenk goed wat je wilt, je hoeft niet per sé de nieuwste te kopen, het vorige model is regelmatig gunstiger geprijsd en doet nauwelijks onder voor het nieuwste model.
Nieuwste Macbook Air 15” met 24gb werkgeheugen, M5 processor en 512 gb opslag kost €1949,=.
Just my two cents. Succes met je zoektocht.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jul 06 2026 4:42 pm

Niets mis met de configuratie die Gert aangeeft. Overweeg wel een wat grotere SSD, hoewel dat behoorlijk prijzig is bij Apple.

Wellicht een afgeprijsde M3 of M4 Macbook Pro? Dat kan zelfs bij Apple zelf: https://www.apple.com/nl/shop/refurbish ... acbook-pro
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » di jul 07 2026 12:26 am

Ik weet niet in hoeverre je al eeerder ervaring hebt opgedaan met Apple, maar zo'n overstap van Windows naar Apple is geen sinecure, als je nog geen enkele ervaring met Apple hebt opgedaan. Ik zou daar dan heel goed over nadenken, meerdere nachtjes over slapen, me heel goed inlezen, uitgebreid laten adviseren en veel gebruikerservaringen verzamelen. Zo'n systeemwijziging kan ook van invloed zijn op je randapparatuur qua aansluitingen, kabels die niet meer passen etc.

Het lijkt me overigens sterk dat het snelheidsprobleem specifiek gebonden zou zijn aan Windows versus Apple. Vroeger werd Apple vaak standaard door fotografen gebruikt, maar dat is bij mijn weten inmiddels achterhaald. Het kan best zijn dat je naar fotografen kijkt die al jarenlang aan beeldbewerking doen en dat van oudsher met Apple doen. Maar of dat dan een leidend argument voor een systeemswitch zou moeten zijn, betwijfel ik. Het zou jammer zijn als de switch je achteraf gezien niet heeft gebracht wat je ervan verwacht. Daarom zou ik eerst heel goed in kaart brengen wat de consequenties van Zo'n overstap zijn.

Voormalig Apple-gebruiker, blije Windows-gebruiker

RGS
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RGS » di jul 07 2026 8:28 am

Ik kan alleen maar zeggen: niet twijfelen en doen! Van de overgang naar MacOs krijg je echt geen spijt, ik heb het jaren geleden ook gedaan.

En met de Apple silicon M5 haal je uitstekende performance in huis. Dit tip van Gerard is een goede keuze en ik zou dan nog een upgrade doen naar 1TB SSD als je portemonnee het toestaat.
Hasselblad 907x 100c, Ricoh GR3, Nikon Z9, Z6_III en allemaal fijne Z lenzen. Mijn foto’s vind je op Flickr.

gvdnberg
Webredactie
Webredactie
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » di jul 07 2026 8:48 am

Een probleem met kabeltjes lijkt mij verleden tijd, alle systemen, zowel Apple als Microsoft, werken voornamelijk met USB-C en HDMI.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » di jul 07 2026 9:49 am

Ik wil me niet mengen in de keuze Apple/Windows maar een i7 Windows laptop van een jaar oud met 16 Gb RAM hoort niet voortdurend vast te lopen bij fotobewerking. Daar gaat ergens iets niet goed maar wat, is zo natuurlijk niet te beoordelen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » di jul 07 2026 9:51 am

Ik ben het met Karina 2 en Henkk eens, dat je computer vastloopt heeft waarschijnlijk niets te maken met Windows maar met een foutje ergens in je configuratie. In het begin werd Apple veel gebruikt voor beeld bewerking maar dat had te maken met het verschil in processor, Windows Intel, Apple Motorola. Dit verschil is al lang verdwenen dus ik zou voordat je veel geld gaat uitgeven eerst kijken waarom je huidige systeem vastloopt, is niet nodig.

Persoonlijk vind ik Apple veel te duur, zeker heden ten dage, ik kocht dit jaar een 16” Yoga laptop, I9, 32 gb, 1 tb, qhd micro ledscherm en 4060 grafische kaart met 8 gb. voor ca EUR 1750,=

Ik heb er geen ervaring mee maar overgaan op een geheel ander systeem lijkt mij niet makkelijk.

In ieder geval succes met je beslissing

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 07 2026 1:26 pm

Persoonlijk vond ik Apple laptops ook te duur. Tot de modellen de M1 processor uitkwamen. Die waren zoveel beter dan ik van mijn Windows laptops gewend was. Mijn laatste Windows laptop is een Dell XPS. Hun “MacBook killer”. Prachtig scherm (4K!), genoeg geheugen, schijfruimte, etc. In de praktijk? Niet vooruit te branden omdat hij niet van z’n warmte afkomt. Staat continu te blazen, zelfs als je niets doet. Mijn MacBook Pro M1 draait er in de praktijk rondjes omheen. En de ventilator heb ik nog nooit gehoord. Trackpad? Zoveel beter. En trek je de stekker eruit, dan gaat de Mac in volle vaart door en vele maken langer ook dan de Dell die veel trager werkt en z’n accu in notime leegslurpt. Beide apparaten zijn trouwens van hetzelfde jaar.

Nu is Windows laptop hardware wel beter geworden en het gat wat kleiner, maar een MacBook is gewoon superieur wat mij betreft. Ook het OS zelf. Het werkt gewoon. Altijd. Met Windows was het altijd gedoe met updates van drivers en zo.

Vanwege mijn werk heb ik de Dell weer een half jaar gebruikt; ik moest zelf een Windows laptop meenemen. Voor licht werk is ie prima, mits ik er wat onder leg zodat hij niet te heet wordt. Maar Lightroom? Kansloos, zeker met de nieuwe AI gerelateerde functies. Prijstechnisch zaten ze trouwens ook vlak bij elkaar.

Wat mij betreft: koop een MacBook. Ik lees vrijwel nooit dat iemand teruggaat naar Windows als ze er eenmaal een hebben. Zijn ze duurder? Op het eerste oog wel. Maar bedenk wel dat de machines veel beter in elkaar zitten dan de meeste concurrenten en dat je veel langer doet met een MacBook. En dat ze ook nog een waarde hebben als je ooit wil upgraden. Een Dell XPS raak je bijna niet kwijt en de verkoopprijs is heel laag.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hester
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Hester » di jul 07 2026 1:35 pm

Tja, ik heb al járen een Ipad en dat ding verslijt voor geen meter dus dat maakt mij pro Apple.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 07 2026 4:08 pm

Dat! Ik heb een tweede generatie iPad mini naast m’n bed liggen. Die is nog steeds best goed. Browser werkt prima en YouTube bekijken ook. Hoe oud is die wel niet. 10 jaar of zo?

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » di jul 07 2026 4:46 pm

Mijn Ipad Air is 11 jaar oud en doet het, afgezien van één niet meer werkend volumeknopje, nog als een speer. Sinds ik de nieuwe Pro heb wordt hij minder gebruikt, maar hij doet alles nog.

Toch blijf ik aanhikken tegen een overstap van Windows naar een Mac, geen idee waarom precies... beetje irrationeel eigenlijk.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jul 07 2026 6:03 pm

Misschien even praktisch, maar ook een Windows laptop hoort niet vast te lopen. De laaste keer dat ik complete vastlopers heb gezien is letterlijk al vele jaren geleden. En die ene keer dat ik een Lightroom issue had, was dat opgelost met een driver update.

Als dat ding pas een jaar oud is heb je nog garantie, daar zou ik mee beginnen, want daar heb je recht op.
Spul waarmee je foto's maakt...

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » di jul 07 2026 6:53 pm

Eerlijk gezegd ben ik benieuwd onder welke omstandigheden Hester vastlopers ervaart en wat: Lightroom of Windows.

Onlangs had ik er één met Lightroom toen ik met mensen herkennen bezig was. Windows liet zich keurig herstarten.

Mijn iPad is nog steeds in gebruik als extra scherm: viewtopic.php?t=63150#p810630
Met vriendelijke groet,

Richard

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”