Welke Apple, laptop.
- henkk
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Welke Apple, laptop.
Jammer dat hier vooral weer het windows-bashen en apple verheerlijken gebeurt. Daar staat al genoeg over op het forum. Ik heb een (heel recente, het lijkt wel een laptop) Ipad van m'n 'werk' en div. windows computers waarover ik meer tevreden ben.
Gelukkig ook vragen waarom het met die laptop niet werkt. Het moet toch niet nodig zijn 2k€ uit te geven omdat een machine die alles wat je wil, moet kunnen, dat niet doet.
En wie denkt dat ik blindelings Msoft fan ben moet eens mijn recente post op LinkedIn lezen of Microsoft soms een auto-immuun ziekte heeft.
Gelukkig ook vragen waarom het met die laptop niet werkt. Het moet toch niet nodig zijn 2k€ uit te geven omdat een machine die alles wat je wil, moet kunnen, dat niet doet.
En wie denkt dat ik blindelings Msoft fan ben moet eens mijn recente post op LinkedIn lezen of Microsoft soms een auto-immuun ziekte heeft.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- RGS
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zie geen Windows bashen, maar wat een heerlijke computer is een Macbook 
Hasselblad 907x 100c, Ricoh GR3, Nikon Z9, Z6_III en allemaal fijne Z lenzen. Mijn foto’s vind je op Flickr.
-
Skippy
- Moderator

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ook ik lees geen Windows bashen. Hopelijk kan Hester wat met de hier gedeelde ervaringen en adviezen.
- LosGoud
- Forumlid

- Contacteer:
Een apple kan ik niet aanraden want daar heb ik geen ervaring mee. Twee jaar geleden zocht ik ook een kleine maar krachtige laptop, die ik mee op reis kon nemen en waarmee ik foto's en video's zou kunnen bewerken. Dat werd toen deze : HP Spectre x360 14-eu0040nd - 2-in-1 laptop - 14 inch. Deze is als tablet te gebruiken en als laptop en past makkelijk in de handbagage in 't vliegtuig. Deze koste toen 1749 Euro met deze specificaties : 14 Inch scherm, 2880 x 1800 pixels scherm, Intel Core Ultra 7 processor, RAM: 32 GB, 1000 GB opslag SSD, Intel Arc, QWERTY toetsenbord lay-out, Touchscreen. Inmiddels is deze niet meer leverbaar zie ik maar HP heeft vast wel een nieuwer model.
Overstappen naar Apple voor een computer zou ik zelf nooit doen. Apple vind ik erg duur en inflexibel. Bovendien zou ik veel van de software, die ik in de loop der jaren gekocht heb of niet meer kunnen gebruiken of de Apple versie moeten aanschaffen. Daarnaast heeft Apple wel een bepaald "status" image. Voor sommige mensen is dat belangrijk, ik heb daar zelf lak aan, vind ik niet belangrijk. Ik ben zeer tevreden met m'n Iphone (al vele jaren), maar overstappen naar Apple voor m'n desktops/laptops zou voor mij persoonlijk alleen maar nadelen hebben en geen voordelen.
Succes gewenst met het maken van je keuze!
Overstappen naar Apple voor een computer zou ik zelf nooit doen. Apple vind ik erg duur en inflexibel. Bovendien zou ik veel van de software, die ik in de loop der jaren gekocht heb of niet meer kunnen gebruiken of de Apple versie moeten aanschaffen. Daarnaast heeft Apple wel een bepaald "status" image. Voor sommige mensen is dat belangrijk, ik heb daar zelf lak aan, vind ik niet belangrijk. Ik ben zeer tevreden met m'n Iphone (al vele jaren), maar overstappen naar Apple voor m'n desktops/laptops zou voor mij persoonlijk alleen maar nadelen hebben en geen voordelen.
Succes gewenst met het maken van je keuze!
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's
- MarcoEos70D
- Clublid

RGS schreef: di jul 07 2026 9:14 pm Ik zie geen Windows bashen, maar wat een heerlijke computer is een Macbook![]()
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
-
martinh123
- Forumlid

Onzin om een een laptop te kiezen met een grotere SSD.
Voor vakanties neem ik een 13” MacBook Pro mee met 250 gig.
Daarnaast heb ik een 4 Terabyte SSD van WB waar ik foto’s en video opzet.
Maak tijdens vakantie veel filmpjes met een insta360 camera’s
Thuis hoef ik de SSD van WB alleen aan te sluiten op een 16” MacBook Pro of een 17” windows laptop.
Als de Windows PC niet naar behoren werkt zou ik eens naar SchoonePC van Benno Schoone kijken die heeft veel informatie over windows.
Kreeg 6 juli een nieuwsbrief van SchoonePC daarin een stukje over zomerse temperaturen die bij pc’s voor koelingsproblemen zorgen, je kunt vreemd gedrag op de pc krijgen.
Tijdens vakantie maak ik alleen gebruik van de MacBook Pro 13” om van de camera’s foto en films over te zetten op de 4Tb SSd te zetten verder gebruik ik hem niet.
Een MacBook Air 15” met M5-chip heb je al voor iets meer dan 1700 euro zonder lichtnet adapter.
Voor vakanties neem ik een 13” MacBook Pro mee met 250 gig.
Daarnaast heb ik een 4 Terabyte SSD van WB waar ik foto’s en video opzet.
Maak tijdens vakantie veel filmpjes met een insta360 camera’s
Thuis hoef ik de SSD van WB alleen aan te sluiten op een 16” MacBook Pro of een 17” windows laptop.
Als de Windows PC niet naar behoren werkt zou ik eens naar SchoonePC van Benno Schoone kijken die heeft veel informatie over windows.
Kreeg 6 juli een nieuwsbrief van SchoonePC daarin een stukje over zomerse temperaturen die bij pc’s voor koelingsproblemen zorgen, je kunt vreemd gedrag op de pc krijgen.
Tijdens vakantie maak ik alleen gebruik van de MacBook Pro 13” om van de camera’s foto en films over te zetten op de 4Tb SSd te zetten verder gebruik ik hem niet.
Een MacBook Air 15” met M5-chip heb je al voor iets meer dan 1700 euro zonder lichtnet adapter.
- gvdnberg
- Webredactie

- Contacteer:
Niets aan toe te voegen, vraagsteller krijgt hopelijk de informatie die hij zoekt. En zal zelf de keuze maken op grond van de voor hem voornaamste argumenten en specificaties.Skippy schreef: di jul 07 2026 10:18 pm Ook ik lees geen Windows bashen. Hopelijk kan Hester wat met de hier gedeelde ervaringen en adviezen.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
-
FreddyCeuppens
- Forumlid

- LosGoud
- Forumlid

- Contacteer:
Dank je, Freddy! Voor mij zeker interessant. Voordat ik twee jaar geleden m'n HP Spectre laptop kocht gebruikte ik de Surface van Microsoft. Als de HP Spectre aan vervanging toe is ga ik me weer 's verdiepen in de Surface. Ik vond dat een fijne tablet/laptop.FreddyCeuppens schreef: wo jul 08 2026 10:14 am Dit artikel is interessant om te lezen:
https://id.nl/huis-en-entertainment/com ... 2026-07-08
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's
- Richard
- Serverbeheerder

- Contacteer:
N.B. de nieuwe Surface apparaten hebben een ARM processor. Eigenlijk zijn ARM en AMD64 (die in de meeste Microsoft Windows apparaten zit) net zo compatibel als diesel en benzine.
Lightroom Classic op ARM is mij niet duidelijk: https://www.lightroomqueen.com/communit ... arm.50226/
Ik ben geen recentere berichten tegen gekomen.
Bashen roept Microsoft over zichzelf af: https://isolveproblems.substack.com/p/h ... a-trillion
Lightroom Classic op ARM is mij niet duidelijk: https://www.lightroomqueen.com/communit ... arm.50226/
Ik ben geen recentere berichten tegen gekomen.
Bashen roept Microsoft over zichzelf af: https://isolveproblems.substack.com/p/h ... a-trillion
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
-
Beginner
- Clublid

- Ervaringsniveau: *
Windows heeft langer nodig om programmas te openen en te sluiten. Verder zie je dat ze steeds met een andere versie komen en geen ondersteuning meer geven aan oudere versies. Ook de software van fotobewerking wordt steeds beter en vragen steeds meer systeem eisen.
Na jaren met Windows onder versie 11 vooruit gekomen loop mijn pc ook vast op software gebied en werking.
CS 3 draait er nog op maar nieuwe cameras hebben ook andere bestand extensies en voor mij nu helaas. Zit met lezen van de RAW bestanden bv.
Een Mac is duur in aanschaf maar als ik zie wat het verschil tussen beide is, is de Mac opstarten en beginnen en ook andersom.
Let wel het werkgeheugen dient goed te worden gekozen zodat je jaren vooruit kan. Eveneens zoals boven beschreven opslagcapaciteit en welke programmas voor beeld verweking.
Lightroom, CC, Affinity, Capter One noem maar op. Kijk naar minimale systeemeisen wat de nodig hebben en duw er het dubbele in bv.
Voor mij een Mac en geen win meer.
Na jaren met Windows onder versie 11 vooruit gekomen loop mijn pc ook vast op software gebied en werking.
CS 3 draait er nog op maar nieuwe cameras hebben ook andere bestand extensies en voor mij nu helaas. Zit met lezen van de RAW bestanden bv.
Een Mac is duur in aanschaf maar als ik zie wat het verschil tussen beide is, is de Mac opstarten en beginnen en ook andersom.
Let wel het werkgeheugen dient goed te worden gekozen zodat je jaren vooruit kan. Eveneens zoals boven beschreven opslagcapaciteit en welke programmas voor beeld verweking.
Lightroom, CC, Affinity, Capter One noem maar op. Kijk naar minimale systeemeisen wat de nodig hebben en duw er het dubbele in bv.
Voor mij een Mac en geen win meer.
-
FreddyCeuppens
- Forumlid

Bizar, ik werk al zeer lang met alle windows versies en heb eigenlijk nooit van die problemen.
Met windows heb je wel veel meer keuze uit apparatuur, enzo.
Je kan veel meer zelf instellen, en helaas dus ook makkelijker iets fout doen.
Apple is baas over alles, waardoor de kans dat er iets niet goed staat kleiner is, maar je kan daardoor ook minder je eigen zin doen.
Beide hebben hun voor- en nadelen.
Voor mij enkel win, en nooit mac.
Met windows heb je wel veel meer keuze uit apparatuur, enzo.
Je kan veel meer zelf instellen, en helaas dus ook makkelijker iets fout doen.
Apple is baas over alles, waardoor de kans dat er iets niet goed staat kleiner is, maar je kan daardoor ook minder je eigen zin doen.
Beide hebben hun voor- en nadelen.
Voor mij enkel win, en nooit mac.
-
RVK
- Clublid

- Contacteer:
Wat heeft het gebruikte systeem te maken met het lezen van RAW bestanden? Het is de gebruikte software die bepaaldt of bepaalde RAW bestanden herkent worden of niet. Ik blijf erbij dat de aanvrager beter eerst kan kijken wat er mis gaat met het bestaande, 1 jaar oude systeem
RVK
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
-
FreddyCeuppens
- Forumlid

Volledig mee eens. Die software zou probleemloos op beide platformen moeten werken.
Zeker indien de hardware van een gekend merk is, zouden er zo geen problemen mogen zijn.
Zeker indien de hardware van een gekend merk is, zouden er zo geen problemen mogen zijn.
- LosGoud
- Forumlid

- Contacteer:
Ik ben inmiddels benieuwd of Hester geholpen is met alle informatie die de verschillende forumleden hebben gedeeld, of ze misschien nog vragen heeft of al een beslissing heeft genomen?
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Mijn Foto's